Uutinen 28.5.2025
Tulossa: SOPIVA-podcast!
Mitä yrittäjyys Suomessa vaatii – erityisesti, jos taustasi on muualta kuin täältä? Entä mitä jokaisen yrittäjän tulisi tietää sopimuksista? Näitä ja monia muita teemoja käsitellään myöhemmin julkaistavassa SOPIVA-podcastissa, joka tuo ääneen yrittäjät, asiantuntijat ja kehittäjät Lapista sekä maailmalta.
🎙️ Kurkistus yhteen jaksoista:
▪️ Jasonin yrittäjätarina & Tia-juristin asiantuntijanäkökulmat
Jaksossa kuullaan yrittäjä Jason Browerin ainutlaatuinen tarina yrittäjyydestä Suomessa. Alun perin Yhdysvaltojen pohjoisosista kotoisin oleva Jason löysi tiensä Suomen startup-kentälle ja jakaa nyt kokemuksiaan yrittäjänä byrokratian, oppimiskokemusten ja oivallusten äärellä. Jakson asiantuntijakommentit tarjoaa juristi Tia Lämsä avaamalla jakson teemoja sopimusoikeuden ja yritysjuridiikan näkökulmasta.
💡 SOPIVA-podcastit tuotetaan osana hankkeen tavoitetta vahvistaa sopimus- ja talousosaamista erityisesti niissä liiketoiminnan vaiheissa, joissa kasvu ja muutos edellyttävät vahvaa osaamista ja riskienhallintaa. Podcastien kautta nostetaan esiin, kuinka sopimukset ja talousosaaminen tukevat liiketoiminnan jatkuvuutta ja strategista kehittämistä.
Podcastin juontaa projektipäällikkö Aino Kämäräinen, ja jaksot julkaistaan Pohjoisen tekijät -verkkosivustolla 👉 lapinamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/julkaisut
📸 Jason Brower ja Aino Kämäräinen podcastin äänityksissä.
Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena -hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (ESR+).
🎧 Coming Soon: SOPIVA Podcast!
What does it take to succeed as an entrepreneur in Finland, especially if you come from abroad? And what should every entrepreneur know about contracts? The new SOPIVA Podcast dives into these topics with insights from entrepreneurs, experts, and business developers from Lapland and around the globe.
🎙️ Episode highlight:
▪️ Jason Brower’s Entrepreneurial Journey & Legal Insights from Tia Lämsä
In the episode, entrepreneur Jason Brower shares his unique path from the U.S. to Finland’s startup scene—navigating bureaucracy, learning by doing, and gaining key insights along the way. Legal expert Tia Lämsä offers commentary on the episode from the business and contract law perspective.
💡 The SOPIVA Podcast is part of a project aimed at strengthening legal and financial know-how in key phases of business growth and change. It shows how smart contracts and solid financial skills support long-term business success.
Follow us for updates: https://blogi.eoppimispalvelut.fi/sopiva/
📸 Jason Brower and Aino Kämäräinen
Uutinen 22.5.2025
Hanketiimiimme on liittynyt asiantuntija Kristiina!
Hei,
Olen Kristiina ja työskentelen SOPIVA-hankkeen parissa viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä. Hankkeessa teen someviestintää, päivitän verkkosivuja sekä ideoin tulevia podcasteja ja muuta sisältöä – pysykäähän kuulolla! 🌟
Koulutukseltani olen kansainvälisen liiketalouden tradenomi, ja opiskelen parhaillani kestävän markkinoinnin maisteritutkintoa. Kansainvälisen liiketalouden taustani antaa minulle laajan näkemyksen erilaisista kulttuureista ja globaaleista trendeistä, mikä auttaa rakentamaan sisältöjä, jotka puhuttelevat monipuolisesti eri yleisöjä.
Minua kiinnostavat erityisesti vastuullisuus, sisällöntuotanto ja visuaalisuus, jotka näkyvät myös työssäni SOPIVA-hankkeessa. On innostavaa olla mukana tukemassa Lapin pk-yrityksiä sopimus- ja talousosaamisen vahvistamisessa! Haluankin omalla tietotaidollani edistää Pohjois-Suomen elinvoimaisuutta ja lappilaisten yritysten menestystä.
Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena -hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (ESR+).
Uutinen 15.5.2025
Kiitos osallistumisesta webinaareihin!
Oletko jo täyttänyt EURA-seurantatietolomakkeen? Jos lomake on jäänyt täyttämättä, voit täyttää sen yhä molemmista SOPIVA-webinaareista.
🔗https://eura2021.fi/osallistuja
📌 Hankekoodi: S30860
Jokainen täytetty lomake on sijoitus tulevaan!
Näin voimme osoittaa rahoittajille, että maksuttomille webinaareille on selkeää kysyntää ja että niiden tukemista kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin. Jokainen täytetty lomake auttaa meitä rakentamaan lisää oppimiskokonaisuuksia, jotka vastaavat suoraan yrittäjien ja yrityskehittäjien arjen haasteisiin.
Lomake on nopea täyttää ja sen voi hoitaa helposti joko mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Koko prosessi vie vain muutaman minuutin. Kiitos tuestasi!
📣 Sopiminen jatkuu!
SOPIVA-hankkeessa uskomme jatkuvaan oppimiseen ja ajantasaisen osaamisen merkitykseen. Seuraavissa mikro-oppimiskokonaisuuksissa pureudumme käytännönläheisiin teemoihin, aina sparrauksista mallisopimuksiin. Tavoitteena on tukea juuri niitä taitoja, joita lappilaiset yrittäjät ja yrityskehittäjät tarvitsevat arjessa.
Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena -hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (ESR+).
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 29.4.2025
Minnan opit tilinpäätöksestä!
Tällä viikolla jatkamme tutustumista yrityksen tilinpäätökseen asiantuntijamme Minnan johdolla. Tänään vuorossa kassabudjetti! 🌟
Kassabudjetti auttaa suunnittelemaan, riittävätkö yrityksesi varat päivittäiseen toimintaan ja tuleviin investointeihin. Sen avulla hahmotat, milloin rahaa todella tulee ja mihin sitä kuluu – ajoitus on kaikki kaikessa!
💡 Tiesitkö, että pelkkä positiivinen loppukassa ei riitä, jos tulojen ja menojen ajoitus ei kohtaa? Kassabudjetti auttaa ennakoimaan ja varautumaan.
Näin laadit kassabudjetin vaihe vaiheelta:
- Alkukassan kirjaaminen: Budjettijakson alussa selvitetään yrityksen rahatilanne eli käytettävissä olevat käteis- ja pankkivarat
- Kassaanmaksujen arviointi: Arvioidaan kuukauden aikana kassaan tulevat tulot, kuten käteismyynnit, myyntisaamisten maksut, sijoitukset, lainat ja muut tulot
- Kassastamaksujen kartoitus: Listataan kaikki rahaa vievät erät, kuten käteisostot, ostovelat, palkat, verot, lainojen lyhennykset ja muut menot
- Loppukassan arviointi: Kun kassaanmaksuista vähennetään kassastamaksut, saadaan arvio kuukauden loppukassasta
✅ Katso alta olevasta karusellista, miten toimia kassakriisin uhatessa!
