Somemarkkinointi pienyrityksessä

Digimarkkinoinnin työkalut, Valmennussisällöt

Kirjoittaja  
Marjo Jussila (TaM), projektipäällikkö  

 

Kevään 2020 Digiassari-valmennuksen painopisteenä oli digimarkkinointi. Koulutusjaksolla opiskeltiin digimarkkinoinnin perusteet ja työskentelyjaksolla digiassarit työstivät digimarkkinoinnin kehittämistehtäviä erilaisissa yrityksissä ja organisaatioissa. Toukokuussa 2020 järjestettiin avoin webinaari ”3 inspiroivaa tarinaa arjen somemarkkinoinnista”.

Webinaaria suunniteltaessa etsittiin lappilaisia ja pohjoissuomalaisia yrityksiä, joiden somemarkkinoinnin toteutuksessa oli jotain inspiroivaa ja erilaista. Siellä näkyi aitoja ihmisiä, jotka tuottavat palvelua, tuotteiden esittelyä raikkaalla tavalla sekä materiaalia kulissien takaa, jolloin seuraajat pääsevät kurkistamaan yrityksen tarinaan syvemmin.
Webinaarissa tarinansa kertoivat Elisa Honkavuori rovaniemeläisestä ravintolasta Cafe & Bar 21, Rosa Salmi torniolaisesta LaPerle-vaatekaupasta sekä Annukka Kääriäinen oululaisesta ProKaks Kotityöpalvelusta. Torniolaisen joogayrittäjä VeeraMarian puheenvuoro Lapin ammattikorkeakoulun webinaariin jaettiin jo etukäteen verkossa.
Jokainen yrittäjä tai yrityksen edustaja kertoi, että somemarkkinointi on yrityksen markkinoinnin pääkanava ja perinteisemmät mediat olivat jääneet pois käytöstä. Somemarkkinointi on edullista, jos sitä itse toteuttaa ja kaikki webinaarin vieraat tekevät markkinointia itse kuvaamisesta ja kuvien muokkaamisesta lähtien. Tärkeää on myös itse seurata aktiivisesti somen sisältöjä ja ottaa oppia muilta. Ainoastaan yksi yrittäjä kertoi aloittaneensa vastikään sisällöntuottamiseen liittyvien palveluiden ostamisen ulkopuoliselta. Toisaalta aiemminkin lehti- ja tv-mainokset ostettiin mainostoimistoilta, joten myös somemarkkinoinnissa voi käyttää ulkopuolista osaamista.
Puhekupla: "Omat kanavat"
Puhekupla: "Some on yksi myyjä lisää."
Parhaassa tapauksessa, kun somemarkkinointi toimii, voidaan sosiaalisen median kanavia pitää yhtenä myyjänä, mutta sille on myös varattava aikaa. Markkinointi sosiaalisessa mediassa vaatii aktiivista läsnäoloa, jatkuvaa vuorovaikutusta sekä asiakkaiden viesteihin reagoimista. Toisaalta aktiivisuus myös palkitsee: jos vastaat viesteihin myös iltamyöhään, voi olla, että nappaat juuri ostohousuissa liikkuvan asiakkaan itsellesi sen sijaan, että hän ostaisi tuotteen muualta. Ja kun somekanavia päivittää ahkerasti, myös asiakkaat oppivat etsimään ajankohtaisimman tiedon juuri sieltä. Tämä on korostunut erityisesti poikkeustilan aikana keväällä 2020, jolloin asiakkaat ovat löytäneet aukioloajat ja uudet palvelut juuri somesta.
Puhekupla: "Meidän näköinen some."
Kaikkien webinaarivieraiden tarinoissa korostui omaperäisyys ja yhtenäisyys sisällöntuotannossa. On tärkeää määritellä itselleen tavoitteet, miksi haluaa olla somessa, mihin tarkoitukseen eri kanavat ovat ja mitä somemarkkinoinnilta haetaan. Kun nämä ovat itselle kirkkaat, se myös näkyy sisällön omaperäisyydessä, yhtenäisyydessä ja sitä kautta myös tunnistettavuudessa. Parhaimmillaan somen sisältö tuo esille juuri palveluntarjoajalle tärkeitä arvoja, esim. lämminhenkisyys, aitous tai huumori ja kuvista tunnistetaan, mistä palvelusta on kyse.
Jokainen yrittäjä oli tunnistanut, millainen sisältö toimii, millaisilla kuvilla tulee positiivisia reaktioita ja millä tulee myyntiä.  Esimerkkeinä mainittiin mm. huumori, lapset ja eläimet sekä yllättävät asiat kuvissa. Ylipäänsä kuvat, joissa esiintyy ihmisiä, yrittäjiä tai muita palvelun tarjoajia, keräävät huomiota. Yhtenäisen ilmeen lisäksi somemarkkinoinnissa korostuu visuaalisuus ja kuvien laadukkuus. Hyvät kuvat pysäyttävät, ja ilman tätä julkaisuista ja tarinoista selataan vauhdilla ohi.
Puhekupla:"Tykkkkäykset"
Puhekupla: "Some on näyteikkuna."
Somemarkkinointi on vaikuttanut yritysten liiketoimintaan ja sen kehittämiseen myös yllättävällä tavalla. Kun liiketiloja uudistetaan, huomioidaan nykyään, että miltä ympäristö näyttää kuvissa ja toisaalta, miten kannustetaan asiakkaita somettamaan ja kertomaan palvelun käyttämisestä. Liiketiloihin voidaan esimerkiksi tuoda olohuonemaisuutta, jossa on ok tarttua puhelimeen ja “somettaa”. Voidaan rakentaa kuvausseiniä asiakkaiden omien kuvien ottamiseen tai ravintola-alalla tarjoilla tuotteet niin näyttävästi, että ne itsessään kannustavat kuvaamaan ja jakamaan someen.
Puhekupla: "Instagrammable!"
Asiakkaiden lisäksi somemarkkinointia tehdään myös työnantajamielikuvan luomiseksi, sillä sosiaalinen media on myöskin työnhaussa tehokas kanava (Pohjoisen tekijät -blogi). Asiakkaiden lisäksi myös muut yhteistyökumppanit seuraavat yritysten somesisältöjä ja yhteistyötarjouksia voi tulla myös sen perusteella, että somemarkkinointi tekee vaikutuksen.
Puhekupla: "Vuorovaikutus"
Webinaarin teemaan sopien myös osallistujat olivat saaneet tiedon webinaarista juurikin sosiaalisesta mediasta. Kiitokset osallistujille ja yrittäjävieraille! Webinaari todella tarjosi inspiraatiota ja arjen esikuvia somemarkkinoinnista.

Lisää tietoa

Jussila, M. 2019. Sosiaalinen media työnhaussa. Lapin AMK. Pohjoisen tekijät -asiantuntijablogi. https://www.lapinamk.fi/fi/Esittely/Ajankohtaista/Pohjoisen-tekijat—Lapin-AMKin-blogi?ln=dottwdnc&id=e4f8c01c-7a29-4d9c-9c7a-b66edf5b0b23