Uutinen 23.12.2024
Hyvää joulua!
Sopiva –hankkeen asiantuntijat Tiina, Tia ja Aino toivottavat hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2025!
Annamme vauhtia kasvuun yritysten sopimus- ja talousosaamista vahvistamalla myös ensi vuonna. Luvassa on:
- Tiedontäyteisiä webinaareja,
- Napakoita, verkossa vapaasti suoritettavia oppimiskokonaisuuksia ja
- Innostavia sparrauksia ympäri Lappia.
Kiitos, kun olet mukana!
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 19.12.2024
Tapaa hankkeemme asiantuntija Tiina
Hei,
Olen Tiina ja työskentelen yritysten sopimus- ja talousosaamista tukevassa Sopiva -projektissa asiantuntijana. Työtehtäväni liittyvät markkinointiin ja viestintään sekä hankkeessa toteutettavien oppimiskokonaisuuksien ja sparrausten muotoiluun. Mielenkiintoisia teemoja ja työtehtäviä!
Taustaltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri matkailututkimuksesta ja restonomi matkailusta. Opinnoissani keskityin hallintoon, talouteen ja yritystoimintaan, ja on hienoa päästä käyttämään näitä taitoja osaamiskokonaisuuksien suunnittelussa. Viime vuosina olen työskennellyt useammassa projektissa, joissa olen tehnyt tiiviistä yhteistyötä alueen yritysten ja elinkeinojen kanssa. Tämä on keskeistä myös Sopiva –hankkeessa, jossa yritystoimijat pääsevät vaikuttamaan sisältöihin.
Mahtavaa päästä tarjoamaan alueen yritystoimijoille käytännön tietoa sopimus- ja tilinpäätösanalyysin tehokkaammaksi toteuttamiseksi! Tykkään hankkeessa erityisesti siitä, että oppimista tarjotaan helposti omaksuttavassa muodossa, tulossa on mm. aiheeseen liittyviä videoita, podcasteja ja tietoiskuja.
Otathan kanavamme seurantaan niin saat ensimmäisten joukossa tiedon tulevista toteutuksista!
Uutinen 12.12.2024
Hankkeemme asiantuntija Tia esittäytyy
Tervehdys,
Olen Tia ja toimin Sopiva -hankkeessa asiantuntijana, vastuualueena sopimusosaamisen osa-alue. Parhaillaan työn alla on ensimmäisten mikro-oppimiskokonaisuuksien työstö ja sen myötä konkreettista materiaalikin jo hiljalleen tulossa tarjolle.
Lapin AMK:ssa toimin tämän hankkeen lisäksi juridiikkaa ja riskienhallintaa liiketalouden opiskelijoille opettavana lehtorina. Koulutukseltani olen oikeustieteen maisterin lisäksi hallintotieteiden sekä maatalous- ja metsätieteiden maisteri. Yliopiston penkkejä on siis tullut aikoinaan kulutetuksi. Juristin työtä teen opetuksen lisäksi myös ihan käytännössä, joten pienyrittäjän arkikin on tuttua. Tämän vuoksi olenkin innolla mukana auttamassa etenkin niitä kaikista pienimpiä yrityksiä, joita tämä hanke on tarkoitettu palvelemaan. Uskon ja toivon, että tässä hankkeessa voidaan antaa yrittäjille paitsi oppia, myös työkaluja sopimuksellisiin ja talouden analysointiin liittyviin haasteisiin.
Uutinen 5.12.2024
Hanketiimimme esittäytyy – ensimmäisenä vuorossa projektipäällikkö Aino
Moikka!
Olen Aino, Sopiva-hankkeen projektipäällikkö. Vien innostuneena eteenpäin hankettamme, jonka tavoitteena on tukea yrittäjiä ja yrityskehittäjiä kasvattamaan yritysten kannattavuutta ja elinvoimaisuutta sopimus- ja talousosaamista vahvistamalla. Tämä me tehdään tarjoamalla käytännönläheisiä oppimismahdollisuuksia, sparrausta ja konkreettisia työkaluja yritysten arkeen.
