Ota elämysteknologiaa haltuun matkailutuotteidesi osaksi!

Tällä sivustolla olevan oppaan avulla pääset pohtimaan elämysteknologian hyödyntämistä osana omia matkailutuotteitasi ja -palveluitasi. Opas on jaettu neljään teemaan: tarinallisuus, pelillisyys, elämysteknologia ja tietoturva. Linkit osioihin löydät sivun yläosasta. Jokaisesta osiosta on video-alustus sekä tehtäväosio, jossa voit pohtia teemaa omien tuotteidesi näkökulmasta. Katso alta lyhyt esittelyvideo (n. 4 minuuttia)!

 

Mitä tällä sivustolla on?

Tällä sivustolla on opas elämysteknologian hyödyntämisestä matkailutuotteessa. Seuraamalla opasta alusta loppuun, voit halutessasi sunnitella omaa elämysteknologiatuotettasi.

Kaikista koulutuksen neljästä teemasta on intro, luento ja tehtävä.

  • Introssa pohjustetaan aihe ja annetaan mahdollisia näkökulmia, joita käyttää omassa pohdinnassa 
  • Luennolla aihe käydään läpi tiiviisti ja käytännön esimerkkejä käyttäen 
  • Tehtävävideolla käydään läpi aihealueeseen liittyvä pohdinta-/suunnittelutehtävä 
  • Kirjallisessa materiaalissa on tehtävät tekstimuodossa + tilaa kirjoittaa omia ajatuksia 

Kaikkien aiheiden tehtävissä voit miettiä aihetta tarkoitus miettiä omien tuotteidesi kannalta. Voit tehdä kaikissa vaiheissa suunnitelmaa yhdelle ja samalle tuotteelle. 

Tehtäviä voi tehdä käyttäen apuna neljää esimerkkihahmoa, matkailijapersoonaa, joiden tarpeisiin ja piirteisiin tuotetta voi peilata. Tutustu heihin vaikka heti! 

Mitä elämysteknologiat ovat?

Elämysteknologialle ei ole virallista määritelmää, mutta se tarkoittaa erilaisia teknologisia keinoja, joilla esimerkiksi matkailijan kokemusta voidaan rikastaa ja parantaa matkalla, ennen matkaa ja matkan jälkeen. Tapoja ja teknologioita on monia, mutta merkittävä piirre kaikissa on vuorovaikutteisuus. Monelle tulee elämysteknologioista mieleen virtuaalitodellisuuden kaltaiset ratkaisut, mutta helpommin ja halvemmalla toteutettavilla keinoilla voi myös tehdä matkailijoita kiinnostavia asioita.

Hankkeesta

eTema-hanke (EAKR) oli käynnissä 01.08.2022-28.02.2023, ja sen tavoitteena oli tuottaa matkailualan yrittäjille tietoa ja digitaalinen opas teknologioista, joita on mahdollista hyödyntää matalalla kynnyksellä osana matkailutuotteita.