📣 Nämä ovat esimerkkejä tärkeistä huomioitavista asioista. Hankkeessa tuottamiimme koulutusmateriaaleihin ja muihin oppimissisältöihin tutustumalla, saat syvempää tietoa ja opit tunnistamaan, mihin seikkoihin tilinpäätöksessä sekä yleisemmin yrityksen talouden hallinnassa ja suunnittelussa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Pysy siis kuulolla – tiedotamme tulevista mikro-oppimiskokonaisuuksista ja sparrauksista lisää!
Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena -hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (ESR+).
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 23.4.2025
Minnan opit tilinpäätöksestä!
Tällä viikolla jatkamme tutustumista yrityksen tilinpäätökseen asiantuntijamme Minnan johdolla. Tänään vuorossa poistot! 🌟
📚 Poistot – Miten ne vaikuttavat yrityksen talouteen?
Poistot ovat kirjanpidollinen tapa jakaa pitkäaikaisten hankintojen kustannuksia useille vuosille. Tämä vaikuttaa sekä yrityksen tulokseen että verotukseen.
- Poistot vähentävät verotettavaa voittoa ja voivat tuoda veroetuja.
- Ne vaikuttavat yrityksen kannattavuuteen ja omaan pääomaan.
- Poistojen hallinta on tärkeää myös rahoituksen saannin kannalta, sillä ne muuttavat yrityksen taseen arvoja.
📣 Nämä ovat esimerkkejä tärkeistä huomioitavista asioista. Hankkeessa tuottamiimme koulutusmateriaaleihin ja muihin oppimissisältöihin tutustumalla, saat syvempää tietoa ja opit tunnistamaan, mihin seikkoihin tilinpäätöksessä sekä yleisemmin yrityksen talouden hallinnassa ja suunnittelussa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Pysy siis kuulolla – tiedotamme tulevista mikro-oppimiskokonaisuuksista ja sparrauksista lisää!
Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena -hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (ESR+).
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 16.4.2025
Minnan opit tilinpäätöksestä!
Tällä viikolla jatkamme tutustumista yrityksen tilinpäätökseen asiantuntijamme Minnan johdolla . Tänään vuorossa tase! 🌟
📚 Tase – Yrityksen talouden perusta
Tase on keskeinen osa yrityksen taloudenhallintaa, sillä se kertoo yrityksen varat ja velat tilikauden viimeisenä päivänä. Tämä auttaa hahmottamaan yrityksen taloudellisen tilanteen ja tekemään perusteltuja päätöksiä.
🎯 Miksi tase on tärkeä?
Taseen avulla voit arvioida esimerkiksi:
- Riittävätkö varasi investointeihin?
- Onko velkaantuminen hallinnassa?
- Miten yrityksesi talous näyttäytyy rahoittajille ja sidosryhmille?
Moni yrittäjä keskittyy ensisijaisesti liikevaihtoon ja tulokseen, mutta tase on yhtä tärkeä. Se kertoo yrityksen taloudellisesta vakaudesta ja pitkän aikavälin kehityksestä.
🔍Taseen säännöllinen tarkastelu
Tase ei ole vain tilinpäätöstä varten, vaan sen seuraaminen säännöllisesti auttaa yritystä pysymään taloudellisesti terveellä pohjalla. Ymmärtämällä taseen rakenteen ja merkityksen voit tehdä parempia liiketoimintapäätöksiä ja ennakoida tulevaisuuden tarpeita tehokkaammin.
📣 Nämä ovat esimerkkejä tärkeistä huomioitavista asioista. Hankkeessa tuottamiimme koulutusmateriaaleihin ja muihin oppimissisältöihin tutustumalla, saat syvempää tietoa ja opit tunnistamaan, mihin seikkoihin tilinpäätöksessä sekä yleisemmin yrityksen talouden hallinnassa ja suunnittelussa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Pysy siis kuulolla – tiedotamme tulevista mikro-oppimiskokonaisuuksista ja sparrauksista lisää!
Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena -hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (ESR+).
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 10.4.2025
Minnan opit tilinpäätöksestä!
Seuraavina viikkoina tutustumme yritystalouden perusteisiin asiantuntijamme Minnan johdolla. Nappaa talteen käytännön vinkit tilinpäätöksen osalta! 🌟
📚 Mitä tilinpäätös sisältää?
Tilinpäätösraportointi auttaa seuraamaan yrityksen taloudellisen tilanteen kehitystä ja muutoksia. Tuloslaskelma kuvaa yrityksen toiminnan kannattavuutta tilikauden aikana. Tase puolestaan kertoo yrityksen varallisuuden ja velat sekä niiden yhteyden liiketoimintaan tilinpäätöspäivänä.
🎯 Mikä on tuloslaskelma ja mitä siitä voi nähdä?
Tuloslaskelma kertoo, kuinka paljon tilikauden aikana on saatu myyntiä aikaiseksi ja millaisia voimavaroja myynnin aikaan saaminen on vaatinut. Tuloslaskelma kuvaa, kuinka kannattavaa yrityksen toiminta on ollut tietyn ajanjakson aikana.
Tuloslaskelman sisällön ymmärtäminen on keskeinen asia yrittäjälle. Tuloslaskelmaa tarkastelemalla yrittäjä saa hyvän kuvan yrityksen taloudellisesta tilanteesta ja osaa huomioida tilanteen suunnitellessaan yritystoiminnan kehittämistä.
Tuloslaskelman viimeinen rivi, ”Tilikauden voitto (tappio)”, kertoo yrityksen lopullisen tuloksen kaikkien kulujen ja verojen jälkeen. Jos tuloslaskelma osoittaa voittoa, yrityksellä voi olla mahdollisuus jakaa osa tuloksesta osakkeenomistajille osinkoina. Tilikauden voitto voidaan kuitenkin myös jättää jakamatta, jolloin se vahvistaa yrityksen omaa pääomaa.
💎 Nämä ovat esimerkkejä tärkeistä huomioitavista asioista. Hankkeessa tuottamiimme koulutusmateriaaleihin ja muihin oppimissisältöihin tutustumalla, saat syvempää tietoa ja opit tunnistamaan, mihin seikkoihin tilinpäätöksessä sekä yleisemmin yrityksen talouden hallinnassa ja suunnittelussa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
📣 Pysy siis kuulolla – tiedotamme tulevista mikro-oppimiskokonaisuuksista ja sparrauksista lisää!
Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena -hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (ESR+).
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 28.3.2025
Sopivassa tapahtuu kevään aikana!
