Uutinen 6.2.2025
Juridiikan asiantuntijamme vinkit 1/3: Miten välttää sudenkuopat alihankintasopimuksissa?
Seuraavina viikkoina tutustumme juridiikan asiantuntijamme, Tian, käytännönläheisiin tärppeihin koskien eri sopimustyyppejä. Tänään vuorossa ovat alihankintasopimukset!
Alihankintasopimus on paljon enemmän kuin pelkkä paperi. Se on yksi tärkeä turvasi liiketoiminnassa. Hyvin laadittu sopimus varmistaa sujuvan yhteistyön, ehkäisee riitoja ja suojaa yllättäviltä kustannuksilta.
Seuraavaksi kolme tärkeää vinkkiä, joiden avulla vältät sudenkuopat. Kun nämä asiat ovat kunnossa, voit keskittyä olennaiseen – menestyksekkääseen liiketoimintaan.
Vinkki 1: Pidä huoli, että alihankintasopimusta ei tulkita työsopimukseksi
Yrittäjällä ja toimeksiantajalla tai viranomaisilla voi tulla erimielisyyksiä siitä, onko kyseessä työsuhde vai yrittäjien välinen sopimus. Tähän vaikuttaa monet seikat – mm. se, kuinka vapaasti alihankkija voi määritellä työn tekemisen ja saako hänellä olla muita toimeksiantajia. Nämä asiat kannattaa käydä läpi huolellisesti sopimusta laadittaessa, jotta asiaa ei tarvitse myöhemmin pohtia.
Vinkki 2: Muista tilaajavastuulaki
Tilaajavastuulaki velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että hänen sopimuskumppaninsa täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa. Jos tilaaja laiminlyö velvollisuutensa, räikeimmissä tapauksissa korotettu laiminlyöntimaksu voi olla jopa lähes 80 000 euroa.
Vinkki 3: Tee sopimus kirjallisesti
On tärkeää, että vastuut ja velvoitteet on kirjattu sopimukseen. Näin pystytään välttämään ristiriitatilanteet myöhemmin. Esimerkiksi se, mikä on alihankkijan vastuu, jos suoritus viivästyy tai siinä on virhe.
Nämä ovat vain esimerkkejä tärkeistä huomioitavista asioista. Hankkeessa tuottamiimme koulutusmateriaaleihin ja muihin oppimissisältöihin tutustumalla saat syvempää tietoa ja opit tunnistamaan, mihin seikkoihin alihankintasopimuksissa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Pysy siis kuulolla – tiedotamme tulevista webinaareista, mikro-oppimiskokonaisuuksista, sparrauksista ja mallisopimuspohjista pian lisää!
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 30.1.2025
Tilinpäätöskausi on täällä!
Ymmärrä tilinpäätöstäsi – vahvista yrityksesi tulevaisuutta!
Kevät on tilinpäätöksen työstämisen aikaa tilitoimistoissa ja suuressa osassa yrityksiä. Tiesitkö, että tilinpäätöksen ymmärtäminen ja tulkinta ei ole vain keino hahmottaa, miten yrityksesi taloudella menee, vaan myös työkalu liiketoimintasi kehittämiseen?
Miksi tilinpäätös on tärkeä?
🔹 Se kertoo, mikä on yrityksesi taloudellinen tilanne
🔹 Auttaa tekemään parempia päätöksiä tulevaisuutta varten
🔹 Vähentää taloudellisia riskejä ja mahdollistaa suunnitelmallisen kasvun
🔹 Helpottaa yhteistyötä rahoittajien ja viranomaisten kanssa
Tarvitseeko toiminimiyrittäjän laatia tilinpäätös?
Myös ammatin- ja liikkeenharjoittajan, eli puhekielisemmin toiminimiyrittäjän, liiketoiminnan kohdalla saattaa täyttyä lakisääteinen velvollisuus tilinpäätöksen laatimiselle. Tilinpäätöksen osalta pakollisuuteen vaikuttavat yrityksen koko ja tilikauden sijoittuminen.
