3.1 Oppimaan oppiminen

Oppimaan oppimisella tarkoitetaan, että tiedät, miten viet opintojasi sujuvasti eteen päin. Korkeakoulussa opiskelijan oma vastuu opinnoista ja aikatauluista kasvaa. 

Jotta opintosi etenevät sujuvasti, tarvitset seuraavia asioita:

Motivaatio: Sinulla on riittävästi motivaatiota eli halua oppia uusia asioita. Motivaatio on tärkeää, jotta saavutat tavoitteesi. Joskus opiskelu voi olla raskasta. Silloin motivaatio kantaa sinua eteen päin. On hyvä miettiä ja arvioida omaa motivaatiotaan. 

Ajankäyttö: Opiskeluun pitää varata paljon aikaa. Opintojen aikana ajankäytön suunnittelu on sinun vastuullasi. Ammattikorkeakoulussa eli AMK:ssa voit itse valita oman opintopolkusi. Siksi on tärkeää, että pystyt suunnittelemaan oman aikataulusi mahdollisimman hyvin. 

Keskittyminen: Olet tarvinnut keskittymiskykyä jo valintakokeissa. Tarvitset keskittymiskykyä myös opinnoissa, jotta voit oppia uusia asioita. Kun keskityt, silloin sinun on helppo pitää tavoite selkeänä mielessä.

Jokainen ihminen keskittyy omalla tavallaan. Omasta keskittymiskyvystä kannattaa huolehtia. Miten sinä huolehdit siitä, että keskittymiskykysi on hyvä? 

Käsitys itsestäsi oppijana: Millainen opiskelija olet? Oppimiseen vaikuttaa se, millainen käsitys sinulla on itsestäsi opiskelijana.

Aiemmat kokemuksesi opiskelusta vaikuttavat siihen, miten onnistut opiskelussa nyt ja tulevaisuudessa. On hyvä muistaa, että nämä käsitykset voivat muuttua. Esimerkiksi sinusta voi tuntua, että kielten oppiminen on vaikeaa. Ajatuksesi voi kuitenkin muuttua, kun opiskelet yhdessä vieraskielisten opiskelijoiden kanssa. 

Harjoittele oppimaan oppimisen taitoja jo etukäteen. Tee seuraavat tehtävät. 

TEHTÄVÄT

Tehtävät

Tehtävä 1. Motivaatio

Mieti ja kirjoita paperille vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä sinua kiinnostaa ammatillisesti?
  • Mitä haluat saavuttaa?
  • Mitkä ovat tavoitteesi?
  • Mieti, miksi nämä asiat ovat sinulle tärkeitä.
  • Kerro, mitä sinun täytyy tehdä, jotta saavutat tavoitteesi.  

Tehtävä 2. Ajankäyttö

  • Mieti, millaisia apuvälineitä käytät, kun suunnittelet aikatauluja. Käytätkö esimerkiksi sähköistä kalenteria, paperikalenteria, muistilappuja tai kirjoitatko tärkeät päivämäärät vihkoon? Vai onko sinulla jokin muu tapa, jolla suunnittelet aikataulusi?  
  • Kerro, miten suunnittelet opiskelua ja tehtävien tekemistä. Aloitatko tekemään tehtäviä ajoissa? Vai aloitatko vasta viime hetkellä?
  • Pilkotko opiskelutehtävät pienempiin osa-alueisiin? 
  • Asetatko itsellesi päivämääriä, jolloin tehtävän täytyy olla valmis?
  • Mieti lopuksi, millaisia keinoja sinulla on pitää opiskelu ja vapaa-aika tasapainossa elämässäsi.  

Tehtävä 3. Keskittyminen

  • Mieti ensin, teetkö opiskelutehtäviä mieluummin koulussa, kirjastossa vai kotona? Vai teetkö tehtäviä mieluummin jossain muualla, missä? 
  • Millainen tila ja ympäristö auttaa sinua keskittymään? 
  • Miten huolehdit omasta keskittymiskyvystäsi? Ulkoiletko? Kuunteletko musiikkia? Luetko kirjoja? Vai mitä teet? 

Tehtävä 4. Käsitys itsestäsi oppijana

  • Kysy itseltäsi, millainen oppija olet?
  • Miten opit parhaiten?
  • Mikä on sinulle helppoa? 
  • Mikä on sinulle vaikeaa?  
  • Mitä osaat jo nyt? 
  • Kuka tai ketkä tukevat sinua opinnoissa eteen päin. 
  • Mistä saat apua, jos tarvitset sitä?