PALVELUMUOTOILULLA TULOKSIIN

Palvelumuotoilu on palvelujen ja asiakaskokemuksen kehittämistä osallistavan suunnitteluprosessin avulla.  Siinä korostuu palvelutapahtuman kokeminen sen käyttäjän näkökulmasta, jolloin ymmärrys palveluiden kokonaisuudesta paranee.

Palvelumuotoilussa keskitytään palvelun kaikkiin osa-alueisiin, kuten asiakkaan kohtaamiseen, palveluprosesseihin, fyysiseen ympäristöön, digitaalisiin rajapintoihin ja henkilöstön vuorovaikutukseen. Tavoitteena on ymmärtää asiakkaan tarpeet, tavoitteet ja käyttäytymismallit sekä suunnitella palvelut niin, että ne vastaavat näitä tarpeita mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. 

PERUSASIAT HALTUUN PALVELUMUOTOILUSTA

PALVELUMUOTOILULLA TULOKSIIN

Mira Alhonsuo, Yliopettaja
Lapin ammattikorkeakoulu

Videon pituus 17,22 min.
Videon tuotanto: Lapin ammattikorkeakoulu

MITÄ PALVEMUOTOILU TARKOITTAA?

Elina Jaakkola, Professori
Turun kauppakorkeakoulu

Videon pituus 2,06 min.
Videon tuotanto: Turun yliopisto

VIISI ASIAA ASIAKASYMMÄRRYKSESTÄ

Essi Raunamaa, Customer Insight Lead,
Valve
Videon pituus 45,47 min.
Videon tuotanto: Valve

MITÄ JÄI MIELEEN? TESTAA TIETOSI.

TUTUSTU  AIHEESEEN LISÄÄ

TYÖKALUJA

VIDEOITA

LUKEMISTA

Palvelumuotoilun työkaluja on lukuisia. Tässä on esitelty niistä vain muutama, joilla pääsee alkuun.

Asiakasymmärrys. Opi ymmärtämään asiakastasi. PALMA.
https://www.palma.fi/palma-malli/kayttajalahtoisyys/Asiakasymm%C3%A4rrys.pdf

Työkaluja asiakasprofiilien kuvaamiseen. Käyttäjäprofiilit ja persoonat. Innokylä.
https://innokyla.fi/fi/tyokalut/kayttajaprofiilit-ja-persoonat

Asiakaspersoona – kuvaus tyypillisestä asiakkaasta. PALMA.
https://www.palma.fi/palma-malli/kayttajalahtoisyys/Asiakaspersoona.pdf

Empatiakartta.  Palvelun tarkastelua asiakkaan silmin. PALMA.
https://www.palma.fi/palma-malli/kayttajalahtoisyys/Empatiakartta.pdf

 

Palvelumuotoilun työkaluja – palvelupolku
Alhonen, M. Haaga-Helia. 2022.

Palvelumuotoilu – mitä se on? 6 konkreettista näkökulmaa
Liljeroos, J. 2018.

Palvelumuotoilun perusteet
Palvelumuotoilu Palo. 2019.

Palvelumuotoilun menetelmät
Palvelumuotoilu Palo. 2021.

 

 

 

Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja arkeen.
Alhonen, M. & Iloranta, R. Haaga-Helia. 2021
https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2021-06/sun-3amk-palvelumuotoiluopas.pdf

Palvelumuotoilu. Tuulaniemi, J. 2016.  Helsinki: Talentum Pro.  

Early Phase of Healthcare-Related Service Design. Alhonsuo, M. 2021.  Väitöskija, Lapin Yliopisto.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-296-2

Palvelumuotoilulla asiakasymmärrystä
Palma. 2018.

Teeman sisällön ovat tuottaneet Lapin ammattikorkeakoulun asiantuntijat Milla Hirvaskari ja Mirva Tapaninen.