Elinkeinotoiminnan veroilmoitus tulee joka tapauksessa laatia aina keväisin Verohallinnolle. Sekä tilinpäätöksessä että veroilmoituksessa käsitellään pitkälti samoja eriä, joten tilinpäätöksen laatimalla voit helpottaa myös veroilmoituksen tekemistä.
Haluatko oppia, miten tilinpäätöstä tulkitaan ja hyödynnetään tehokkaammin?
Sopiva-hanke tukee yrittäjien talousosaamista webinaareilla, mikro-oppimiskokonaisuuksilla ja sparrauksilla!
🎯 Ensimmäiseen webinaariin voit osallistua jo maaliskuun lopulla – pysy siis kuulolla!
Lähteet:
Kirjanpitolaki 30.12.1997/1336 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971336#L1P4b
Suomi.fi – tilinpäätös https://www.suomi.fi/yritykselle/talouden-hallinta-ja-verotus/yrityksen-taloushallinto/opas/tilinpaatos-ja-tilintarkastus/tilinpaatos
Verohallinto – liikkeen- ja ammatinharjoittajan verotus https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/liikkeen-tai-ammatinharjoittaja/, https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/liikkeen-tai-ammatinharjoittaja/veroilmoitus/veroilmoituksen-t%C3%A4ytt%C3%B6ohje/
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 24.1.2025
Kiitos aktiivisuudesta!
Sopiva-hankkeessa tekemämme haastatteluvaihe on edennyt upeasti – lämmin kiitos kaikille Lapin kuntien yritysneuvojille, -kehittäjille ja elinvoima-asioiden kanssa työskenteleville henkilöille, jotka ovat osallistuneet tähän tärkeään vaiheeseen!
Kattavan haastattelukierroksen avulla varmistamme, että tulossa olevat mikro-oppimiskokonaisuudet ja sparraukset vastaavat oikealla sisällöllä ja oikeaan aikaan Lapin alueella toimivien yritysten tarpeisiin. Tähän mennessä kerätty arvokas tieto auttaa meitä luomaan käytännönläheisiä oppimismahdollisuuksia ja materiaaleja, jotka tukevat lappilaisten yritysten kasvua ja kehitystä ja tuomaan niitä kaikkien Lapin kuntien yrittäjien saataville.
Mitä seuraavaksi?
Tavoitteemme on saada Lapin kaikkien 21 kunnan ääni kuuluviin, joten haastattelut jatkuvat edelleen. Olemme myös aloittaneet talous- ja sopimusosaamiseen liittyvien webinaarien sekä mikro-oppimiskokonaisuuksien ja sparrausten suunnittelun. Pysykää siis kuulolla, sillä pian kerromme lisää tulevista sisällöistä ja mahdollisuuksista osallistua!
Mikäli haluat antaa panoksesi tai kuulla lisää hankkeestamme, ota yhteyttä projektipäällikköömme: aino.kamarainen@lapinamk.fi
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 16.1.2025
Hanketiimiimme liittyy asiantuntija Anne
Hei,
Olen Anne ja työskentelen Sopiva-hankkeen parissa asiantuntijana. Roolini hankkeessa kytkeytyy viestintään ja markkinointiin sekä hankkeessa tuotettavien oppimiskokonaisuuksien ja sparrausten muotoiluun ja toteuttamiseen erityisesti liiketoiminnan teemasta.
Koulutukseltani olen alun perin kauppatieteiden maisteri. Opintoni painottuivat erityisesti laskentaan ja rahoitukseen. Olen myös kesällä 2024 valmistunut Lapin yliopistolta yleisen kasvatustieteen maisteriksi. Kiinnostuksen kohteitani kasvatustieteen opintojen aikana olivat erityisesti aikuiskasvatus ja erilaiset organisaatioiden toiminnan kehittämiseen tähtäävät opintosisällöt, mukaan lukien yrittäjyysopinnot ja palvelumuotoilun opinnot. Työelämässä erilaiset palvelualan tehtävät ovat tulleet vuosien mittaan tutuksi. Vahvinta osaamisaluettani käytännön tasolla on ohjelmapalveluala, jonka parissa olen työskennellyt eri rooleissa aina viime vuoden loppuun asti.
