Some – keino tehokkaaseen viestintään vai ärsyttävä ajanviettotapa?

Hei,

Nykyään eletään todellista Sosiaalisen Median kultaista aikakautta. Varmaan sinäkin olet huomannut, että erilaiset Sosiaalisen median välineet ovat yleistyneet osaksi jokapäiväistä elämäämme. Aamuisin aamutoimien ohessa aukaisemme ensimmäiseksi Facebookin, josta näemmekin samantien, onko yön aikana tuttavillemme tapahtunut jotain elämää suurempaa tai kenellä on tänään syntymäpäivät. Itseasiassa suurin osa ihmisistä tarkistanee myös uutiset ja maailman tapahtumat Facebookin kautta. Päivän edetessä otetaan Snapchat haltuun. Nykyäänhän ei enää riitä, että tuttaville lähetetään kuulumisia tekstiviestien tai WhatsAppin välityksellä, vaan tämä kaikki tapahtuu Snapchatissa kuvien välityksellä. Lopuksi jos halutaan laittaa edustava kuva itsestä tai tärkeästä tapahtumasta maailmalle julkaistavaksi, tehdään se Instagram-nimisessä sovelluksessa. Voidaankin sanoa, että täten Some hallitsee meidän koko elämää ja huomaamattamme käytämme siihen useita tunteja päivässä.

Sosiaalisen median lukuisat eri muodot

 

Vaikka Some kuulostaakin nykyään jopa ahdistavan koukuttavalta ja aikaa vievältä, piilee siinä myös loistavia mahdollisuuksia. Somen tavoitettavuus ja suosio mahdollistavat sen, että esimerkiksi yritysten markkinointi tavoittaa suuren määrän kohdeyleisöä, mikäli se tehdään oikein ja mielenkiintoa herättävästi. Viime vuosien aikana yritykset ovatkin siirtyneet viestinnässään suurelta osin sosiaalisen median pariin. Kyseisessä blogissa kerrotaankin tärkeitä pointteja yritysten viestinnän onnistumiselle Somen ihmeellisessä maailmassa.

Miten sitten yrityksen kannattaa hoitaa viestintänsä sosiaalisessa mediassa, jotta se tavoittaisi mahdollisimman suuren kohderyhmän? Koska useampi yritys on siirtynyt viestinnässään nykyaikaan, on kilpailu myös tällä alalla kovaa ja ammattitaidottomalla viestinnällä hukutaan helposti harmaaseen massaan. Hanna Kangasniemi on listannut 10 eri tapaa, jolla yritys voi pärjätä paremmin Somessa. Kyseiseen artikkeliin pääset täältä: 10 vinkkiä, joilla yrityksesi pärjää paremmin Somessa.

Yhtenä tärkeimmistä asioista, on olla mielikuvituksellinen ja omaperäinen. Someen tulisi päivittää jatkuvasti materiaalia, joiden tulisi samalla erottua kilpailevien yritysten päivityksistä. Tämän vuoksi onkin tärkeää muodostaa selkeä strategia, sillä päämäärätön päivittäminen on lopulta melko turhanpäiväistä. Sosiaalinen media tavoittaa lukemattoman määrän ihmisiä ja todennäköisesti juuri sinunkin asiakkaasi ovat siellä. Tämän takia on hyvin tärkeää, minkälaisen kuvan Some yrityksestäsi antaa. Mikäli ei olla varmoja minkälaiset päivitykset ovat hyvän maun rajojen sisällä ja antavat yrityksestäsi arvokkaan kuvan, on järkevää palkata sosiaalisen median ammattilainen hoitamaan yrityksen markkinoinnin ja viestinnän.

Some-stategian luominen on yritykselle elintärkeää

 

Some on brändin rakentamisen suhteen tärkeä työkalu. Somen eri kanavien kautta pääset todennäköisesti seuraamaan myös sitä, mitä sinusta puhutaan. Usein huonosta palvelusta kuulee selvästi useampi kuin hyvästä palvelusta. Some voi tässä mielessä olla myös raaka paikka, jossa ihmiset eivät välttämättä säästele sanomisiaan. On silti hyvä olla kartalla siitä, minkälaisen kuvan yrityksesi on antanut asiakkailleen, sillä Somessa ihmisten mielipiteet usein ovat rehellisempiä kuin asiakaspalautteissa. Mahdolliseen kritiikkiin on kuitenkin hyvä suhtautua rakentavasti ja mahdolliset trollaukset on hyvä suodattaa oikeiden palautteiden joukosta.

