Henkilöstön muutosjohtaminen

Muutosjohtamisessa esimiehen tulisi huomioida sekä hallita neljä näkökulmaa:

  • liiketoiminta,
  • tiimi,
  • työntekijät 
  • itsensä johtaminen.

Muutoksen elinkaari jakautuu viiteen vaiheeseen, joita kaikki työntekijät eivät kuitenkaan käy lävitse. Jokaisella on myös oma tapansa reagoida eri vaiheissa. Ensimmäisenä tulee sokki, epätoivo ja kieltäminen, josta seuraa pelko ja viha. Kolmantena vaiheena on masennus ja tämän jälkeen ymmärretään ja hyväksytään tilanne ja siirrytään jatkamaan eteenpäin.

Lähteenä Helka Pirisen kirja: Esimies muutoksen johtajana.

Lue lisää…


Varaa resursseja ja hyväksy se tosiasia että yhtenäisen toimintakulttuuriin rakentamiseen kuluu paljon aikaa. 

 

Lue lisää…


Järjestä tiedotustilaisuus henkilöstölle, asiakkaille, tärkeille sidosryhmälle sekä medialle, tärkeimpänä näistä henkilöstö ja asiakkaat. Noudata tiedottamisessa annettuja lakeja (yhteistoimintalaki  ja kilpailulaki ja muista viestin sisällön kohdentaminen oikein eri kohderyhmille. 

Lue lisää…


 

Selkeästi, hyvin perustellen ja kaksisuuntaisesti järjestetyllä viestinnällä yritysjohto sitouttaa henkilöstönsä mukaan yrityskauppaan.

Lue lisää…


Muutoksen johtaminen muutosprosessissa tulee hallita. Esimiehen on johdettava jämäkästi ja johdonmukaisesti, mutta oltava läsnä sekä työntekijöiden käytettävissä. Esimiehen tulee tunnistaa oma tehtävänsä esimiehenä sekä kantaa vastuu. Esimiehen tulee luoda hyvä tiimin yhteishenki ja luottamussuhde työyhteisössä.

Lue asiantuntijan haastattelu muutosjohtamisesta.


Ratkaisevinta yrityskaupassa on henkilöstön sitouttaminen, onnistutaanko siinä. Henkilöstön lähtiessä yrityksestä voi samalla lähteä paljon ostetun yrityksen arvosta. Välttääksesi yrityskaupan epäonnistumista kannattaa muistaa neljä seuraavaa asiaa:

    1. Yrityskaupan tavoite
    2. Tunnista avainhenkilöt
    3. Muista viestintä
    4. Sitouta palkitsemalla

Yrityskaupoista noin kaksi kolmasosaa ei saavuta tavoitteitaan ja syynä tähän ovat ihmiset. Sitouttamalla henkilöstön oikein on mahdollisuus saavuttaa asetetut tavoitteet ja näin kuulua tähän yhteen kolmasosaan, jotka onnistuvat yrityskaupoissa. Lähde: EY Finland