Nykypäivänä sosiaalisen median yleistyttyä törmää lähes päivittäin erilaisiin hankkeisiin. Se, miten projektille saa näkyvyyttä, jotta projektin vaiheet ja tulos tulee kohderyhmien tietoisuuteen, riippuu kokonaan projektin viestinnästä. On erittäin tärkeää tavoittaa projektiin liittyvät kohderyhmät viestinnän avulla, jotta projekti kokonaisuudessaan on onnistunut. Toisin sanoen valmiilla projektilla oli hanke mikä tahansa, ei loppupeleissä tee mitään, jos viestintä on epäonnistunut. Täytyy myös muistaa, että sisäisen viestinnän on oltava kunnossa, jotta ulkoista viestintää on mahdollista lähteä toteuttamaan!
Omien kokemuksien perusteella sekä viestinnän tuottajana ja myös sen vastaanottajana kehitin projektiviestinnän kolmen T:n mallin eli Tiedottaminen, Tarjonta ja Tuottaminen. Nämä ohjenuorat kannattaa painaa mieleen, jonka avulla saat takuuvarmasti projektiviestinnän onnistumaan.
Tiedottaminen
Erittäin tärkeä ja kriittinen vaihe on miettiä projektin tiedottamisesta. Mitä väyliä pitkin haluat tuoda projektin hanketta esille? Miltä eri sosiaalisen median kanavilta kohderyhmäsi löytyy? Millä tavalla ja mihin ajankohtaan tiedottaminen pääasiassa ajoittuu? Sosiaalisessa mediassa on lukuisia eri väyliä tiedottaa ja viestiä kohderyhmille. Yleisimmät näistä tänä päivänä ovat Instagram, Facebook, LinkedIn ja erittäin tärkeässä roolissa projektin omat nettisivut. Jotta voit saada ulkoiset kohderyhmät kiinnostumaan projektista, täytyy se ensin hyvällä tiedottamisella saada näkyville ja kohderyhmien tietoisuuteen. Kalasataman tornit onnistuivat hyvin tiedottamisessa projektissaan. Sivuilta löytyi hyvin ajankohtaista tietoa, miten työmaa vaikuttaa liikkumiseen ja sivuilta löytyy myös työmaakamera, josta voi edistymistä käydä katsomassa.
Sosiaalisesta mediasta löytyy eri työkaluja aktiivisuuden seuraamiseen.
Tarjonta
Tämän jälkeen on kannattavaa ryhtyä miettimään, minkälaista tarjontaa haluat kohderyhmillesi tuoda sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi erilaiset videomateriaalit ovat viestinnässä erinomaisia työkaluja tuoda projektia esille. Videot voivat olla myös jopa provosoivia ja keskustelua herättäviä, mutta tämäkin riippuu tietenkin kokonaan hankkeesta ja mitä kohderyhmiä haluat tavoittaa. Visuaalisuus, asiantuntevuus ja säännöllinen tarjonta projektin etenemisestä saa kohderyhmät kiinnostumaan ja myös kiinnittää sidosryhmät seuraamaan säännöllisesti projektin etenemistä. Julkaisut, jotka ovat epäkorrekteja projektin aiheeseen ja ei sisällä mitään mielenkiintoista sisällään eivät myöskään saa ketään kiinnostumaan.
Tuottaminen
Kun tiedottaminen ja tarjonta on suunniteltu ja hallussa, niin jäljelle jää viestinnän tuottaminen. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sitä se ei ole. Pysy omissa suunnitelmissasi kiinni ja pyri tuottamaan ainutlaatuista ja persoonallista materiaalia viestinnässäsi. On myös hyvä päättää heti alussa, että kuka tuottaa ja mitä tuottaa. Jos joku on hyvä tuottamaan ja editoimaan erilaisia videoita, niin ehdottomasti tämän henkilön kannattaa se myös tehdä. Sisällön tuottaminen mielenkiintoisin ja persoonallisin menetelmin on erinomainen tapa herättää kiinnostusta julkaisuja kohden.
Hyvät tulokset tuo onnistumisen tunteita!
Tuloksena onnistunut viestintä
Noudattamalla kolmen T:n mallia saat aivan varmasti ulkoisen viestinnän projektissanne kuntoon ja tämän avulla kohderyhmät kiinnostuvat ja sitoutuvat seuraamaan projektin kehitystä ja lopputulosta. Avain onnistuneeseen projektiin käy viestinnän kautta!
Niko/TuohiGroup