Asiakastyö

Huolehdi asiakkuuksien ja myynnin häiriöttömästä jatkumisesta kaupan teon jälkeen. Analysoi asiakkuudet sekä tuotetarjonta. Yhdistä tuotteiden hinnoittelu ja kaupalliset ehdot.

 

Varmista ja huolehdi myynnin jatkuvuus erillisellä suunnitelmalla. Tee asiakasvierailuja asiakkaiden luona. Ensimmäisellä vierailulla kannattaa olla edustaja sekä ostetusta että ostavasta yrityksestä. 

Kerro yrityskaupasta positiiviselta kannalta ja tuo esille, mikä vaikutus kaupalla on tuotteisiin ja palveluihin ja mitä hyvää yrityskauppa merkitsee asiakkaan näkökulmasta.

äritä ostetun yrityksen asiakassegmentit (asiakasryhmät), jotta tiedät kenelle myyt ja kehität palveluitasi. Analysoi myytävät tuotteet ja palvelut ja tunnista mahdollisuudet, joita ostetun ja ostavan yrityksen tuotteet ja asiakkaat tarjoavat. Analysoi brändit ja ratkaise, siirrytäänkö yhtenäisiin brändeihin vai jatketaanko olemassa olevilla. Mikäli päädyt yhtenäisiin brändeihin, suunnittele siirtymävaihe ja aikataulutus. Laadi yhtenäinen myyntistrategia henkilöstön kanssa. Hyödynnä ja huomioi tiedot jatkossa mm. myyntisuunnitelmien laadinnassa ja budjetoinnissa. Yhdistä tuotteiden hinnoittelu ja kaupalliset ehdot. Pyri siihen, että muutokset eivät aiheuttaisi asiakkuuksien menetyksiä. Seuraa aktiivisesti myynnin kehitystä ja asiakastyytyväisyyttä. 

 

Aiheesta lisää :
Viisi vinkkiä asiakastyöhön
Kartaro, Laurila ym Yrityskauppa

Lähteenä käytetty: Kartaro, Laurila ym kirja Yrityskauppa