Tässä postauksessa reflektoin omaa oppimistani kuluneella sisältömarkkinoinnin ja ansaitun median opintojaksolla. Muuttuiko käsitykseni someen liittyvistä asioista? Mitä uutta opin?
Omat uskomukseni ja käsitykseni sosiaalisesta mediasta eivät juurikaan muuttuneet. Listaamani somen trendit ja sisältöjen ominaisuudet kuten ajankohtaisuus, faktoihin perustuvuus sekä visuaalisuus pitävät edelleen paikkansa. Sisältömarkkinoinnin merkitys yritysten markkinoinnissa selkeytyi jonkin verran, ja opin kuinka yritysten täytyy ottaa omat resurssinsa tarkoin huomioon sisältöstrategiaa luodessaan. Opin myös uusia asioita sisällön suunnitteluun liittyen; kohderyhmän huomioimisesta, eri somekanaviin luotavien sisältöjen erityispiirteistä sekä julkaistujen sisältöjen uudelleen käytöstä.
Opin myös lisää somen tavoitteista ja niiden mittaamisesta. Analyyseissä tutkitaan tykkääjien määrien ja asiakkaiden demografisten tekijöiden lisäksi esimerkiksi somen kampanjoiden vaikutusta muun muassa myyntiin ja verkkosivujen liikenteeseen, sekä arvioidaan kustannustehokkuutta.
Opintojakso oli mielestäni onnistunut, vaikka sen toteutus osuikin hyvin poikkeukselliseen hetkeen koronapandemian keskelle. Etäopetus toi omat haasteensa, mutta niistä selvittiin ja ryhmätyötkin saatiin ajallaan tehtyä. Olen selannut sosiaalista mediaa uusin silmin tänä keväänä, sekä opintojen että koronan vuoksi, ja totean että some on ollut korvaamaton monessa mielessä. Ihmisten välinen sosiaalinen kanssakäynti, yritysten kriisiviestintä ja viranomaisten tiedotteiden nopea leviäminen poikkeustilanteessa eivät olisi onnistuneet näin hyvin ilman sosiaalisen median kanavia.