3.3 Vuorovaikutus opiskelussa ja työelämässä

Ihmisten välillä on erilaisia vuorovaikutustilanteita. Vuorovaikutustilanteita ovat keskustelut, neuvottelut ja työskentely erilaisissa verkostoissa. 

Vuorovaikutustilanteissa tarvitset vuorovaikutustaitoja. Vuorovaikutustaitoja ovat muun muassa

  • kuunteleminen
  • aito läsnäolo
  • kiinnostus
  • kyky asettua toisen asemaan eli empaattisuus
  • kyky tehdä yhteistyötä
  • jämäkkyys
  • toisen tukeminen.

Vuorovaikutustaidot ja opiskelu

Ammattikorkeakoulussa eli AMK:ssa opiskelet työelämän vuorovaikutustaitoja koko opiskelun ajan. Opiskelet vuorovaikutusta sekä teoriassa että käytännössä. Kun ensin opiskelet vuorovaikutusta teoriassa, silloin sinun on helpompi soveltaa tietoa käytännössä eli harjoittelussa.

Kun valmistut AMK:sta, sinulla täytyy olla hyvät vuorovaikutustaidot. Se tarkoittaa, että osaat viestiä omasta työstäsi sekä työyhteisösi työntekijöille että ulkopuolisille. 

Vuorovaikutustaidot ja työelämä

Vuorovaikutustaidot ovat erityisen tärkeitä niillä aloilla, joilla tehdään työtä asiakkaiden tai potilaiden kanssa. Voit käyttää vuorovaikutusta esimerkiksi silloin, kun haluat luoda hyvän asiakassuhteen. 

Hyvät vuorovaikutustaidot ovat tärkeät, koska ne vaikuttavat positiivisesti työntekijään ja työpaikkaan. Kun työntekijällä on hyvät vuorovaikutustaidot, silloin hän on motivoitunut ja tyytyväinen työhönsä. Hänellä on myös vähemmän stressiä. 

Työntekijöiden hyvät vuorovaikutustaidot vaikuttavat positiivisesti koko työpaikkaan. Silloin työpaikan tulos on parempi, ja koko työyhteisö voi hyvin. 

Vuorovaikutustaidot ja tiimityö

Monissa työpaikoissa tehdään työtä tiimeissä. Tiimin työntekijät joutuvat miettimään vuorovaikutusta, jotta työnteko sujuisi hyvin. He miettivät esimerkiksi, millaista on hyvä vuorovaikutus

  • päätöksenteossa
  • ongelmien ratkaisuissa
  • tapaamisten järjestämisessä
  • johtamisessa
  • vuorovaikutussuhteiden hallinnassa.

 

TEHTÄVÄT

Tehtävät

Tehtävä 1.

Katso ensin video “Olipa kerran työyhteisö”. Videon on tehnyt Työturvallisuuskeskus.

Vastaa sen jälkeen seuraaviin kysymyksiin:

  • millaisia vuorovaikutusongelmia huomasit tilanteessa?
  • miten työntekijät yrittivät ratkaista ongelman?
  • miten asiat lopulta ratkaistiin?
  • mitä seurauksia siitä oli?
  • mitkä olivat mielestäsi neljä tärkeintä vuorovaikutukseen liittyvää asiaa.

Tehtävä 2.

On tärkeää, että tunnistat omat tunteesi vuorovaikutustilanteissa. Silloin vuorovaikutustaitosi kehittyvät paremmiksi. Omia tunteita kannattaa tarkastella ja hallita.

Omien tunteiden tunnistamista voi harjoitella esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton tunnekorteilla. Tunnekorteissa on myös kysymyksiä. 

Tutustu Mannerheimin lastensuojeluliiton tunnekortteihin ja vastaa kysymyksiin.