Yhtenä esimerkkinä onnistuneesta viestinnästä haluaisin nostaa esiin Sampo Kaulasen ja Jounin kaupan. Jounin kauppa on Äkäslompolossa sijaitseva kyläkauppa, jonka nykyinen kauppias Sampo Kaulanen on nostanut koko kansan tietoisuuteen loistavalla markkinoinnilla sosiaalisen median välityksellä. Jounin kaupalla on tätä nykyään Facebookissa yli 538 000 seuraajaa, mistä kiitos kuuluu Kaulaselle. Kaulanen järjestää muun muassa jatkuvasti omaperäisiä kilpailuja Facebookissa, joista hän jakaa seuraajien kesken erilaisia palkintoja. Juurikin nämä arvonnat ja kilpailut ovat keränneet suuren suosion kansan keskuudessa ja tehneet Kaulasesta kuuluisuuden henkilön.

Sampo Kaulanen on hieno esimerkki onnistuneen viestinnän merkityksestä

 

Loppuun vielä muutama sana projektimme viestinnästä. Olemme jakaneet viestinnän sekä sisäiseen että ulkoiseen viestintään. Sisäisen viestinnän olemme hoitaneet pääsäntöisesti WhatsAppin ja sähköpostin avulla. Olenkin kokenut, että kommunikaatio on hoitunut ryhmämme sisällä erinomaisesti ja jokaisen työtehtävät ovat olleet selkeät juurikin onnistuneen viestinnän ansiosta. Haasteet ovat olleetkin ulkoisessa viestinnässä. Olemme perustaneet projektillemme Facebook-sivut, joita mainostinkin aiemmassa blogi-tekstissäni. Ongelma kuitenkin varsinkin alkuun on ollut seuraajien saaminen. Olemme lähetelleet linkkejä suoraan sähköpostin avulla opiskelutovereillemme ja tuttavillemme, mutta vielä emme ole räjäyttäneet pankkia tämän suhteen. Oppia ikä kaikki ja varmasti tulemme ulkoisen viestinnän sarallakin kehittymään, mutta silti projekti on jo nyt opettanut sen, että viestinnän merkitystä ei voi väheksyä ja sen hallitseminen vaatii enemmän kuin alkuun tuli ajateltua. Tästä syystä nostankin hattua kaikille viestinnän ammattilaisille. Ei nimittäin ole helppo rasti!

-Jukka

Yrityskauppa – uhka vai mahdollisuus?

Hei,

Urani bloggaajana käynnistyy kouluprojektimme esittelyllä. Tarkoituksenamme on antaa tietoa työntekijöille yrityskaupan jälkeisistä tapahtumista. Hankkeemme tarkoituksena on valmistaa infolehtinen, jossa on esitelty yrityskaupan integraation eri vaiheita ja sen on samalla tarkoitus parantaa yrityksen niin sisäistä, kuin ulkoistakin viestintää. Toiveenamme onkin se, että projektimme tavoittaisi mahdollisimman monta eri yritystä sekä heidän työntekijöitään, joilla tämä tilanne on ajankohtainen nyt tai tulevaisuudessa. Projektiamme voit seurata muun muassa Facebook sivuillamme: Yrityskaupan tietopaketti henkilöstölle.

Yrityskauppa voi usein kuulostaa pelottavalta asialta varsinkin niille työntekijöille, joiden yritys on ostettavana osapuolena yrityskaupoissa. Väkisin herää pelko siitä, että miten tästä eteenpäin? Saanko ylipäätänsä jatkaa työssäni vai onko tiedossa uusien haasteiden etsiminen? Entä mitä tapahtuu työtehtävilleni ja romahtaako tienesteni? Uusi pomokaan ei tunnu yhtä hyvältä tyypiltä kuin entinen ja miten uudet työkaverit? Löydänkö heidän kanssaan yhteistä säveltä vai perustammeko omat kuppikunnat vanhojen työkaverieni kanssa? Paljon kysymyksiä, mutta varsinkin alkuun vähän vastauksia sekä suuri epätietoisuuden verho.