Eilen Sopiva-hankkeen agendalla oli englanninkielinen talousaiheinen Bizarre Business Fail Fast –webinaari, jossa puheenvuoronsa esittivät palvelujohtaja ja vanhempi yritysasiantuntija Johannes Vallivaara sekä liiketalouden lehtori ja asiantuntija Minna Kangasvieri. Sopivan tiimi haluaa osoittaa vielä kerran lämpimät kiitokset niin asiantuntijoillemme kuin kaikille webinaariin osallistuneille – iltapäivän parituntinen oli tiivis paketti käytännönläheistä tietoa aloitteleville yrittäjille ja muille aiheesta kiinnostuneille!
🚀Ensi viikolla jatkamme Bizarre Business Fail Fast –livetapahtumalla Lapin AMK:lla torstaina 3.4. klo 13-19
Tapahtumassa ovat puhumassa muun muassa Jason Brower, ohjelmistokehittäjä, innovaattori ja Polar Bear Pitching -tapahtuman lähettiläs, sekä Welehola, paikallinen pelikehitystiimi. Ohjelmassa on luvassa myös liiketoimintasuunnitelmaan sekä yritysideoihin suuntautuvat työpajat sekä virallisen ohjelman jälkeen vapaata verkostoitumista pienten tarjoilujen kera.
Tilaisuutta on mahdollista seurata myös striimin välityksellä klo 14.30-16.00, jolloin lavalle astuu Jason Brower.
- Lisätiedot ja ilmoittautuminen: Bizarre Business Fail Fast Event – Lapin ammattikorkeakoulu
🌿Toukokuun aikana Sopivan parissa keskitymme vuorostaan sopimuksiin! Järjestämme kaksi suomenkielistä webinaaria teemalla “Miten varmistat hyvän sopimuksen?”
Laitathan itsellesi jo seuraavat ajankohdat kalenteriin:
- 5.5. klo 17–18 Sopimusneuvottelut ja sopimusten syntyminen
- 12.5. klo 17–18 Yhteistyösopimusten tärkeimmät kohdat
Lisätietoa tulevista webinaareista tulossa pian. Pysy siis kuulolla!
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 20.3.2025
Hanketiimiimme on liittynyt asiantuntija Minna!
Hei,
Olen Minna ja toimin Sopiva-hankkeessa asiantuntijana, vastuualueena yrityksen taloudellisen tilanteen tulkitseminen erityisesti tilinpäätöksen näkökulmasta. Olen aikaisemminkin toiminut asiantuntijana hankkeessa tämän saman teeman ympärillä. Lapin AMK:ssa toimin tämän hankkeen lisäksi laskentatoimen lehtorina opettaen sekä suomenkielisessä että englanninkielisessä liiketalouden koulutusohjelmassa. Lisäksi toimin toisena valmentajana meidän Napalaakso-yrityspelissä, jossa mahdollistetaan opiskelijoille ensiaskeleet yrittäjyyteen virtuaalisessa ympäristössä. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri, pääaineena laskentatoimi. Lisäksi minulta löytyy sijoituspalvelualan tutkinnot APV 1 ja APV 2. Opetustehtävissä koen tilinpäätöksen analysoimiseen ja sijoitustoimintaan liittyvät teemat erityisen mielekkäiksi.
Minnan oppeja voit tulla kuuntelemaan ensi viikolla, to 27.3. klo 13–15 englanninkielisessä Bizarre Business –webinaarissamme, jossa Minna avaa yrityksen talouden hallinnan ja seurannan perusteita erityisesti aloittavan yrittäjän näkökulmasta!
Lisätiedot ja ilmoittautuminen webinaariin:
Bizarre Business Fail Fast Event Webinar – Lapin ammattikorkeakoulu
News 13.3.2025
REMINDER: JOIN OUR BUSINESS WEBINAR FOR BEGINNERS! March 27th from 1 PM to 3 PM!
Are you planning to start your own business? Or maybe you just started your own business and are looking to improve your entrepreneurial skills?
Join our online business event on March 27th to learn basics about financial management. Deepen your know-how on how to support the growth of your own business in a sustainable way.
👉You can register to the webinar via the following link: https://eoppimispalvelut.zoom.us/meeting/register/68mhgq_qSYKSa1ms8BPGvQ
The webinar is hosted by Sopiva-project. The “Contract and financial skills to support growth-oriented business development” -project, also known as Sopiva, is funded by the Northern Ostrobothnia ELY center from the European Social Fund plus fund (ESR+).
News 6.3.2025
Join our upcoming business webinar!
Are you planning to start your own business? Or maybe you just started your own business and are looking to improve your entrepreneurial skills?
Join our online business event on March 27th to learn basics about financial management. Deepen your know-how on how to support the growth of your own business in a sustainable way.
👉You can register to the webinar via the following link: https://eoppimispalvelut.zoom.us/meeting/register/68mhgq_qSYKSa1ms8BPGvQ
Osallistu talousaiheiseen webinaariin!
Suunnitteletko oman yrityksen perustamista? Tai oletko jo perustanut yrityksen ja kaipaat tietoa yrityksen talouden hallinnasta?
Tule mukaan englanninkieliseen webinaarimme 27. Maaliskuuta. Saat käytännönläheistä tietoa siitä, miten voit tukea yrityksesi kasvua tehokkaalla ja kestävällä talouden hallinnalla.
👉Ilmoittaudu webinaariin tästä: https://eoppimispalvelut.zoom.us/meeting/register/68mhgq_qSYKSa1ms8BPGvQ
The webinar is hosted by Sopiva-project. The “Contract and financial skills to support growth-oriented business development” -project, also known as Sopiva, is funded by the Northern Ostrobothnia ELY center from the European Social Fund plus fund (ESR+).
Uutinen 27.2.2025
Yhdessä lappilaisen osaamisen puolesta!
Alkukevään aikana Sopivan hanketiimi on haastatellut Lapin kuntien yrityskehittäjiä ja kunnallisten elinvoimapalveluiden edustajia kartoittaakseen, minkälaisia tarpeita lappilaisilla yrityksillä on talouden hallintaan ja analysointiin sekä sopimusosaamiseen liittyen. Kiitämme lämpimästi kaikkia haastatteluihin osallistuneita! Teidän näkemyksenne ovat tärkeitä, kun kehitämme yritysten tarpeisiin vastaavaa, helposti omaksuttavaa ja käytännönläheistä oppimismateriaalia ja koulutuksia.
Jatkamme koulutuksen kehittämistä yhdessä yrityskehittäjien ja kuntien elinvoimapalveluiden edustajien kanssa yhteiskehittämisen iltapäivätapaamisessa hiihtolomien jälkeen. Tapaamisen jälkeen voimme entistä konkreettisemmin muotoilla tulevien mikro-oppimiskokonaisuuksien ja sparrausten sisältöjä.