Taustaltani olen erikoinen sekoitus kätilöä ja palveluliiketoiminnan osaajaa. Olen työskennellyt kätilöhommien lisäksi markkinatutkimusten parissa, vastuullisuusvaikuttajana sekä liikkeenjohdossa matkailualalla. Näitä kokemuksia sovellan innovatiivisesti hanke- ja asiantuntijatyössä Lapin Ammattikorkeakoulussa. Koulutukseltani olen Executive MBA ja pian myös taiteen maisteri palvelumuotoilusta. Koulutus ja työkokemus eri aloilla on todella avannut uusia näkökulmia ihmislähtöiseen kehittämiseen.
Minulle tärkeintä on tehdä työtä, joka tuo aitoa hyötyä ihmisille ja yrityksille. Sopiva-hankkeessa minua inspiroi erityisesti sen mahdollisuus tuoda pieniä, mutta merkittäviä muutoksia lappilaisten yritysten arkeen yhdessä oppimisen ja kehittämisen kautta.
Mottoni voisi olla ”parhaat ideat syntyvät yhdessä”!
Uutinen 25.11.2024
Yhdistyksille ja seuroille sopimus– ja taloustietoutta
Lapissa yhdistystoiminta on aktiivista – maakunnassamme toimii yli 4500 rekisteröitynyttä yhdistystä. Rekisteröiminen tuo yhdistykselle monia etuja. Rekisteröitynyt yhdistys on oikeuskelpoinen, eli se voi tehdä sopimuksia ja yhdistyksen jäsenet eivät ole henkilökohtaisesti vastuussa yhdistyksen veloista. Rekisteröiminen kannattaa erityisesti, jos yhdistyksen toiminta on laajamittaista tai sitä on tarkoitus kasvattaa jatkossa.
Laki velvoittaa rekisteröityneitä yhdistyksiä seuraamaan talouttaan. Yhdistyksen täytyy siis laatia tilinpäätös ja toimintakertomus. Talouden hallinta ja sopimustaidot ovat keskeisiä välineitä yhdistyksen toiminnan järjestämisessä ja kehittämisessä.
Sopiva -hanke tukee yhdistyksiä ja seuroja tarjomalla maksuttomia oppimiskokonaisuuksia, sparrauksia ja webinaareja sopimus- ja tilinpäätösosaamisen vahvistamiseksi. Koulutukset sopivat sekä uusille yhdistyksille että pitkään toimineille, jotka haluavat kehittää taitojaan sopimusten laadinnassa ja tilinpäätösten tulkinnassa.
📌 Oletko mukana yhdistystoiminnassa? Haluatko kehittää sopimus- ja tilinpäätöstaitojasi?
Seuraa hankkeemme sosiaalisen median kanavia tulevista oppimismahdollisuuksista!
Lähteet:
Yhdistyslaki 503/1989 – Ajantasainen lainsäädäntö – FINLEX ®
PRH – Yhdistykset – Yhdistysten määrät maakunnittain
Yhdistyksen perustaminen – Järjestöhautomo
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 18.11.2024
Tilinpäätös yrityksen talouden kehittämisessä
Yrityksen tilikautta on jäljellä enää muutama kuukausi. Yrityksen tilikaudeksi on yleensä määritelty kalenterivuosi 1.1.-31.12. Tilikauden päätyttyä yrityksen on tehtävä tilinpäätös neljän kuukauden kuluessa.
Tilinpäätös on mainio tilaisuus tarkastella yrityksen taloudellista tilannetta, kuten voitollisuutta sekä mahdollisuuksia kasvuun ja investointeihin tulevina vuosina.
