Osana digitaalisen markkinoinnin opintoja tutustuimme työvälineeseen nimeltään Customer Journey Map. Tämä on työkalu, jonka avulla on mahdollista mallintaa asiakaskokemuksta sen eri vaiheineen ja niihin liittyvine seikkoineen . Oleellisimpia tunnistamisen kohteita mielestäni ovat:
- kosketuspisteet; miten asiakas on kosketuksissa yritykseen
- kanavat; mitä kanavia asiakas käyttää eri vaiheissa
- mittarit; miten asiakaskokemuksen onnistumista voidaan mitata eri vaiheissa
- kehittämiskohteet; edellisten perusteella voidaan havaita vaiheita tai asioita, jotka tarvisevat muutosta entistä paremman asiakaskokemuksen luomiseen
Ohessa esimerkki työkalun käytöstä : CJM_talvitakin osto lapselle
Voisin hyvinkin nähdä hyödyntäväni tätä työkalua tulevaisuudessa. CJM voi auttaa eri prosessien eri vaiheiden ongelmakohtien tunnistamisessa ja samalla siinä on mahdollista esittää tarvittavat kehittämistoimenpiteet.
Yksinkertaista mutta totta.