Meillä on Lapin alueella elinkeinojen ja yritysten näkökulmasta monia mahdollisuuksia ja vahvuuksia, joiden esiin nostamisessa ja kasvun ja myönteisen muutoksen tukemisessa olen myös tämän hankkeen kautta innolla matkassa. On hienoa päästä mukaan oppimaan yhdessä ja tarjoamaan alueen yrityksille käytännönläheistä tietoa ja tukea sopimus- ja talousasioihin liittyvän osaamisen vahvistamisessa!
Uutinen 10.1.2025
Kolme askelta kohti menestyvää liiketoimintaa vuonna 2025
Uusi vuosi tuo mukanaan uudet mahdollisuudet kehittää liiketoimintaasi. Menestyvän yrityksen takana on selkeät suunnitelmat ja vahva osaaminen.
Tässä kolme askelta, joilla voit ottaa ohjat käsiisi ja viedä yrityksesi uudelle tasolle tänä vuonna:
1. Vahvista sopimusosaamistasi
Hyvin laaditut sopimukset ovat liiketoiminnan perusta. Oli kyseessä alihankintasopimus, osakassopimus tai työsopimukset, niihin liittyvien riskien hallinta tukee yrityksesi kasvua ja vakautta.
Sopiva-hanke tarjoaa pian mallisopimuksia ja oppimateriaaleja tueksesi, jotka auttavat sinua tekemään kestäviä sopimuksia.
2. Hallitse talouden tunnusluvut
Tiedätkö, mitä yrityksesi tilinpäätös kertoo tulevaisuudestasi? Talouden perusteiden ymmärtäminen auttaa tekemään strategisesti oikeita päätöksiä.
Tulevat oppimiskokonaisuudet auttavat sinua tulkitsemaan tilinpäätöstäsi tehokkaasti.
3. Hyödynnä verkostoja ja sparrausta
Älä jää yksin – parhaat ideat ja ratkaisut syntyvät usein yhteistyössä muiden kanssa. Sparraus ja verkostoituminen avaavat uusia näkökulmia ja antavat työkaluja arjen haasteisiin.
Osallistu syksyllä 2025 alkaviin pienryhmäsparrauksiimme ja tapaa alueesi muita yrittäjiä, jotka jakavat tavoitteesi menestyä.
Tartu hetkeen ja tee vuodesta 2025 yrityksesi menestysvuosi!
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 3.1.2025 (in English below)
Sopiva –hankkeen uudenvuodenlupaus 2025 on tukea lappilaisia yrityksiä ja yrityskehittäjiä
Vuosi 2025 on täällä, ja me Sopiva-hankkeessa lupaamme tehdä osamme alueellisen elinvoiman tukemiseksi. Siihen tämä vuosi tuo mukanaan innostavia mahdollisuuksia! Parhaillaan haastattelemme Lapin kuntien yrityskehittäjiä keräten arvokasta tietoa siitä, kuinka voimme osuvimmin vahvistaa sopimus- ja talousosaamista yhteistyön kautta.
Myös sinä voit tehdä hyvän lupauksen itsellesi tänä vuonna: panosta osaamiseen ja yrityksesi kehittämiseen. Liity kanssamme matkalle, joka tähtää Lapin yritysten menestykseen ja kestävään kasvuun!
Millaisia lupauksia sinä olet tehnyt tänä vuonna?
Sopiva Project’s New Year’s Resolution for 2025: Supporting Lapland’s Businesses and Business Developers
The year 2025 is here, and we at the Sopiva project promise to do our part in supporting regional vitality. This year brings exciting opportunities to achieve that! We are currently interviewing business developers from municipalities across Lapland, gathering valuable insights on how we can best strengthen contract and financial expertise through collaboration.