Millaista tietoa tilinpäätös sitten tarjoaa? Tilinpäätöksestä voidaan laskea keskeisiä talouden tunnuslukuja:
- Kannattavuus = Yritystoiminta on kannattavaa, kun yrityksen tulot ylittävät sen kustannukset.
- Vakavaraisuus = Oman pääoman, varojen ja velkojen, suhde vieraaseen pääomaan.
- Maksuvalmius = Yrityksen edellytykset suorittaa erääntyviä maksuja.
Tilinpäätösluvut antavat tietoa johtamisen, toiminnan suuntaamisen ja yrityksen kehittämisen tueksi.
Sopiva –hanke tarjoaa yrityksille oppimista tilinpäätösten analyysiin ja tulkintaan, jota voi hyödyntää yrityksen kasvussa.
Lähde
Kuva: Abode Stock
Uutinen 31.10.2024
Mikä on sopimus ja miksi ne ovat tärkeitä yritystoiminnassa?
Sopimukset vakauttavat yrityksen toimintaa, ja selkeyttävät sitä mitä on sovittu, kenen kanssa ja millä ehdoin. Huolellisesti laaditut sopimukset vähentävät sopimuksiin liittyviä riskejä, ja luovat hyvän perustan yrityksen kasvu- ja kehittämistilanteissa.
Sopimuksen tekemisen perusteet:
- Sopimus solmitaan kahden tai useamman osapuolen välillä.
- Sopimus velvoittaa ja sitoo osapuolia.
- Sopimus voidaan tehdä joko kirjallisena tai suullisena. Kirjallinen sopimus vähentää erilaisten tulkintojen ja muistamisten mahdollisuuksia.
Olemme kiinnostuneita, millaiset sopimukset ovat olennaisia yritysten toiminnassa. Esimerkiksi yhteistyösopimukset, työsopimukset tai yrityksen perustamiseen liittyvät sopimukset.
Osallistumalla Sopiva –hankkeen tuleviin koulutuksiin ja sparrauksiin yritykset voivat vahvistaa sopimusosaamistaan.
Lähde:
Minilex – Sopimuksesta yleisesti
Docue – Sopimustyypit tutustu näihin kahdeksaan tyyppiin
Kuva: Abode Stock
News 24.10.2024
Online Training to Help Businesses Grow in Lapland Region
Sopiva project aims to increase the skills of micro and small enterprises in contractual and financial matters to support daily business operations and management. Deepening understanding in subcontracting, shareholder agreements, general terms and conditions, employment contracts and labour law, and interpretation and analysis of financial statements will open new possibilities for company growth and innovation.
We will offer training that includes:
A micro-learning module,
A small group sparring session,
A model contract template.
All of these resources will be available online and free of charge.
Through interviews with business developers and questionnaires targeting micro entrepreneurs, a previous study identified key areas of interest for skills development in contractual and financial topics. We are currently developing the content of the training program by conducting a needs assessment with micro and small companies, associations and business developers in Lapland. This planning phase ensures that the content and the delivery of the training are tailored to meet regional needs.
Stay updated on upcoming training opportunities, including a webinar that will explore these topics in more depth by following us on Instagram, LinkedIn or Facebook.
Photo: Abode Stock
Uutinen 18.10.2024
Sopiva -hankkeen ensimmäisen kuukauden saavutukset
Sopiva –hanke käynnistyi syyskuun alussa, ja ensimmäiseen kuukauteen on mahtunut paljon toimenpiteitä oppimismahdollisuuksien ja sparrausten suunnittelussa.
Hankkeessa toteutamme lappilaisten pien- ja mikroyritysten, yhdistysten sekä yrityskehittäjien tarpeisiin räätälöityjä mikro-oppimiskokonaisuuksia ja pienryhmäsparrausta, jotka auttavat ottamaan haltuun sopimus- ja talousasioita.