Tavoitteenamme on, että tieto ja osaaminen eivät jää kenenkään ulottumattomiin – vaan ovat jokaisen lappilaisen yrittäjän ja yrityksen käytettävissä silloin, kun sitä eniten tarvitaan.
Yhteistyöllä voimme luoda parempia oppimismahdollisuuksia, vahvempaa osaamista ja entistä kilpailukykyisempää yritystoimintaa Lapissa.
Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena -hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (ESR+).
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 20.2.2025
Juridiikan asiantuntijamme vinkit 3/3: Vältä sudenkuopat tuntemalla työlainsäädäntö!
Oletko palkkaamassa ensimmäistä työntekijää? Asiantuntijamme Tian vinkkisarjan viimeinen osa esittelee käytännön nostoja työlainsäädännön osalta.
Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on yrittäjälle iso asia! Yritys on kasvanut niin suureksi, että yksin ei enää pärjää ja apua tarvitaan. Työntekijä tuo mukanaan uutta osaamista, uusia mahdollisuuksia ja näkemyksiä, ja on sitä kautta iso mahdollisuus yritystoiminnan kehittämisessä. On kuitenkin tärkeä huomioida, että työnantajayrittäjänä toimiminen tuo mukanaan myös vastuuta.
Tässä muutamia tärkeitä asioita, mihin yrittäjän on syytä perehtyä työlainsäädännön osalta ennen kuin työntekijää lähtee palkkaamaan.
Vinkki 1: Työsuhteen ehtojen tunteminen
Työnantajalla on yllättävänkin paljon lakisääteisiä vaatimuksia, eikä läheskään kaikista asioista voi sopia työntekijän kanssa siten, että ehdot olisivat lainsäädäntöä tai työehtosopimuksia heikompia. On tärkeää tuntea yleisesti työlainsäädännön perusteita ja otettava selvää, onko alalla voimassa olevaa sitovaa työehtosopimusta. Vaikka Suomessa ei ole lainsäädännössä määriteltyä minimipalkkaa, työehtosopimuksesta sellainen todennäköisesti löytyy.
️Vinkki 2: Työnantajavelvoitteet ja lakisääteiset maksut
Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen tuo aina mukanaan velvoitteita, kuten työnantajarekisteriin liittyminen, ennakonpidätykset, eläkemaksut (TyEL) ja tapaturmavakuutus. Työnantajan on myös huolehdittava työterveyshuollosta, vaikka työntekijöitä olisi vain yksi. Nämä ovat kaikki asioita, jotka tulevan työnantajan on hoidettava kuntoon.
Vinkki 3: Tee kirjallinen työsopimus
Työsopimukselle ei ole muotovaatimusta eli se voidaan solmia kirjallisesti, suullisesti tai vaikkapa sähköisesti. Ongelmat muissa kuin kirjallisissa sopimuksissa liittyvät kuitenkin sopimusten ehtojen osoittamiseen. Jos kirjallisia sopimuksia ei ole, kiistatilanteissa näytön osoittaminen on hankalaa. Kirjallinen sopimus turvaa myös sen, että molemmat osapuolet tietävät työsuhteen ehdot jo sopimusvaiheessa, eikä epätietoisuutta asiasta synny.
Tässä muutamia tärkeitä nostoja, mutta nämäkin sisältävät paljon asiaa. Jotta asiat sujuvat mahdollisimman mutkattomasti alusta alkaen, kannattaa käyttää aikaa yllä käsiteltyjen asioiden ymmärtämiseen. Vaikka käyttäisi apua työntekijän palkkauksessa, on hyvä muistaa, että lopullinen vastuu asioiden hoitamisesta on kuitenkin aina työnantajalla.
📢 Hankkeessa tulemme tuottamaan monipuolista oppimissisältöä myös työnlainsäädäntöön liittyen. Pysy siis kuulolla!
Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena -hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (ESR+).
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 13.2.2025
Juridiikan asiantuntijamme vinkit 2/3: Kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida osakassopimuksessa
Tänään on asiantuntijamme Tian käytännön tärppien osalta tarkastelussa osakassopimukset!
Osakassopimuksista puhutaan yhä enemmän ja eri paikoissa ja eri alojen asiantuntijat suosittelevat vahvasti niiden laatimista. Monessa mikroyrityksessä osakassopimusten tekeminen kuitenkin eri syistä jää: ei esimerkiksi koeta niiden olevan tarpeellisia itselle. Osakassopimuksella on mahdollisuus suojata yrityksesi myös muutostilanteissa.
Tässä kolme vinkkiä, miksi osakassopimukset ovat hyödyllisiä:
Vinkki 1: Osakassopimuksella voidaan turvata liiketoiminnan jatkuvuus, jos joku osakkaista haluaa luopua osakkeistaan
Osakassopimuksella voidaan varata muille osakkeenomistajille tai yhtiölle oikeus ostaa myytävät osakkeet ennen kuin ne myydään ulkopuoliselle. Mieti, miten yrityksesi tilanne muuttuisi, jos tutun osakkeenomistajaan sijaan tulisikin täysin ulkopuolinen toimintaan mukaan?
Vinkki 2: Osakassopimukseen voidaan laatia kilpailukielto, joka kieltää tietyn ajan osakeyhtiöstä poistuvia osakkaita harjoittamasta kilpailevaa toimintaa
Tämä turvaa sen, että yhtiön toiminta ei vaarannu välittömästi, jos joku osakas poistuu yhtiöstä ja suunnittelee kuitenkin toimivansa jatkossa samalla alalla.
Vinkki 3: Osakassopimukseen voidaan kirjata, mitä osakkeille tapahtuu osakkaan kuolemantapauksessa tai avioerossa
Osakassopimuksessa voidaan esimerkiksi vaatia osakkailta avioehtoa tai sitä, että muilla osakkailla on osakkaan kuollessa lunastusoikeus vainajan osakkeisiin. Myös tällä turvataan osakkeiden pysyminen halutussa omistajapiirissä.
Nämä ovat aiheita, mistä kannattaa käydä keskustelua osakkaiden kesken ja miettiä, miten yrityksen toiminta halutaan turvata muutostilanteissa. Vaikka yhteistyö nykyisten osakkaiden kesken sujuisi mainiosti, ei ole sanottua, että mahdolliset uudet osakkaat olisivat yhtä mieltä asioista. Hyvällä ennakoinnilla voidaan vähentää riskejä ja turvata yrityksen toiminta myös muutostilanteissa! Tähän osakassopimus on mainio väline.
👉 Hankkeessa tuottamiimme koulutusmateriaaleihin ja muihin oppimissisältöihin tutustumalla, saat syvempää tietoa ja opit tunnistamaan, mihin seikkoihin osakassopimuksissa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Pysy siis kuulolla – tiedotamme tulevista webinaareista, mikro-oppimiskokonaisuuksista, sparrauksista ja mallisopimuspohjista pian lisää!
