Kun kauppakirja yrityskaupasta on allekirjoitettu ja rahat vaihtaneet omistajaa, silloin alkaa yrityskaupan tärkein ja ratkaisevin vaihe – yrityksen haltuunottovaihe. Siitä riippuu, miten yrityskaupassa lopulta käy.
Yrityskauppa epäonnistuu, mikäli et saa asiakkuuksia säilymään tai avainhenkilöt kävelevät yrityksestä ulos. Tämän välttämiseksi esitän tässä blogissa sinulle viisi mielestäni tärkeää kohtaa, joilla onnistumisen mahdollisuuksia voit parantaa huomattavasti:
- Viesti heti henkilöstölle
Järjestä mahdollisimman pian henkilöstön kanssa tilaisuus, jossa kerrot yrityskaupan taustat ja tavoitteet rehellisesti.
Jokainen työntekijä on kiinnostunut tulevaisuudesta. Mahdolliset pelot hälventyvät nopeasti, mikäli osaat viestiä selvästi tulevat suuntaviivat henkilöstölle ymmärrettävällä tavalla.
Tätä vaihetta ei kannata missata. Ensivaikutelma ratkaisee paljon. Valmistaudu siihen huolella. Et voi valmistautua siihen liian huollella. Varaudu vaikeisiinkin kysymyksiin. Kun kerrot rehelliset vastaukset, saat joukot puolellesi.

Uusien ohjemien perehdystystä. Kuva Unsplash by Clayton Cardinalli.
Työntekijät rakastavat sellaisia johtajia, jotka osaavat olla läsnä. Se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi aina olla fyysisesti lähettyvillä. Ei. Kun me kohtaamme työtekijän läsnäolosta käsin, syntyy luottamusta ja yhteenkuuluvuuden tunne vahvistuu. Silloin molemmat osapuolet tuntevat olevansa samalla puolella ottamassa vastaan uudet haasteet.
Strategia haltuunotolle
Kun olet viestinyt työntekijöille yrityksen vision ja tavoitteet, viesti myös haltuunottovaiheen strategia ja tavoitteet yksinkertaisesti ja konkreettisesti. Kukaan ei halua kuulla kourulauseista.
Yrityskulttuurien yhdistäminen pitää suunnitella hyvin. Avoimuus on valttia tässä asiassa. Erilaisia näkemyksiä luonnollisesti on, koska yksikään meistä ei ole samanlainen.
Kaikki haluavat kuulla selvät nuotit ja sävelet, vain silloin voi tanssi sujua yhdessä. Orkesteri tarvitsee kapellimestarin, joka kuulee, jos soitto ei suju. Mikäli säröääniä kuuluu, pitää harjoitella enemmän.
Näihin säröääniin, poikkeamiin, pitää reagoida. Niiden havaitsemiseksi pitää olla mittarit. Järjestä palautteen annolle kanava, mieluummin nimeä henkilö, jolle voi kehitysedotukset antaa.

Haltuunottostrategian läpikäyntiä. Kuva Unsplash.
Johtamisella luot hyvät työn tekemisen edellytykset. Motivaation syntyy hyvästä työilmapiiristä. Niin yksinkertaista se on. Kun töissä on mukavaa, työt sujuvat.
Kun saat luotua yhdessä tekemisen meiningin työyteisöön, se motivoi työntekijöitä. Se kannustaa ihmisiä antamaan parhaansa. Minäkin olen arvokas tässä renkaassa, minua tarvitaan. Mikä parasta tämä tuottaa tulosta myös viivan alle.
Nyt (koronavirus aika) jos koskaan ihmiset huomaavat, mikä suunnaton rikkaus on yhdessä tekeminen. Vuorovaikutus työntekijöiden kanssa ei ole samanlaista etätöissä kuin työpaikalla. Työt sujuvat, mutta vuorovaikutus ei ole aivan samanlaista – sosiaalinen prosessi on erilainen.
Haltuunottovaiheessa johtajien kädet on lyötävä mutaan kyynärpäitä myöten, suunnitelmat on vietävä käytännön tasolle. Esimiehenä sinulla pitää olla näky, mikä synnyttää työssä iloa. Anna työntekijöille tilaa onnistua, motivoi heitä, se tuottaa mielihyvää joka kantaa.
Esimiehenä voit pohtia, miten kannustat henkilöstöä huolehtimaan työkyvystä ja riittävästä levosta. Integraatio on prosessi, jossa vaaditaan henkistä jaksamista, niin kuin yleensäkin tämän päivän työssä.
Huomioi välittömästi uudet asiakkuudet, jotka ovat tulleet yrityskaupan mukana. Pyri vierailemaan heidän luonaan, mikäli suinkin mahdollista. Lähetä asiakkaille, vaikka video tervehdys, jossa kerrot yrityskaupasta. Näin asiakkaatkin saavat nopeasti käsityksen uudesta palveluntarjoajasta.
Pyri viestimään yrityskaupan mukana tulleista eduista asiakkaille.
Sataa ensimmäistä päivää pidetään yleisesti ratkaisevana yrityskaupan onnistumisen kannalta. Älä sinä odota niin kauan. Minä sanoisin, että jokainen päivä pitää asiakkaan edessä ansaita olemassa olon oikeutus.
Asiakkaat osaavat kyllä äänestää jaloillaan nopeasti, toki myös työntekijät. Hyvällä palvelulla, herkillä tuntosarvilla ja kuulevilla korvilla, saat pidettyä sekä asiakkaat että työntekijät. Usko hyvän palvelun voimaan ja luota työntekijöihisi, menestys tulee niiden seurauksena.
Reijo
Tämän postuksen linkit:
https://y-studio.fi/yritys-muutoksessa/yrityskaupat/yrityksen-ostaminen-on-vasta-ensiaskel/
https://www.administer.fi/tietoa-meista/ajankohtaista/onnistunut-yrityskauppa/