PALVELUMUOTOILULLA TULOKSIIN
Palvelumuotoilu on palvelujen ja asiakaskokemuksen kehittämistä osallistavan suunnitteluprosessin avulla. Siinä korostuu palvelutapahtuman kokeminen sen käyttäjän näkökulmasta, jolloin ymmärrys palveluiden kokonaisuudesta paranee.
Palvelumuotoilussa keskitytään palvelun kaikkiin osa-alueisiin, kuten asiakkaan kohtaamiseen, palveluprosesseihin, fyysiseen ympäristöön, digitaalisiin rajapintoihin ja henkilöstön vuorovaikutukseen. Tavoitteena on ymmärtää asiakkaan tarpeet, tavoitteet ja käyttäytymismallit sekä suunnitella palvelut niin, että ne vastaavat näitä tarpeita mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti.
PERUSASIAT HALTUUN PALVELUMUOTOILUSTA
PALVELUMUOTOILULLA TULOKSIIN
Mira Alhonsuo, Yliopettaja
Lapin ammattikorkeakoulu
Videon pituus 17,22 min.
Videon tuotanto: Lapin ammattikorkeakoulu
MITÄ PALVEMUOTOILU TARKOITTAA?
Elina Jaakkola, Professori
Turun kauppakorkeakoulu
Videon pituus 2,06 min.
Videon tuotanto: Turun yliopisto
VIISI ASIAA ASIAKASYMMÄRRYKSESTÄ
Essi Raunamaa, Customer Insight Lead,
Valve
Videon pituus 45,47 min.
Videon tuotanto: Valve
MITÄ JÄI MIELEEN? TESTAA TIETOSI.
TUTUSTU AIHEESEEN LISÄÄ
TYÖKALUJA
VIDEOITA
LUKEMISTA
Palvelumuotoilun työkaluja on lukuisia. Tässä on esitelty niistä vain muutama, joilla pääsee alkuun.
Asiakasymmärrys. Opi ymmärtämään asiakastasi. PALMA.
https://www.palma.fi/palma-malli/kayttajalahtoisyys/Asiakasymm%C3%A4rrys.pdf
Työkaluja asiakasprofiilien kuvaamiseen. Käyttäjäprofiilit ja persoonat. Innokylä.
https://innokyla.fi/fi/tyokalut/kayttajaprofiilit-ja-persoonat
Asiakaspersoona – kuvaus tyypillisestä asiakkaasta. PALMA.
https://www.palma.fi/palma-malli/kayttajalahtoisyys/Asiakaspersoona.pdf
Empatiakartta. Palvelun tarkastelua asiakkaan silmin. PALMA.
https://www.palma.fi/palma-malli/kayttajalahtoisyys/Empatiakartta.pdf
Palvelumuotoilun työkaluja – palvelupolku
Alhonen, M. Haaga-Helia. 2022.
Palvelumuotoilu – mitä se on? 6 konkreettista näkökulmaa
Liljeroos, J. 2018.
Palvelumuotoilun perusteet
Palvelumuotoilu Palo. 2019.
Palvelumuotoilun menetelmät
Palvelumuotoilu Palo. 2021.
Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja arkeen.
Alhonen, M. & Iloranta, R. Haaga-Helia. 2021
https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2021-06/sun-3amk-palvelumuotoiluopas.pdf
Palvelumuotoilu. Tuulaniemi, J. 2016. Helsinki: Talentum Pro.
Early Phase of Healthcare-Related Service Design. Alhonsuo, M. 2021. Väitöskija, Lapin Yliopisto.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-296-2
Palvelumuotoilulla asiakasymmärrystä
Palma. 2018.
Teeman sisällön ovat tuottaneet Lapin ammattikorkeakoulun asiantuntijat Milla Hirvaskari ja Mirva Tapaninen.