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 6.2.2025
Juridiikan asiantuntijamme vinkit 1/3: Miten välttää sudenkuopat alihankintasopimuksissa?
Seuraavina viikkoina tutustumme juridiikan asiantuntijamme, Tian, käytännönläheisiin tärppeihin koskien eri sopimustyyppejä. Tänään vuorossa ovat alihankintasopimukset!
Alihankintasopimus on paljon enemmän kuin pelkkä paperi. Se on yksi tärkeä turvasi liiketoiminnassa. Hyvin laadittu sopimus varmistaa sujuvan yhteistyön, ehkäisee riitoja ja suojaa yllättäviltä kustannuksilta.
Seuraavaksi kolme tärkeää vinkkiä, joiden avulla vältät sudenkuopat. Kun nämä asiat ovat kunnossa, voit keskittyä olennaiseen – menestyksekkääseen liiketoimintaan.
Vinkki 1: Pidä huoli, että alihankintasopimusta ei tulkita työsopimukseksi
Yrittäjällä ja toimeksiantajalla tai viranomaisilla voi tulla erimielisyyksiä siitä, onko kyseessä työsuhde vai yrittäjien välinen sopimus. Tähän vaikuttaa monet seikat – mm. se, kuinka vapaasti alihankkija voi määritellä työn tekemisen ja saako hänellä olla muita toimeksiantajia. Nämä asiat kannattaa käydä läpi huolellisesti sopimusta laadittaessa, jotta asiaa ei tarvitse myöhemmin pohtia.
Vinkki 2: Muista tilaajavastuulaki
Tilaajavastuulaki velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että hänen sopimuskumppaninsa täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa. Jos tilaaja laiminlyö velvollisuutensa, räikeimmissä tapauksissa korotettu laiminlyöntimaksu voi olla jopa lähes 80 000 euroa.
Vinkki 3: Tee sopimus kirjallisesti
On tärkeää, että vastuut ja velvoitteet on kirjattu sopimukseen. Näin pystytään välttämään ristiriitatilanteet myöhemmin. Esimerkiksi se, mikä on alihankkijan vastuu, jos suoritus viivästyy tai siinä on virhe.
Nämä ovat vain esimerkkejä tärkeistä huomioitavista asioista. Hankkeessa tuottamiimme koulutusmateriaaleihin ja muihin oppimissisältöihin tutustumalla saat syvempää tietoa ja opit tunnistamaan, mihin seikkoihin alihankintasopimuksissa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Pysy siis kuulolla – tiedotamme tulevista webinaareista, mikro-oppimiskokonaisuuksista, sparrauksista ja mallisopimuspohjista pian lisää!
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 30.1.2025
Tilinpäätöskausi on täällä!
Ymmärrä tilinpäätöstäsi – vahvista yrityksesi tulevaisuutta!
Kevät on tilinpäätöksen työstämisen aikaa tilitoimistoissa ja suuressa osassa yrityksiä. Tiesitkö, että tilinpäätöksen ymmärtäminen ja tulkinta ei ole vain keino hahmottaa, miten yrityksesi taloudella menee, vaan myös työkalu liiketoimintasi kehittämiseen?
Miksi tilinpäätös on tärkeä?
🔹 Se kertoo, mikä on yrityksesi taloudellinen tilanne
🔹 Auttaa tekemään parempia päätöksiä tulevaisuutta varten
🔹 Vähentää taloudellisia riskejä ja mahdollistaa suunnitelmallisen kasvun
🔹 Helpottaa yhteistyötä rahoittajien ja viranomaisten kanssa
Tarvitseeko toiminimiyrittäjän laatia tilinpäätös?
Myös ammatin- ja liikkeenharjoittajan, eli puhekielisemmin toiminimiyrittäjän, liiketoiminnan kohdalla saattaa täyttyä lakisääteinen velvollisuus tilinpäätöksen laatimiselle. Tilinpäätöksen osalta pakollisuuteen vaikuttavat yrityksen koko ja tilikauden sijoittuminen.
Elinkeinotoiminnan veroilmoitus tulee joka tapauksessa laatia aina keväisin Verohallinnolle. Sekä tilinpäätöksessä että veroilmoituksessa käsitellään pitkälti samoja eriä, joten tilinpäätöksen laatimalla voit helpottaa myös veroilmoituksen tekemistä.
Haluatko oppia, miten tilinpäätöstä tulkitaan ja hyödynnetään tehokkaammin?
Sopiva-hanke tukee yrittäjien talousosaamista webinaareilla, mikro-oppimiskokonaisuuksilla ja sparrauksilla!
🎯 Ensimmäiseen webinaariin voit osallistua jo maaliskuun lopulla – pysy siis kuulolla!
Lähteet:
Kirjanpitolaki 30.12.1997/1336 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971336#L1P4b
Suomi.fi – tilinpäätös https://www.suomi.fi/yritykselle/talouden-hallinta-ja-verotus/yrityksen-taloushallinto/opas/tilinpaatos-ja-tilintarkastus/tilinpaatos
Verohallinto – liikkeen- ja ammatinharjoittajan verotus https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/liikkeen-tai-ammatinharjoittaja/, https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/liikkeen-tai-ammatinharjoittaja/veroilmoitus/veroilmoituksen-t%C3%A4ytt%C3%B6ohje/
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 24.1.2025
Kiitos aktiivisuudesta!
Sopiva-hankkeessa tekemämme haastatteluvaihe on edennyt upeasti – lämmin kiitos kaikille Lapin kuntien yritysneuvojille, -kehittäjille ja elinvoima-asioiden kanssa työskenteleville henkilöille, jotka ovat osallistuneet tähän tärkeään vaiheeseen!
Kattavan haastattelukierroksen avulla varmistamme, että tulossa olevat mikro-oppimiskokonaisuudet ja sparraukset vastaavat oikealla sisällöllä ja oikeaan aikaan Lapin alueella toimivien yritysten tarpeisiin. Tähän mennessä kerätty arvokas tieto auttaa meitä luomaan käytännönläheisiä oppimismahdollisuuksia ja materiaaleja, jotka tukevat lappilaisten yritysten kasvua ja kehitystä ja tuomaan niitä kaikkien Lapin kuntien yrittäjien saataville.
Mitä seuraavaksi?
Tavoitteemme on saada Lapin kaikkien 21 kunnan ääni kuuluviin, joten haastattelut jatkuvat edelleen. Olemme myös aloittaneet talous- ja sopimusosaamiseen liittyvien webinaarien sekä mikro-oppimiskokonaisuuksien ja sparrausten suunnittelun. Pysykää siis kuulolla, sillä pian kerromme lisää tulevista sisällöistä ja mahdollisuuksista osallistua!