You too can make a great promise to yourself this year: invest in your skills and the growth of your business. Join us on a journey aimed at the success and sustainable growth of Lapland’s businesses!
What resolutions you’ve made this year?
Picture: Adobe Stock
Uutinen 23.12.2024
Hyvää joulua!
Sopiva –hankkeen asiantuntijat Tiina, Tia ja Aino toivottavat hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2025!
Annamme vauhtia kasvuun yritysten sopimus- ja talousosaamista vahvistamalla myös ensi vuonna. Luvassa on:
- Tiedontäyteisiä webinaareja,
- Napakoita, verkossa vapaasti suoritettavia oppimiskokonaisuuksia ja
- Innostavia sparrauksia ympäri Lappia.
Kiitos, kun olet mukana!
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 19.12.2024
Tapaa hankkeemme asiantuntija Tiina
Hei,
Olen Tiina ja työskentelen yritysten sopimus- ja talousosaamista tukevassa Sopiva -projektissa asiantuntijana. Työtehtäväni liittyvät markkinointiin ja viestintään sekä hankkeessa toteutettavien oppimiskokonaisuuksien ja sparrausten muotoiluun. Mielenkiintoisia teemoja ja työtehtäviä!
Taustaltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri matkailututkimuksesta ja restonomi matkailusta. Opinnoissani keskityin hallintoon, talouteen ja yritystoimintaan, ja on hienoa päästä käyttämään näitä taitoja osaamiskokonaisuuksien suunnittelussa. Viime vuosina olen työskennellyt useammassa projektissa, joissa olen tehnyt tiiviistä yhteistyötä alueen yritysten ja elinkeinojen kanssa. Tämä on keskeistä myös Sopiva –hankkeessa, jossa yritystoimijat pääsevät vaikuttamaan sisältöihin.
Mahtavaa päästä tarjoamaan alueen yritystoimijoille käytännön tietoa sopimus- ja tilinpäätösanalyysin tehokkaammaksi toteuttamiseksi! Tykkään hankkeessa erityisesti siitä, että oppimista tarjotaan helposti omaksuttavassa muodossa, tulossa on mm. aiheeseen liittyviä videoita, podcasteja ja tietoiskuja.
Otathan kanavamme seurantaan niin saat ensimmäisten joukossa tiedon tulevista toteutuksista!
Uutinen 12.12.2024
Hankkeemme asiantuntija Tia esittäytyy
Tervehdys,
Olen Tia ja toimin Sopiva -hankkeessa asiantuntijana, vastuualueena sopimusosaamisen osa-alue. Parhaillaan työn alla on ensimmäisten mikro-oppimiskokonaisuuksien työstö ja sen myötä konkreettista materiaalikin jo hiljalleen tulossa tarjolle.
Lapin AMK:ssa toimin tämän hankkeen lisäksi juridiikkaa ja riskienhallintaa liiketalouden opiskelijoille opettavana lehtorina. Koulutukseltani olen oikeustieteen maisterin lisäksi hallintotieteiden sekä maatalous- ja metsätieteiden maisteri. Yliopiston penkkejä on siis tullut aikoinaan kulutetuksi. Juristin työtä teen opetuksen lisäksi myös ihan käytännössä, joten pienyrittäjän arkikin on tuttua. Tämän vuoksi olenkin innolla mukana auttamassa etenkin niitä kaikista pienimpiä yrityksiä, joita tämä hanke on tarkoitettu palvelemaan. Uskon ja toivon, että tässä hankkeessa voidaan antaa yrittäjille paitsi oppia, myös työkaluja sopimuksellisiin ja talouden analysointiin liittyviin haasteisiin.
Uutinen 5.12.2024
Hanketiimimme esittäytyy – ensimmäisenä vuorossa projektipäällikkö Aino
Moikka!
