Onnistunut projektiviestintä kohderyhmä edellä

Miten tuoda oma projekti ja sisällön tuottaminen juuri niille henkilöille esille keille se on tarkoitettu?  Vakuumiin laitettuna konseptihan tuntuu hyvinkin yksinkertaiselta, mikäli haluaa yksinkertaisia tuloksia. Eihän se ole kuin laittaa jokaiseen sosiaaliseen mediaan postaus ja toivoa, että oikeilla hashtageilla juuri ne asiasta kiinnostuneet tahot sen löytävät. Olisikin maailma niin yksinkertainen ja asiat toivoisivat ajatuksen voimalla niin kuin itse haluaisi.

Pelkästään oman kohderyhmän määrittäminen voi aiheuttaa harmaita hiuksia. Herää kysymys että kelle teen sisältöä? On tärkeää tietää oma yleisönsä, jotta voi myös kohdentaa sanomansa heille, keitä se oikeasti kiinnostaa. Kuten vanha sanonta menee, eihän eskimoillekaan kannata jäätä myydä vaikka kuinka uskoisi omaan tekemiseen. Ei heillä yksinkertaisesti kiinnosta mitä sinulla on sanottavaa. Kohderyhmä ei myöskään saisi olla liian laaja, jotta sitä voi tehokkaasti kohdentaa. Ideaali tilanteessa joka ikinen sielu olisi tavoittevissa, mutta se ei taida olla kovin realistista. Dataa hyödyntäen voi saada paljon selville omasta yleisöstä esimerkiksi google analytics työkalua hyödyntämällä. Dataa lukemalla pystyy seuraamaan, että onko oma kohderyhmä saavutettu vai pitääkö markkinointia sekä sisältöä muokata kohderyhmälle sopivaksi.


Lukijoista saa paljon selville oikeilla työkaluilla      Photo by NeONBRAND on Unsplash

Mutta miten toteuttaa onnistunut projektin viestintä?

Ensimmäinen projekti, jossa oli mielestäni onnistunut viestintä oli miljonääriksi 500 päivässä hanke , joka tuli ensimmäisen kerran julkisuuteen pari vuotta sitten. Entisen radiojuontajan kunnianhimoinen hanke saavuttaa miljonäärin status 500 päivässä oli jokaisessa mediassa ja monen muunkin huulilla. Aikanaan mielenkiinnolla seurasin projektia ja viestintä aiheesta oli mielestäni ainakin toteutettu hyvin, oli esimerkiksi lehdistötiedote, Youtube videoita sekä reaaliaikainen näkymä rahallisesta tilanteesta verkkosivuilla, joka vieläkin siellä on. Kohderyhmiksi projektissa valikoitui nähdäkseni yritykset, joista voisi tulla mahdollisesti yhteistyökumppaneita, sekä tavallinen kuluttaja koska tässähän myydään ideaa sekä loppujen lopuksi myös kirja tuli julki.

Toinen mainitsemisen arvoinen projekti onnistuneella viestinnällä on kalasataman tornit , johon oikeastaan törmäsin ensimmäisellä yhteisöviestintätunnilla. Kyseessä on Helsingin Kauppasatamaan nouseva kahdeksan tornitalon ja kauppakeskuksen kokonaisuus. Syy onnistuneeseen viestintään on projektin viestinnässä kuluttajille. Muutoksista alueen liikkumisen kannalta ilmoitettiin hyvin ja sivuilla on jopa livefeediä  työmaasta. Edellä mainittu on varmasti ollut alueen asiakkaille hyödyllistä tietoa ja vaikka kuinka rakastan kotikaupunkiani Rovaniemeä, tämän kaltaista tiedottamista toivoisin lisää täälläkin. Tuntuu että joka viikko on joku tie poikki, eikä tietoa siitä minkä takia remonttia tehdään ja kuinka kauan se kestää.


Välillä on hankalaa saada ääntä kuuluviin
Photo by Jason Rosewell on Unsplash

Vaikka kuinka lujaa huutaisi, ei viesti mene perille ellei oikeat tahot kuuntele

Haasteena meidän projektimme viestinnässä on saada äänemme kuuluvaan oikeiden tahojen korviin. Aiheena yritysten arvon määrittäminen ja tämähän luonnollisesti kiinnostaa yritysjohtajia jotka puntaroivat ostettavan yrityksen arvoa.  Tärkein sisältö onkin vietävä sinne missä todennäköisimmin tärkeimmät kuulijat ovat. Luonnollisin keino tässä tapauksessa onkin Linkedin , jossa pyrimme olemaan aktiivisia saavuttaaksemme halutun kohderyhmän mielenkiinnon. Ei riitä että vain jakaa omaa sisältöään, on myös tärkeää olla saman aiheen keskusteluissa mukana ja verkostoitua, jottei synny mielikuvaa että pusketaan vain omaa agendaa esille.

Kun myydään ideaa asiantuntijamaisuudesta, täytyy myös visuaalisen ilmeen, tekstityylin ja muun sisällön tukea tätä konseptia. Helpoksi lähtökohdaksi voi ottaa samankaltaiset projektit, jotta näkee mikä toimii ja ei toimi. Ideana ei ole kopioida olemassa olevaa vaan jalostaa ideasta parempi ja itsensä näköinen lopputulos. Suunniteltaessa omaa visuaalista ilmettä, on hyvä ehkä jättää ne räikeimmät ideat taakse ja miettiä että mikä puhuttelisi juuri sinun yleisöäsi.

Säännöllisellä julkaisu tahdilla ja keskitetyllä viestinnällä saa parhaiten kiinnostuneita silmäpareja. On mahdoton olettaa lukijan olevan kiinnostunut siitä, mitä sinulla on sanottavaa ellei ole tasaista aikataulua julkaisujen suhteen. Täten lukija tietää milloin seuraavan kerran kuulee lisää aiheesta ja todennäköisyys aktiiviseen seuraamiseen kasvaa.