Mikäli haluat antaa panoksesi tai kuulla lisää hankkeestamme, ota yhteyttä projektipäällikköömme: aino.kamarainen@lapinamk.fi
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 16.1.2025
Hanketiimiimme liittyy asiantuntija Anne
Hei,
Olen Anne ja työskentelen Sopiva-hankkeen parissa asiantuntijana. Roolini hankkeessa kytkeytyy viestintään ja markkinointiin sekä hankkeessa tuotettavien oppimiskokonaisuuksien ja sparrausten muotoiluun ja toteuttamiseen erityisesti liiketoiminnan teemasta.
Koulutukseltani olen alun perin kauppatieteiden maisteri. Opintoni painottuivat erityisesti laskentaan ja rahoitukseen. Olen myös kesällä 2024 valmistunut Lapin yliopistolta yleisen kasvatustieteen maisteriksi. Kiinnostuksen kohteitani kasvatustieteen opintojen aikana olivat erityisesti aikuiskasvatus ja erilaiset organisaatioiden toiminnan kehittämiseen tähtäävät opintosisällöt, mukaan lukien yrittäjyysopinnot ja palvelumuotoilun opinnot. Työelämässä erilaiset palvelualan tehtävät ovat tulleet vuosien mittaan tutuksi. Vahvinta osaamisaluettani käytännön tasolla on ohjelmapalveluala, jonka parissa olen työskennellyt eri rooleissa aina viime vuoden loppuun asti.
Meillä on Lapin alueella elinkeinojen ja yritysten näkökulmasta monia mahdollisuuksia ja vahvuuksia, joiden esiin nostamisessa ja kasvun ja myönteisen muutoksen tukemisessa olen myös tämän hankkeen kautta innolla matkassa. On hienoa päästä mukaan oppimaan yhdessä ja tarjoamaan alueen yrityksille käytännönläheistä tietoa ja tukea sopimus- ja talousasioihin liittyvän osaamisen vahvistamisessa!
Uutinen 10.1.2025
Kolme askelta kohti menestyvää liiketoimintaa vuonna 2025
Uusi vuosi tuo mukanaan uudet mahdollisuudet kehittää liiketoimintaasi. Menestyvän yrityksen takana on selkeät suunnitelmat ja vahva osaaminen.
Tässä kolme askelta, joilla voit ottaa ohjat käsiisi ja viedä yrityksesi uudelle tasolle tänä vuonna:
1. Vahvista sopimusosaamistasi
Hyvin laaditut sopimukset ovat liiketoiminnan perusta. Oli kyseessä alihankintasopimus, osakassopimus tai työsopimukset, niihin liittyvien riskien hallinta tukee yrityksesi kasvua ja vakautta.
Sopiva-hanke tarjoaa pian mallisopimuksia ja oppimateriaaleja tueksesi, jotka auttavat sinua tekemään kestäviä sopimuksia.
2. Hallitse talouden tunnusluvut
Tiedätkö, mitä yrityksesi tilinpäätös kertoo tulevaisuudestasi? Talouden perusteiden ymmärtäminen auttaa tekemään strategisesti oikeita päätöksiä.
Tulevat oppimiskokonaisuudet auttavat sinua tulkitsemaan tilinpäätöstäsi tehokkaasti.
3. Hyödynnä verkostoja ja sparrausta
Älä jää yksin – parhaat ideat ja ratkaisut syntyvät usein yhteistyössä muiden kanssa. Sparraus ja verkostoituminen avaavat uusia näkökulmia ja antavat työkaluja arjen haasteisiin.
Osallistu syksyllä 2025 alkaviin pienryhmäsparrauksiimme ja tapaa alueesi muita yrittäjiä, jotka jakavat tavoitteesi menestyä.
Tartu hetkeen ja tee vuodesta 2025 yrityksesi menestysvuosi!
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 3.1.2025 (in English below)
Sopiva –hankkeen uudenvuodenlupaus 2025 on tukea lappilaisia yrityksiä ja yrityskehittäjiä
Vuosi 2025 on täällä, ja me Sopiva-hankkeessa lupaamme tehdä osamme alueellisen elinvoiman tukemiseksi. Siihen tämä vuosi tuo mukanaan innostavia mahdollisuuksia! Parhaillaan haastattelemme Lapin kuntien yrityskehittäjiä keräten arvokasta tietoa siitä, kuinka voimme osuvimmin vahvistaa sopimus- ja talousosaamista yhteistyön kautta.
Myös sinä voit tehdä hyvän lupauksen itsellesi tänä vuonna: panosta osaamiseen ja yrityksesi kehittämiseen. Liity kanssamme matkalle, joka tähtää Lapin yritysten menestykseen ja kestävään kasvuun!
Millaisia lupauksia sinä olet tehnyt tänä vuonna?
Sopiva Project’s New Year’s Resolution for 2025: Supporting Lapland’s Businesses and Business Developers
The year 2025 is here, and we at the Sopiva project promise to do our part in supporting regional vitality. This year brings exciting opportunities to achieve that! We are currently interviewing business developers from municipalities across Lapland, gathering valuable insights on how we can best strengthen contract and financial expertise through collaboration.
You too can make a great promise to yourself this year: invest in your skills and the growth of your business. Join us on a journey aimed at the success and sustainable growth of Lapland’s businesses!
What resolutions you’ve made this year?
Picture: Adobe Stock
Uutinen 23.12.2024
Hyvää joulua!
Sopiva –hankkeen asiantuntijat Tiina, Tia ja Aino toivottavat hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2025!
Annamme vauhtia kasvuun yritysten sopimus- ja talousosaamista vahvistamalla myös ensi vuonna. Luvassa on:
- Tiedontäyteisiä webinaareja,
- Napakoita, verkossa vapaasti suoritettavia oppimiskokonaisuuksia ja
- Innostavia sparrauksia ympäri Lappia.
Kiitos, kun olet mukana!
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 19.12.2024
Tapaa hankkeemme asiantuntija Tiina
Hei,
Olen Tiina ja työskentelen yritysten sopimus- ja talousosaamista tukevassa Sopiva -projektissa asiantuntijana. Työtehtäväni liittyvät markkinointiin ja viestintään sekä hankkeessa toteutettavien oppimiskokonaisuuksien ja sparrausten muotoiluun. Mielenkiintoisia teemoja ja työtehtäviä!
Taustaltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri matkailututkimuksesta ja restonomi matkailusta. Opinnoissani keskityin hallintoon, talouteen ja yritystoimintaan, ja on hienoa päästä käyttämään näitä taitoja osaamiskokonaisuuksien suunnittelussa. Viime vuosina olen työskennellyt useammassa projektissa, joissa olen tehnyt tiiviistä yhteistyötä alueen yritysten ja elinkeinojen kanssa. Tämä on keskeistä myös Sopiva –hankkeessa, jossa yritystoimijat pääsevät vaikuttamaan sisältöihin.