Olen Aino, Sopiva-hankkeen projektipäällikkö. Vien innostuneena eteenpäin hankettamme, jonka tavoitteena on tukea yrittäjiä ja yrityskehittäjiä kasvattamaan yritysten kannattavuutta ja elinvoimaisuutta sopimus- ja talousosaamista vahvistamalla. Tämä me tehdään tarjoamalla käytännönläheisiä oppimismahdollisuuksia, sparrausta ja konkreettisia työkaluja yritysten arkeen.
Taustaltani olen erikoinen sekoitus kätilöä ja palveluliiketoiminnan osaajaa. Olen työskennellyt kätilöhommien lisäksi markkinatutkimusten parissa, vastuullisuusvaikuttajana sekä liikkeenjohdossa matkailualalla. Näitä kokemuksia sovellan innovatiivisesti hanke- ja asiantuntijatyössä Lapin Ammattikorkeakoulussa. Koulutukseltani olen Executive MBA ja pian myös taiteen maisteri palvelumuotoilusta. Koulutus ja työkokemus eri aloilla on todella avannut uusia näkökulmia ihmislähtöiseen kehittämiseen.
Minulle tärkeintä on tehdä työtä, joka tuo aitoa hyötyä ihmisille ja yrityksille. Sopiva-hankkeessa minua inspiroi erityisesti sen mahdollisuus tuoda pieniä, mutta merkittäviä muutoksia lappilaisten yritysten arkeen yhdessä oppimisen ja kehittämisen kautta.
Mottoni voisi olla ”parhaat ideat syntyvät yhdessä”!
Uutinen 25.11.2024
Yhdistyksille ja seuroille sopimus– ja taloustietoutta
Lapissa yhdistystoiminta on aktiivista – maakunnassamme toimii yli 4500 rekisteröitynyttä yhdistystä. Rekisteröiminen tuo yhdistykselle monia etuja. Rekisteröitynyt yhdistys on oikeuskelpoinen, eli se voi tehdä sopimuksia ja yhdistyksen jäsenet eivät ole henkilökohtaisesti vastuussa yhdistyksen veloista. Rekisteröiminen kannattaa erityisesti, jos yhdistyksen toiminta on laajamittaista tai sitä on tarkoitus kasvattaa jatkossa.
Laki velvoittaa rekisteröityneitä yhdistyksiä seuraamaan talouttaan. Yhdistyksen täytyy siis laatia tilinpäätös ja toimintakertomus. Talouden hallinta ja sopimustaidot ovat keskeisiä välineitä yhdistyksen toiminnan järjestämisessä ja kehittämisessä.
Sopiva -hanke tukee yhdistyksiä ja seuroja tarjomalla maksuttomia oppimiskokonaisuuksia, sparrauksia ja webinaareja sopimus- ja tilinpäätösosaamisen vahvistamiseksi. Koulutukset sopivat sekä uusille yhdistyksille että pitkään toimineille, jotka haluavat kehittää taitojaan sopimusten laadinnassa ja tilinpäätösten tulkinnassa.
📌 Oletko mukana yhdistystoiminnassa? Haluatko kehittää sopimus- ja tilinpäätöstaitojasi?
Seuraa hankkeemme sosiaalisen median kanavia tulevista oppimismahdollisuuksista!
Lähteet:
Yhdistyslaki 503/1989 – Ajantasainen lainsäädäntö – FINLEX ®
PRH – Yhdistykset – Yhdistysten määrät maakunnittain
Yhdistyksen perustaminen – Järjestöhautomo
Kuva: Adobe Stock
Uutinen 18.11.2024
Tilinpäätös yrityksen talouden kehittämisessä
Yrityksen tilikautta on jäljellä enää muutama kuukausi. Yrityksen tilikaudeksi on yleensä määritelty kalenterivuosi 1.1.-31.12. Tilikauden päätyttyä yrityksen on tehtävä tilinpäätös neljän kuukauden kuluessa.
Tilinpäätös on mainio tilaisuus tarkastella yrityksen taloudellista tilannetta, kuten voitollisuutta sekä mahdollisuuksia kasvuun ja investointeihin tulevina vuosina.
