Tiedota ja viesti kaupasta

Järjestä tiedotustilaisuus henkilöstölle, asiakkaille, tärkeille sidosryhmälle sekä medialle, tärkeimpänä näistä henkilöstö ja asiakkaat. Noudata tiedottamisessa annettuja lakeja (yhteistoimintalaki  ja kilpailulaki ) ja muista viestin sisällön kohdentaminen oikein eri kohderyhmille. 

Laadi ajoissa viestintäsuunnitelma, jossa kullekin sidosryhmälle omat osuudet, tärkeimpinä niistä henkilöstö ja asiakkaatsuunnittele mitä ja miten viestitään ja mieti kullekin sidosryhmälle oma ydinviesti. Sisällytä ydinviestiin asiat, miksi yrityskauppa on toteutettu, mitä hyvää kauppa tuo kohderyhmälle ja mitä kaupalla tavoitellaan. Onnistuneella viestinnällä vähennetään levottomuutta sekä henkilöstön että asiakkaiden keskuudessa. Mikäli viestintä epäonnistuu, kilpailijat ovat valmiina viemään sekä avaintyöntekijät että asiakkaatJärjestä vierailu asiakkaiden luona, jossa tiedotetaan toteutuneesta kaupasta. Mikäli resurssit eivät riitä kaikkien asiakkaiden luona vierailuun heti kaupanteon jälkeen, valitse asiakkaista ne avainasiakkaat, joiden luona käydään henkilökohtaisesti kertomassa syntyneestä kaupasta. Tiedota muille asiakkaille kaupasta kirjeellä tai tiedotteella ja järjestä vierailu heidän luona myöhemmin.  

Yhteistoimintalaissa on määritetty, että toteutuneesta kaupasta tulee tiedottaa henkilöstöryhmien edustajille luovutuksen ajankohta, sen syyt, työntekijöille aiheutuvat seuraukset sekä suunnitellut toimenpiteet henkilöstölle. Liikkeen luovutuksessa työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä, jolloin ainoastaan työnantaja vaihtuu. Tiedottamisvelvollisuus on sekä myyjällä että ostajalla ja henkilöstön tulee saada tiedot liikkeen luovutuksesta kahteen otteeseen, jos ostajan että myyjän työntekijämäärä on yhteensä vähintään 20 tai yksinkertaisena, jos toisella kaupan osapuolella on yli 20 työntekijää. Tiedote kaupansyntymisestä on syytä välittää myös medialle sekä yrityksen liikevaihdon mukaan tarvittaessa myös kilpailu- ja kuluttajavirastolle. 

Aiheesta lisää:

Antti Liimataisen ja Lauri Lähteenmaan kirja Kasvuun yritysostolla, onnistu yrityskaupassa

Viestintä on muutosvoima! – 2020-luvun uudet haasteet, Procom

Viestintää tarvitaan joka organisaatiossa, Yrittäjät

KKV – Yrityskaupasta ilmoittaminen

Sitouta henkilöstö mukaan yrityskauppaan!

Yrityskaupan viestinnällä kasvatat yrityksen arvoa ja kysyntää

 

Lähteenä käytetty Antti Liimataisen ja Lauri Lähteenmaan kirjaa Kasvuun yritysostolla, onnistu yrityskaupassa