Mahtavaa päästä tarjoamaan alueen yritystoimijoille käytännön tietoa sopimus- ja tilinpäätösanalyysin tehokkaammaksi toteuttamiseksi! Tykkään hankkeessa erityisesti siitä, että oppimista tarjotaan helposti omaksuttavassa muodossa, tulossa on mm. aiheeseen liittyviä videoita, podcasteja ja tietoiskuja.
Otathan kanavamme seurantaan niin saat ensimmäisten joukossa tiedon tulevista toteutuksista!
Uutinen 12.12.2024
Hankkeemme asiantuntija Tia esittäytyy
Tervehdys,
Olen Tia ja toimin Sopiva -hankkeessa asiantuntijana, vastuualueena sopimusosaamisen osa-alue. Parhaillaan työn alla on ensimmäisten mikro-oppimiskokonaisuuksien työstö ja sen myötä konkreettista materiaalikin jo hiljalleen tulossa tarjolle.
Lapin AMK:ssa toimin tämän hankkeen lisäksi juridiikkaa ja riskienhallintaa liiketalouden opiskelijoille opettavana lehtorina. Koulutukseltani olen oikeustieteen maisterin lisäksi hallintotieteiden sekä maatalous- ja metsätieteiden maisteri. Yliopiston penkkejä on siis tullut aikoinaan kulutetuksi. Juristin työtä teen opetuksen lisäksi myös ihan käytännössä, joten pienyrittäjän arkikin on tuttua. Tämän vuoksi olenkin innolla mukana auttamassa etenkin niitä kaikista pienimpiä yrityksiä, joita tämä hanke on tarkoitettu palvelemaan. Uskon ja toivon, että tässä hankkeessa voidaan antaa yrittäjille paitsi oppia, myös työkaluja sopimuksellisiin ja talouden analysointiin liittyviin haasteisiin.
Uutinen 5.12.2024
Hanketiimimme esittäytyy – ensimmäisenä vuorossa projektipäällikkö Aino
Moikka!
Olen Aino, Sopiva-hankkeen projektipäällikkö. Vien innostuneena eteenpäin hankettamme, jonka tavoitteena on tukea yrittäjiä ja yrityskehittäjiä kasvattamaan yritysten kannattavuutta ja elinvoimaisuutta sopimus- ja talousosaamista vahvistamalla. Tämä me tehdään tarjoamalla käytännönläheisiä oppimismahdollisuuksia, sparrausta ja konkreettisia työkaluja yritysten arkeen.
Taustaltani olen erikoinen sekoitus kätilöä ja palveluliiketoiminnan osaajaa. Olen työskennellyt kätilöhommien lisäksi markkinatutkimusten parissa, vastuullisuusvaikuttajana sekä liikkeenjohdossa matkailualalla. Näitä kokemuksia sovellan innovatiivisesti hanke- ja asiantuntijatyössä Lapin Ammattikorkeakoulussa. Koulutukseltani olen Executive MBA ja pian myös taiteen maisteri palvelumuotoilusta. Koulutus ja työkokemus eri aloilla on todella avannut uusia näkökulmia ihmislähtöiseen kehittämiseen.
Minulle tärkeintä on tehdä työtä, joka tuo aitoa hyötyä ihmisille ja yrityksille. Sopiva-hankkeessa minua inspiroi erityisesti sen mahdollisuus tuoda pieniä, mutta merkittäviä muutoksia lappilaisten yritysten arkeen yhdessä oppimisen ja kehittämisen kautta.
Mottoni voisi olla ”parhaat ideat syntyvät yhdessä”!
Uutinen 25.11.2024
Yhdistyksille ja seuroille sopimus– ja taloustietoutta
Lapissa yhdistystoiminta on aktiivista – maakunnassamme toimii yli 4500 rekisteröitynyttä yhdistystä. Rekisteröiminen tuo yhdistykselle monia etuja. Rekisteröitynyt yhdistys on oikeuskelpoinen, eli se voi tehdä sopimuksia ja yhdistyksen jäsenet eivät ole henkilökohtaisesti vastuussa yhdistyksen veloista. Rekisteröiminen kannattaa erityisesti, jos yhdistyksen toiminta on laajamittaista tai sitä on tarkoitus kasvattaa jatkossa.
Laki velvoittaa rekisteröityneitä yhdistyksiä seuraamaan talouttaan. Yhdistyksen täytyy siis laatia tilinpäätös ja toimintakertomus. Talouden hallinta ja sopimustaidot ovat keskeisiä välineitä yhdistyksen toiminnan järjestämisessä ja kehittämisessä.
Sopiva -hanke tukee yhdistyksiä ja seuroja tarjomalla maksuttomia oppimiskokonaisuuksia, sparrauksia ja webinaareja sopimus- ja tilinpäätösosaamisen vahvistamiseksi. Koulutukset sopivat sekä uusille yhdistyksille että pitkään toimineille, jotka haluavat kehittää taitojaan sopimusten laadinnassa ja tilinpäätösten tulkinnassa.
📌 Oletko mukana yhdistystoiminnassa? Haluatko kehittää sopimus- ja tilinpäätöstaitojasi?
Seuraa hankkeemme sosiaalisen median kanavia tulevista oppimismahdollisuuksista!
Lähteet:
Yhdistyslaki 503/1989 – Ajantasainen lainsäädäntö – FINLEX ®
PRH – Yhdistykset – Yhdistysten määrät maakunnittain
Yhdistyksen perustaminen – Järjestöhautomo
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 18.11.2024
Tilinpäätös yrityksen talouden kehittämisessä
Yrityksen tilikautta on jäljellä enää muutama kuukausi. Yrityksen tilikaudeksi on yleensä määritelty kalenterivuosi 1.1.-31.12. Tilikauden päätyttyä yrityksen on tehtävä tilinpäätös neljän kuukauden kuluessa.
Tilinpäätös on mainio tilaisuus tarkastella yrityksen taloudellista tilannetta, kuten voitollisuutta sekä mahdollisuuksia kasvuun ja investointeihin tulevina vuosina.
Millaista tietoa tilinpäätös sitten tarjoaa? Tilinpäätöksestä voidaan laskea keskeisiä talouden tunnuslukuja:
- Kannattavuus = Yritystoiminta on kannattavaa, kun yrityksen tulot ylittävät sen kustannukset.
- Vakavaraisuus = Oman pääoman, varojen ja velkojen, suhde vieraaseen pääomaan.
- Maksuvalmius = Yrityksen edellytykset suorittaa erääntyviä maksuja.
Tilinpäätösluvut antavat tietoa johtamisen, toiminnan suuntaamisen ja yrityksen kehittämisen tueksi.
Sopiva –hanke tarjoaa yrityksille oppimista tilinpäätösten analyysiin ja tulkintaan, jota voi hyödyntää yrityksen kasvussa.
Lähde
Kuva: Abode Stock
Uutinen 31.10.2024
Mikä on sopimus ja miksi ne ovat tärkeitä yritystoiminnassa?
