Kuinka luoda laadukasta verkkosisältöä?

Tässä postauksessa käyn läpi asioita, joita tulee ottaa huomioon verkkosisältöä luodessa, jotta sisältö on laadukasta, kiinnostavaa ja sekä yritystä että asiakasta palvelevaa. Käsittelen postauksessa aihetta tekstin, kuvien ja videoiden näkökulmasta On olemassa useita erilaisia hyödyllisiä keinoja, joilla oman sisällön saa erottumaan muista.

Tehokkaat tekstit

Useat yritykset kirjoittavat blogia. Miten saada omat postaukset erottumaan kilpailijan tuotoksista? Tekstien täytyy tietysti olla kiinnostavasti kirjoitettuja ja kielellisesti laadukkaita. Yksi hyvä keino oman näkyvyyden kasvattamiseksi on taitava hakukoneoptimointi. Anni Sarastin mukaan hakukoneoptimointi on kirjoittajan näkökulmasta prosessi, jossa lukijalle tehdään selväksi mitä kirjoitus käsittelee ja mihin kysymyksiin lukija saa vastauksen. Vinkkejä kielellisesti laadukkaan ja taitavasti hakukoneoptimoidun tekstin laatimiseen:

        1. Opiskele hakukoneoptimointia
        2. Päätä ensin avainsanat ja lauseet, kirjoita vasta sitten
        3. Pidä mielessä, että hakukonenäkyvyys ei ole kaikkien verkkosisältöjen ainoa tavoite
        4. Edellisestä vinkistä huolimatta kaikki tekstit ansaitsevat hieman huomiointia myös hakukoneoptimoinnin osalta
        5. Hakukoneoptimointi on turhaa, jos sisältö ei ole laadukasta

 

Tekstin hakukoneoptimoinnissa kannattaa käyttää otsikoissa, väliotsikoissa ja leipätekstissä sellaisia sanoja. lauseita ja termejä, joita ihmiset käyttävän etisessään tietoa kyseisestä aiheesta. Hyvä hakukoneoptimointi palvelee sekä hakukoneita, että lukijaa.

 

Kiinnostavat kuvat

Hyvän tekstisisällön tukena toimivat laadukkaat kuvat. Kuvilla voidaan herättää mielenkiintoa, välittää tietoa, viestiä yrityksen brändiä ja luoda tunnelmaa verkkosivuille. Kuvat voivat olla muutakin kuin valokuvia, esimerkiksi infograafeja, ikoneita, bannereita ja piirroksia. Riikka Eskelinen tiivistää blogissaan kuvien merkityksen seuraavasti:

Kuvat ovat tehokkain ja käyttökelpoisin tapa lisätä positiivista käyttökokemusta verkkosivustolla. Pidämme kuvista, sillä ne ovat meille helposti lähestyttäviä ja sitouttavia. Oikein käytettynä kuvat voivat houkutella sivustollesi lisää kävijöitä, herättää tunteita ja luottamusta sekä lisätä myyntiä. Oikein optimoitujen kuvien avulla sijoitut paremmin hakukonetuloksissa. Kun näyt tuloksissa, voit voittaa klikkauksen sivustollesi.”

Verkkosivuille lisättävissä kuvissa tulee ottaa huomioon niiden laatu ja koko. Kuvien täytyy olla korkealaatuisia, mutta kohtuullisen kokoisia, jotta ne eivät hidasta sivustoa ja näin heikennä sen käytettävyyttä. Kuvat kannattaa myös hakukoneoptimoida, eli kuvissa kannattaa käyttää kuvaavia kuva -ja otsikkotekstejä sekä alt -tekstejä.

Viihdyttävät videot

Kuten kuvat, myös videot ovat tehokas keino sitouttaa asiakasta. Hyviä ja laadukkaita videoita on paljon erilaisia; joissain yhteyksissä toimii kevyt huumori, toisessa tunteisiin vetoaminen. Video voi olla myös opastava ja tiedottava. Videoihin pätee sama kuin kuviinkin, laatu ja koko tulee aina ottaa huomioon. Näiden lisäksi myös videon pituus on merkittävä tekijä. Videota verkkosivulle lisätessä täytyy myös pohtia. kannattaako video lisätä suoraan sivulle, vai esimerkiksi YouTube upotuksena. Jos yritys tuottaa videosisältöä säännöllisesti, voi oma YouTube kanava ja sen kautta jaetut videot olla fiksu ratkaisu.

Tässä minun tiivistetty näkemykseni verkkosisällön tuotannon tärkeimmistä seikoista. Seuraavassa postauksessa aiheena on sosiaalinen media, kannattaa tulla lukemaan!

Leave a Reply

Your email address will not be published.