Millaista tietoa tilinpäätös sitten tarjoaa? Tilinpäätöksestä voidaan laskea keskeisiä talouden tunnuslukuja:
- Kannattavuus = Yritystoiminta on kannattavaa, kun yrityksen tulot ylittävät sen kustannukset.
- Vakavaraisuus = Oman pääoman, varojen ja velkojen, suhde vieraaseen pääomaan.
- Maksuvalmius = Yrityksen edellytykset suorittaa erääntyviä maksuja.
Tilinpäätösluvut antavat tietoa johtamisen, toiminnan suuntaamisen ja yrityksen kehittämisen tueksi.
Sopiva –hanke tarjoaa yrityksille oppimista tilinpäätösten analyysiin ja tulkintaan, jota voi hyödyntää yrityksen kasvussa.
Lähde
Kuva: Abode Stock
Uutinen 31.10.2024
Mikä on sopimus ja miksi ne ovat tärkeitä yritystoiminnassa?
Sopimukset vakauttavat yrityksen toimintaa, ja selkeyttävät sitä mitä on sovittu, kenen kanssa ja millä ehdoin. Huolellisesti laaditut sopimukset vähentävät sopimuksiin liittyviä riskejä, ja luovat hyvän perustan yrityksen kasvu- ja kehittämistilanteissa.
Sopimuksen tekemisen perusteet:
- Sopimus solmitaan kahden tai useamman osapuolen välillä.
- Sopimus velvoittaa ja sitoo osapuolia.
- Sopimus voidaan tehdä joko kirjallisena tai suullisena. Kirjallinen sopimus vähentää erilaisten tulkintojen ja muistamisten mahdollisuuksia.
Olemme kiinnostuneita, millaiset sopimukset ovat olennaisia yritysten toiminnassa. Esimerkiksi yhteistyösopimukset, työsopimukset tai yrityksen perustamiseen liittyvät sopimukset.
Osallistumalla Sopiva –hankkeen tuleviin koulutuksiin ja sparrauksiin yritykset voivat vahvistaa sopimusosaamistaan.
Lähde:
Minilex – Sopimuksesta yleisesti
Docue – Sopimustyypit tutustu näihin kahdeksaan tyyppiin
Kuva: Abode Stock
News 24.10.2024
Online Training to Help Businesses Grow in Lapland Region
Sopiva project aims to increase the skills of micro and small enterprises in contractual and financial matters to support daily business operations and management. Deepening understanding in subcontracting, shareholder agreements, general terms and conditions, employment contracts and labour law, and interpretation and analysis of financial statements will open new possibilities for company growth and innovation.
We will offer training that includes:
A micro-learning module,
A small group sparring session,
A model contract template.
All of these resources will be available online and free of charge.
Through interviews with business developers and questionnaires targeting micro entrepreneurs, a previous study identified key areas of interest for skills development in contractual and financial topics. We are currently developing the content of the training program by conducting a needs assessment with micro and small companies, associations and business developers in Lapland. This planning phase ensures that the content and the delivery of the training are tailored to meet regional needs.
Stay updated on upcoming training opportunities, including a webinar that will explore these topics in more depth by following us on Instagram, LinkedIn or Facebook.
Photo: Abode Stock
Uutinen 18.10.2024
Sopiva -hankkeen ensimmäisen kuukauden saavutukset
Sopiva –hanke käynnistyi syyskuun alussa, ja ensimmäiseen kuukauteen on mahtunut paljon toimenpiteitä oppimismahdollisuuksien ja sparrausten suunnittelussa.
Hankkeessa toteutamme lappilaisten pien- ja mikroyritysten, yhdistysten sekä yrityskehittäjien tarpeisiin räätälöityjä mikro-oppimiskokonaisuuksia ja pienryhmäsparrausta, jotka auttavat ottamaan haltuun sopimus- ja talousasioita.
