Korkeakouluissa toteutetut

Mentoroinnin mallit

Hankkeen aikana on toteutettu lukuisia työpajoja keskittyen maahanmuuttajaopiskelijoiden yksilöllisen tukemisen hyviin käytänteisiin ja kehittämisen kohteisiin. Työpajoihin ovat osallistuneet korkeakoulujen ja ammatillisen toisen asteen henkilökunta. Tämän lisäksi Lapin yliopistolla on kehitetty opiskelu- ja työelämämentorointia maahanmuuttajien ja kv-taustaisten opiskelijoiden opiskelun työllistymisen tueksi.

Tälle sivustolle on koottu kokemuksia Lapin yliopistolla toteutetusta mentorointiohjelmasta sekä Lapin AMK:lla rakennettu mentoroinnin malli. Lisäksi mentorointiin liittyvää ohjausta kehitettiin Lapin AMK:ssa ja tästä on julkaistu oma sivustonsa. Löydät sen täältä.

MENTOROINTI

Mentorointiohjelma Lapin yliopistolla

Kutsu mentorointiohjelmaan

Lapin yliopistolla toteutettiin keväällä 2022 kansainvälisissä tutkinto-ohjelmissa (maisteri- ja tohtoritaso) opiskeleville suunnattu mentorointohjelma. Mentorointiohjelman tavoitteena oli tukea opiskelijoita osaamisen tunnistamisessa ja opiskelutaitojen kehittämisessä. Ohjelmassa panostettiin työelämälähtöisyyteen.

 Suunnitteluvaihe tehtiin huolellisesti ja ohjelman sisällöistä keskusteltiin ylioppilaskunnan ja kv-maisterohjelmien edustajien, kv-maisteriohjelmissa opiskelevien opiskelijoiden kanssa. Lisäksi perehdyttiin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Mentorointiohjelmaa markkinoitiin laajasti eri kanavia pitkin sekä järjestettiin kahvitilaisuuksia opiskelijoiden mahdollisia kysymyksiä varten. Opiskelijoita mukana oli jokaisella kerralla 5-10 henkilöä.

Mentorointiohjelmaa markkinoitiin opiskelijoille oheisella työskentelyrungolla ja runko toimi todella hyvin. Tapaamisia oli kaikenkaikkiaan kuusi, joista jokainen keskittyi omaan teemaan. Tapaamisissa keskusteltiin mm. oman osaamisen tunnistamisesta tehtävien muodossa, työstettiin CV:tä ja hakemuksia, tavattiin työelämämentoreita sekä suunnattiin katseita valmistumisen jälkeiseen aikaan. Tapaamisten aikana ja niiden välillä opiskelijat tekivät henkilökohtaista reflektointia ja yksilö- ja ryhmätehtäviä. Lisäksi opiskelijoille annettiin mahdollisuus henkilökohtaisiin keskusteluihin mentorointiohjelman järjestäjien kanssa.

Ohjelman aikana painotettiin myös vertaismentoroinnin merkitystä, sillä jokainen osallistuja voi toimia mentorina kanssaopiskelijoilleen sekä mentorointiohjelman järjestäjille.

Varsinainen mentorointiohjelma toteutettiin hybdiridimuotoisena.

 

Kutsu mentorointiohjelmaan

Mentoroinnista saatu palaute oli erinomaista. Ohjelma tuki osallistujia työllistymisessä sekä oman osaamisen sanoittamisessa. Mentoroinnin suunnitteluvaiheessa toteutettiin työskentelyn tueksi työkirja, joka muokattiin palautteen pohjalta. Mentoroinnin työkirja on saatavilla sekä suomeksi että englanniksi.

Ohessa kuva käyttämästämme ohjelmarungosta sekä linkitykset mentoroinnin työkirjan tehtäviin. Ennen ryhmätapaamisia on suositeltavaa tavata jokainen osallistuja henkilökohtaisesti ja keskustella hänen kanssaan motivaatiosta ja tavoitteista. Osallistujan on myös hyvä olla perillä ryhmätapaamisten tarkoituksesta. Ryhmätapaamisten välissä on suositeltavaa tarjota osallistujille vapaita ohjausaikoja, joissa opiskelijat voivat käydä kahdenkeskisiä keskusteluja ohjaajien kanssa. Tällöin taataan yksilöllinen oppiminen ja mahdollistetaan henkilökohtaiset keskustelut. 

Kutsu mentorointiohjelmaan

MENTOROINTI

Lapin AMK:n mentoroinnin malli

Kutsu mentorointiohjelmaan
Kutsu mentorointiohjelmaan

Mentoroinnin malli vastaa tarpeeseen tukea maahan muuttaneen ja kansainvälistä tutkintoa tai vaihtoa suorittavan opiskelijan opintojen etenemistä korkeakoulussa. Aliedustettujen ryhmien kuten ulkomaalaistaustaisten kohdalla korostuvat kielelliset tarpeet, oppimaan oppimisen tarpeet, suomalaisen yhteiskunnan työelämän tuntemus sekä tälle ryhmälle suunnatun erityisen ohjauksen tarpeet kulttuuriset erot huomioiden. Tärkeää on myös havaita kaksisuuntaisen integraation mahdollistaminen, jolloin valtaväestö oppii uusista kulttuureista ja huomioi monikulttuurisuuden vahvistamisen edellytykset mm. moniammatillisessa ja monikulttuurisissa työyhteisöissä. Mentoroinnin tavoitteena on tukea maahan muuttaneen ja kansainvälistä tutkintoa tai vaihtoa suorittavan opiskelijan opintojen etenemistä.

Mentorointi voidaan ymmärtää monella tavalla ja sen muodot ja mallit vaihtelevat riippuen siitä kontekstista, jossa mentorointia harjoitetaan. Tässä yhteydessä mentorointi nähdään luonnollisesti etenevänä ja laajasti osana koko korkeakoulun toimintaa, jossa huomioidaan myös ohjauksellisuus ennen korkeakouluopintojen aloittamista. Mentorointi sidotaan opiskelijan polun eri vaiheisiin, joka edellyttää mentorointiin liittyvien työkäytäntöjen tiivistä kytkemistä opiskelijan polkuihin. Mentorointimallin kehittäminen Silta-hankkeessa perustuu kaksisuuntaisen integraation tukemisen ajatukseen. Tällöin mentoroinnista hyötyvät sekä valtakulttuurin että vieraan kulttuurin opiskelijat. Samalla oppilaitoksen toimintakäytännöt vahvistuvat monikulttuurisiksi. Mentorointimalli toteutetaan osin opetus- ja ohjaushenkilöstön toimintana sekä erityisesti vertaismentorointina, jolloin mentorointi tapahtuu opiskelijoiden keskinäisenä tukena, jossa eri kulttuureista tulevat opiskelijat tukevat toisiaan opintojen etenemisessä. Tämä edellyttää opetus- ja ohjaushenkilöstön sitoutumista vertaismentoroinnin mahdollisuuksien järjestämiseen. Lisäksi opetus- ja ohjaushenkilöstö osallistuu mentoroinnin mahdollistamiseen omien opintojaksojensa aikana. Mentoroinninmallin kuviossa tarkastellaan mentorointia edistäviä tekijöitä ja mentoroinnin mahdollisuuksia.

Mentoroinnin malli ladattavissa pdf-muodossa tästä.