Sopimukset vakauttavat yrityksen toimintaa, ja selkeyttävät sitä mitä on sovittu, kenen kanssa ja millä ehdoin. Huolellisesti laaditut sopimukset vähentävät sopimuksiin liittyviä riskejä, ja luovat hyvän perustan yrityksen kasvu- ja kehittämistilanteissa.
Sopimuksen tekemisen perusteet:
- Sopimus solmitaan kahden tai useamman osapuolen välillä.
- Sopimus velvoittaa ja sitoo osapuolia.
- Sopimus voidaan tehdä joko kirjallisena tai suullisena. Kirjallinen sopimus vähentää erilaisten tulkintojen ja muistamisten mahdollisuuksia.
Olemme kiinnostuneita, millaiset sopimukset ovat olennaisia yritysten toiminnassa. Esimerkiksi yhteistyösopimukset, työsopimukset tai yrityksen perustamiseen liittyvät sopimukset.
Osallistumalla Sopiva –hankkeen tuleviin koulutuksiin ja sparrauksiin yritykset voivat vahvistaa sopimusosaamistaan.
Lähde:
Minilex – Sopimuksesta yleisesti
Docue – Sopimustyypit tutustu näihin kahdeksaan tyyppiin
Kuva: Abode Stock
News 24.10.2024
Online Training to Help Businesses Grow in Lapland Region
Sopiva project aims to increase the skills of micro and small enterprises in contractual and financial matters to support daily business operations and management. Deepening understanding in subcontracting, shareholder agreements, general terms and conditions, employment contracts and labour law, and interpretation and analysis of financial statements will open new possibilities for company growth and innovation.
We will offer training that includes:
A micro-learning module,
A small group sparring session,
A model contract template.
All of these resources will be available online and free of charge.
Through interviews with business developers and questionnaires targeting micro entrepreneurs, a previous study identified key areas of interest for skills development in contractual and financial topics. We are currently developing the content of the training program by conducting a needs assessment with micro and small companies, associations and business developers in Lapland. This planning phase ensures that the content and the delivery of the training are tailored to meet regional needs.
Stay updated on upcoming training opportunities, including a webinar that will explore these topics in more depth by following us on Instagram, LinkedIn or Facebook.
Photo: Abode Stock
Uutinen 18.10.2024
Sopiva -hankkeen ensimmäisen kuukauden saavutukset
Sopiva –hanke käynnistyi syyskuun alussa, ja ensimmäiseen kuukauteen on mahtunut paljon toimenpiteitä oppimismahdollisuuksien ja sparrausten suunnittelussa.
Hankkeessa toteutamme lappilaisten pien- ja mikroyritysten, yhdistysten sekä yrityskehittäjien tarpeisiin räätälöityjä mikro-oppimiskokonaisuuksia ja pienryhmäsparrausta, jotka auttavat ottamaan haltuun sopimus- ja talousasioita.
Kartoitamme paraikaa yritystoimijoiden näkemyksiä haastatteluilla, jotka jatkuvat tulevina kuukausina. Tämä vaihe on tärkeä, jotta voimme tarjota sisältöjä, jotka auttavat yritystoimijoita ymmärtämään erilaisia sopimustyyppejä, tekemään parempia sopimuksia ja hyödyntämään taloushallinnon tietoa päätöksenteossa.
Opinnot ja sparraukset ovat saatavilla vuodesta 2025 alkaen, mutta sitä ennen järjestämme teemaa käsitteleviä webinaareja. Opintoja, sparrauksia ja webinaareja toteutetaan sekä suomeksi että englanniksi.
Hankkeen verkkosivut on nyt avattu ja olemme aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Seuraamalla hankettamme Facebookissa, LinkedInissä tai Instagramissa saat ajantasaista tietoa tarjoamistamme mahdollisuuksista ja tulevista tapahtumista.
Kuva: Adobe Stock
Tiedote 19.9.2024
Vauhtia kasvuun sopimus- ja talousosaamista vahvistamalla
Liiketoimintaan liittyy monenlaisia sopimuksia, joita yritys solmii tuotteiden ja tavaroiden toimittajien, osakkaiden, asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Sopimusten lisäksi yritysten on keskeistä ymmärtää, miten yrityksen tilikauden tulos ja varallisuus muodostuvat. Sopimusten ja talouden tunnuslukujen hallinta ovat omiaan vahvistamaan yrityksen toimintavarmuutta, ja mahdollistavat yrityksen hallitun kasvun ja muutokset.
Lapin ammattikorkeakoulun Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena –hanke, tuttavallisesti Sopiva-hanke, tarjoaa Lapissa toimiville pien- ja mikroyrityksille oppimiskokonaisuuksia ja sparrausta, suomeksi ja englanniksi. Hankkeesta yritystoimija saa tietoa ja mallisopimuspohjia hyödynnettäväksi päivittäisessä toiminnassa ja kehittämisessä. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa yritysten osaamista teemoissa alihankintasopimus, osakassopimus, yleiset sopimusehdot, työsopimukset, tilinpäätösten tulkinta. Hanke tukee myös yrityskehittäjien työtä kyseisissä teemoissa vahvistaen alueellista osaamista.
Lisätietoja hankkeesta projektipäällikkö Aino Kämäräinen aino.kamarainen@lapinamk.fi
Hankeinfo: Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena. Hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Euroopan Sosiaalirahasto plus rahastosta (ESR+). Hankeaika 1.9.2024-31.8.2026. Kokonaisbudjetti 248 828 €, josta EU-tuen osuus 199 062 €.
Kuva: Adobe Stock
Project announcement 19.9.2024
Free training for micro and SME entrepreneurs to strengthen contractual and financial skills
Business involves many types of contracts that the company concludes with suppliers of products and goods, partners, customers and employees.
In addition to contracts, it is essential for companies to understand how the company’s financial result and assets are formed.
The management of contracts and financial key figures are suitable for strengthening the company’s operational security, and enable the company’s controlled growth and changes.
Lapland University of Applied Sciences’ ”Contract and financial skills to support growth-oriented business development”, known as the Sopiva project, offers small and micro-enterprises operating in Lapland learning packages and sparring in both Finnish and English.
From the project, the business operator receives information and model contract templates to be used in daily operations and development. The aim of the project is to strengthen companies’ expertise in subcontracting, shareholder agreement, general contract terms and conditions, employment contracts and labour law, interpretation and analysis of financial statements. The project also supports the work of business developers in these themes, strengthening regional expertise.
Project info
Project name: Contract and financial skills to support growth-oriented business development. The project is financed by the Northern Ostrobothnia ELY center from the European Social Fund plus fund (ESR+). The project is running from 1 September 2024 to 31 August 2026. Its total budget is € 248,828, of which the share of EU support is € 199,062.
More information
– project manager Aino Kämäräinen aino.kamarainen@lapinamk.fi
Photo: Adobe Stock