Kartoitamme paraikaa yritystoimijoiden näkemyksiä haastatteluilla, jotka jatkuvat tulevina kuukausina. Tämä vaihe on tärkeä, jotta voimme tarjota sisältöjä, jotka auttavat yritystoimijoita ymmärtämään erilaisia sopimustyyppejä, tekemään parempia sopimuksia ja hyödyntämään taloushallinnon tietoa päätöksenteossa.
Opinnot ja sparraukset ovat saatavilla vuodesta 2025 alkaen, mutta sitä ennen järjestämme teemaa käsitteleviä webinaareja. Opintoja, sparrauksia ja webinaareja toteutetaan sekä suomeksi että englanniksi.
Hankkeen verkkosivut on nyt avattu ja olemme aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Seuraamalla hankettamme Facebookissa, LinkedInissä tai Instagramissa saat ajantasaista tietoa tarjoamistamme mahdollisuuksista ja tulevista tapahtumista.
Kuva: Adobe Stock
Tiedote 19.9.2024
Vauhtia kasvuun sopimus- ja talousosaamista vahvistamalla
Liiketoimintaan liittyy monenlaisia sopimuksia, joita yritys solmii tuotteiden ja tavaroiden toimittajien, osakkaiden, asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Sopimusten lisäksi yritysten on keskeistä ymmärtää, miten yrityksen tilikauden tulos ja varallisuus muodostuvat. Sopimusten ja talouden tunnuslukujen hallinta ovat omiaan vahvistamaan yrityksen toimintavarmuutta, ja mahdollistavat yrityksen hallitun kasvun ja muutokset.
Lapin ammattikorkeakoulun Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena –hanke, tuttavallisesti Sopiva-hanke, tarjoaa Lapissa toimiville pien- ja mikroyrityksille oppimiskokonaisuuksia ja sparrausta, suomeksi ja englanniksi. Hankkeesta yritystoimija saa tietoa ja mallisopimuspohjia hyödynnettäväksi päivittäisessä toiminnassa ja kehittämisessä. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa yritysten osaamista teemoissa alihankintasopimus, osakassopimus, yleiset sopimusehdot, työsopimukset, tilinpäätösten tulkinta. Hanke tukee myös yrityskehittäjien työtä kyseisissä teemoissa vahvistaen alueellista osaamista.
Lisätietoja hankkeesta projektipäällikkö Aino Kämäräinen aino.kamarainen@lapinamk.fi
Hankeinfo: Sopimus- ja talousosaaminen kasvuhakuisen liiketoiminnan kehityksen tukena. Hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Euroopan Sosiaalirahasto plus rahastosta (ESR+). Hankeaika 1.9.2024-31.8.2026. Kokonaisbudjetti 248 828 €, josta EU-tuen osuus 199 062 €.
Kuva: Adobe Stock
Project announcement 19.9.2024
Free training for micro and SME entrepreneurs to strengthen contractual and financial skills
Business involves many types of contracts that the company concludes with suppliers of products and goods, partners, customers and employees.
In addition to contracts, it is essential for companies to understand how the company’s financial result and assets are formed.
The management of contracts and financial key figures are suitable for strengthening the company’s operational security, and enable the company’s controlled growth and changes.
Lapland University of Applied Sciences’ ”Contract and financial skills to support growth-oriented business development”, known as the Sopiva project, offers small and micro-enterprises operating in Lapland learning packages and sparring in both Finnish and English.
From the project, the business operator receives information and model contract templates to be used in daily operations and development. The aim of the project is to strengthen companies’ expertise in subcontracting, shareholder agreement, general contract terms and conditions, employment contracts and labour law, interpretation and analysis of financial statements. The project also supports the work of business developers in these themes, strengthening regional expertise.
Project info
Project name: Contract and financial skills to support growth-oriented business development. The project is financed by the Northern Ostrobothnia ELY center from the European Social Fund plus fund (ESR+). The project is running from 1 September 2024 to 31 August 2026. Its total budget is € 248,828, of which the share of EU support is € 199,062.
More information
– project manager Aino Kämäräinen aino.kamarainen@lapinamk.fi
Photo: Adobe Stock