Kartoitamme paraikaa yritystoimijoiden näkemyksiä haastatteluilla, jotka jatkuvat tulevina kuukausina. Tämä vaihe on tärkeä, jotta voimme tarjota sisältöjä, jotka auttavat yritystoimijoita ymmärtämään erilaisia sopimustyyppejä, tekemään parempia sopimuksia ja hyödyntämään taloushallinnon tietoa päätöksenteossa.
Opinnot ja sparraukset ovat saatavilla vuodesta 2025 alkaen, mutta sitä ennen järjestämme teemaa käsitteleviä webinaareja. Opintoja, sparrauksia ja webinaareja toteutetaan sekä suomeksi että englanniksi.
Hankkeen verkkosivut on nyt avattu ja olemme aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Seuraamalla hankettamme Facebookissa, LinkedInissä tai Instagramissa saat ajantasaista tietoa tarjoamistamme mahdollisuuksista ja tulevista tapahtumista.
Kuva: Adobe Stock
Tiedote 19.9.2024
Vauhtia kasvuun sopimus- ja talousosaamista vahvistamalla
Liiketoimintaan liittyy monenlaisia sopimuksia, joita yritys solmii tuotteiden ja tavaroiden toimittajien, osakkaiden, asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Sopimusten lisäksi yritysten on keskeistä ymmärtää, miten yrityksen tilikauden tulos ja varallisuus muodostuvat. Sopimusten ja talouden tunnuslukujen hallinta ovat omiaan vahvistamaan yrityksen toimintavarmuutta, ja mahdollistavat yrityksen hallitun kasvun ja muutokset.
Lapin ammattikorkeakoulun Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena –hanke, tuttavallisesti Sopiva-hanke, tarjoaa Lapissa toimiville pien- ja mikroyrityksille oppimiskokonaisuuksia ja sparrausta, suomeksi ja englanniksi. Hankkeesta yritystoimija saa tietoa ja mallisopimuspohjia hyödynnettäväksi päivittäisessä toiminnassa ja kehittämisessä. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa yritysten osaamista teemoissa alihankintasopimus, osakassopimus, yleiset sopimusehdot, työsopimukset, tilinpäätösten tulkinta. Hanke tukee myös yrityskehittäjien työtä kyseisissä teemoissa vahvistaen alueellista osaamista.
Lisätietoja hankkeesta projektipäällikkö Aino Kämäräinen aino.kamarainen@lapinamk.fi
Hankeinfo: Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena. Hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Euroopan Sosiaalirahasto plus rahastosta (ESR+). Hankeaika 1.9.2024-31.8.2026. Kokonaisbudjetti 248 828 €, josta EU-tuen osuus 199 062 €.
Kuva: Adobe Stock
Project announcement 19.9.2024
Free training for micro and SME entrepreneurs to strengthen contractual and financial skills
Business involves many types of contracts that the company concludes with suppliers of products and goods, partners, customers and employees.
In addition to contracts, it is essential for companies to understand how the company’s financial result and assets are formed.
The management of contracts and financial key figures are suitable for strengthening the company’s operational security, and enable the company’s controlled growth and changes.
Lapland University of Applied Sciences’ ”Contract and financial skills to support growth-oriented business development”, known as the Sopiva project, offers small and micro-enterprises operating in Lapland learning packages and sparring in both Finnish and English.
From the project, the business operator receives information and model contract templates to be used in daily operations and development. The aim of the project is to strengthen companies’ expertise in subcontracting, shareholder agreement, general contract terms and conditions, employment contracts and labour law, interpretation and analysis of financial statements. The project also supports the work of business developers in these themes, strengthening regional expertise.
Project info
Project name: Contract and financial skills to support growth-oriented business development. The project is financed by the Northern Ostrobothnia ELY center from the European Social Fund plus fund (ESR+). The project is running from 1 September 2024 to 31 August 2026. Its total budget is € 248,828, of which the share of EU support is € 199,062.
More information
– project manager Aino Kämäräinen aino.kamarainen@lapinamk.fi
Photo: Adobe Stock