Tämän hetkinen poikkeustilanne vaikuttaa myös taloushallinnon alan henkilöstön työskentelytapoihin. Siirrytään etätyöskentelyyn ja yritysten neuvonta sekä tukeminen korostuu entisestään.
Poikkeustilanne ei välttämättä vaikuta taloushallinnon henkilöstön työmäärään, koska taloushallinnon tehtävät tulee hoitaa yrityksissä ajallaan poikkeustilanteesta huolimatta. Uhkana koemme yritysten taloustilanteen ja epävarmuuden poikkeustilanteen aikana. Tällä voi olla suora vaikutus tilitoimistojen arkeen. Jos useampi yritys joutuu lopettamaan toimintansa, heijastuu tämä tilitoimistojen asiakkuusmääriin ja seurauksena voi olla henkilöstövähennyksiä.
Yritykset tarvitset tilitoimistoltaan vallitsevassa tilanteessa tukea ja konkreettisia neuvoja sekä ohjeita. He tarvitsevat tietoa, miten varautua jo ennalta tuleviin vastoinkäymisiin tai tilanteen vuoksi jo syntyneisiin haasteisiin. Nykyisin tilitoimistolta halutaankin erityisesti konsultaatiota eikä vain pelkkää kirjanpitäjää tai palkanlaskijaa. Osaamisvaatimukset ovatkin kokeneet muutoksen.
Substanssiosaamisen tarve ei kuitenkaan häviä vaan sitä tarvitaan edelleenkin. Erityisen tärkeää on hallita vuorovaikutus-, empatia-, tiimityöskentely- ja kommunikointitaitoja. Myös suunnittelu-, digi-, ajanhallinta- ja johtamistaidot korostuvat.
Taloushallinnon ala elää murroksen aikaa. Henkilöstöltä vaaditaan kykyä oppia ja ymmärtää yrityksen käytössä olevia järjestelmiä, näiden rooleja ja integraatioita. Tarvitaan myös uudenlaista ajattelutapaa sekä uusia työvälineitä kehityksen tulkitsemista varten. Työntekijöille tärkeitä taitoja ovat
- vuorovaikutustaidot
- liiketoimintaosaaminen
- oman työn hallinta ja suunnittelutaidot.
Taloushallinnolla on hyvin keskeinen rooli organisaatiossa ja toiminnoissa käytetään yhä enemmän ohjelmistorobotiikkaa. Taloushallinnon työntekijöiden työnkuva onkin kehittynyt perinteisestä rutiinityöstä asiantuntijatyöksi.

Asiakkuuksien hoito onnistuu asiantuntevasti myös etätyössä!
Yritykset haluavat luotettavan kontaktin käyttämässään tilitoimistossa. Taloushallinnon asiantuntijatyössä korostuukin:
- prosessien kokonaisymmärrys
- asiakkaan logiikan ja ansaintalogiikan ymmärrys
- asiakkuuksien ylläpito
- neuvonta- ja myyntitaidot
- ongelmanratkaisutaidot
- arviointikyky
- sosiaaliset taidot
- kielitaito
Asiantuntijan tuleekin ymmärtää liiketoiminnan menestyksen ajurit. Nykypäivän ja tulevaisuuden taloushallinnon asiantuntijoilta vaaditaan liiketoiminnan ymmärtämistä, jotta heillä on kykyä auttaa yritystä taloushallinnon haasteissa. Asiantuntijoiden tulee myös osata soveltaa tietoja tehdessään analysointia, raportointia sekä yleisessä kommunikoinnissa.
Nykypäivänä rutiininomaiset tehtävät on automatisoitu suuremmassa osassa tilitoimistoja, mutta osa työtehtävistä vaatii edelleen harkintaa sekä tulkintaa. Yrityksiltä löytyy tahtotila hyödyntää sekä kokeilla robotiikan tuomia mahdollisuuksia, koska niiden odotetaan vähentävän taloushallinnon kustannuksia. Edelläkävijät kehittävät myös tekoälyä ratkaisuihinsa.
Itsensä johtamisen kyky ja tahto korostuvat työnkuvan muutoksessa. Muutoksessa mukana pysyminen edellyttää työntekijältä aktiivisuutta ja määrätietoista pyrkimystä jatkuvasti kehittää omaa osaamistaan sekä oman osaamisensa ylläpitämistä. Työssäjaksamisen vuoksi vastuun ottaminen omasta osaamisesta ja sen kehittämisestä on erityisen tärkeää.
Future Score -testin tulokset kertovat tulevaisuudessa vaadittavista työelämätaidoista. Näitä samoja taitoja tarvitaan myös muuttuvassa taloushallinnon alassa. Top 10 työelämätaidot ovat:
- vuorovaikutustaidot
- itsetuntemus
- tunne älykkyys
- empatia
- kyky tunnistaa ja kehittää omaa osaamistaan
- verkostoitumiskyky
- resilienssi eli muutosjoustavuus
- yhteistyökyky
- kyky toimia erilaisissa ympäristöissä ja kulttuureissa
- kriittinen ajattelu ja luovuus
- itseohjautuvuus.
Yhteiskunnassamme vallitseva poikkeustilanne luo meille haasteita, mutta oikealla asenteella me muutamme sen mahdollisuudeksi kehittää työskentelytapojamme. Tärkeää onkin saada henkilöstö poikkeustilanteessa ymmärtämään, mitä se vaatii työyhteisöltä ja että tämä muutos on välttämätön. Työyhteisön sisäisen viestinnän merkitys kasvaa tässä tilanteessa.
Poikkeustilanne vaatii niin työntekijältä kuin esimiehiltäkin itsensä haastamista, paineen sietokykyä sekä tilanteen haltuunottokykyä. Kun toimintatapa on suunniteltu huolella ja esimies toimii ammattitaitoisesti, voi muutos olla haasteen sijaan mahdollisuus! Etätyöskentely ei ole uusi asia, mutta näin laajassa mittakaavassa se ei ole ollut aiemmin käytössä. Muistetaan siis tukea toisiamme tässä haastavassa tilanteessa, yhdessä me selviämme!
Kokosin tämän postauksen seuraavista lähteistä, tutustu lisää!
Taloushallinnon trendit vuonna 2019
Uudistu tai katoa – Mitkä ovat tulevaisuuden tärkeimmät työelämätaidot
Älykäs taloushallinto – Automaation aika
Viekö tekoäly työpaikat
Kirjanpidon tulevaisuus – milloin pääsemme täysautomaatioon?
Liiketoimintaosaaminen. 6.-7. painos