Epätietoisuus luo työntekijälle turvattomuutta

Olen itse päässyt tutustumaan yrityskauppoihin työntekijän näkökulmasta aikanaan entisessä työpaikassani. Olimme pieni firma, joka sulautui osaksi isompaa konsernia. Valitettavasti tästä seurasi myös useita irtisanomisia ja työtehtävien muutoksia. Useat lähes koko työikänsä kyseistä firmaa palvelleet työntekijät saivat kultaisen kädenpuristuksen. Toki tässä tapauksessa kyseinen kädenpuristus ei ollut ihan niin kultainen ja herätti työntekijöissä lähinnä suurta vihamielisyyttä ja katkeruutta. Ne ketkä saivat jäädä, joutuivat jopa kouluttamaan itseään uusiin työtehtäviin. Mieleeni jäi jo silloin, että meidän pienemmän firman työntekijöitä ei pidetty kovinkaan suuressa arvossaan ja jouduimme aloittamaan pohjalta.

Mikä silloin eniten häiritsi, oli täydellinen kommunikaation puute. Huhut yrityskaupoista alkoivat leviämään jo hyvissä ajoin organisaation sisällä, mutta silti johtoportaasta ei tullut minkäänlaista vahvistusta tai alasajoa näille huhuille. Kun aikanaan sitten johto tuli alas norsunluutornistaan ja kertoi virallisen kannanoton asiaan, tapahtui tämäkin erittäin epämääräisesti. Työntekijöiden jatkosta ei osattu sanoa yhtään mitään, mutta asioiden uskoteltiin silti olevan hyvin. Juurikin tämä epätietoisuus ja viestinnän puute sai työntekijät hämilleen sekä pohtimaan uhkakuvia mielessään päivästä toiseen. Tämä näkyi väistämättä työn laadussa, sillä ajatus siitä, että nykyisillä työtehtävillä ei enää ole mitään merkitystä mahdollisten potkujen koittaessa, valtasi työyhteisön mielet.

Synkkyys kuvaa omia kokemuksiani yrityskaupoista

Ei yrityskauppojen aina silti tarvitse mennä samalla kaavalla, kuin mitä omat kokemukseni ovat kyseisestä prosessista. Onnistunut yrityskauppa on usein seurausta onnistuneesta integraatiosta. Viestinnällä on tässä erittäin suuri merkitys. Ei ole mikään salaisuus, että suurin syy yrityskauppojen onnistumiselle on se, että uudet työntekijät saadaan motivoituneiksi uudessa organisaatiossa sekä heihin luotetaan ja heidän osaamistaan arvostetaan. Luottamus on avaintekijä sille, että työntekijä mukautuu uuteen arkeen uudessa työympäristössään ja täten maksimoi kaiken osaamisensa ja kapasiteettinsa uuden yrityksen käyttöön. Tämä muodostaa suuren voimavaran ja tulokset näkyvät positiivisena työtehona sekä tuottavuutena ja samalla se kertoo siitä, että yrityskauppoja ei ole tehty turhan takia.

Aurinko nousee myös yrityskauppojen jälkeen

Palataan lopuksi jälleen projektimme pariin. Lopputulemia voi olla monenlaisia ja pahimmillaan yrityskaupat voivat muodostua monelle uhaksi. Silti haluan uskoa, että varsinkin nykyään viestinnän kultaisella aikakaudella, tämänkin prosessin lopputulos on positiivinen. Yrityskauppoja ei pidä pelätä, kunhan kommunikaatio ja tietämys ovat riittävän korkealla ja avoimella tasolla. Sanonta:”tieto lisää tuskaa” ei tällä valittevasti tällä kertaa päde. Ihminenhän pelkää usein tuntematonta, joten ei luoda tästä sellaista. Omalla tekemisellämme haluamme luoda työntekijöille turvaa ja toisaalta myös kehittää johtohenkilöstöä ja heidän tietämystään. Mielenkiinnolla siis odotamme, mihin projektimme etenee ja kuinka suuret ovat mahdollisuutemme vaikuttaa sen avulla.

-Jukka