Psyykkinen ympäristö hyvinvoinnin tukena

Psyykkinen ympäristö sarjakuva. Ensimmäinen ruutu: Harakka kävelee käytävällä kohti luentosalia. Hän toivottaa vastaan tulevalle pöllölle: "Hyvää huomenta!". Pöllö vastaa: "Oikein hyvää huomenta!". Toinen ruutu: Harakka jatkaa matkaa ja tapaa kaksi opiskelijaa ja sanoo heille: "Huomenta teille kahdelle!".Opiskelijat vastaavat: "Huomenta!". Kolmas ruutu: Harakka tapaa penkillä istuvan kameleontin ja sanoo hänelle: "Huomenta sinullekin!". Kameleontti nostaa päänsä ja vastaa: "Hyvää huomenta!". Neljäs ruutu: Harakka menee luentosalin ovesta sisään ja ajattelee: "Sitten eikun uutta päivää kohden!". Sarjakuvan loppu.

Psyykkiseen opiskelu- ja työympäristöön vaikuttaa siihen kuuluvien henkilöiden kognitiiviset ja emotionaaliset taidot. Kognitiiviset taidot tarkoittavat tiedon käsittelyyn liityviä toimintoja kuten oppiminen, muistaminen ja tarkkaavaisuus. Emotionaalisiin taitoihin kuuluu esimerkiksi tunnesäätely, eli taito tunnistaa omia ja toisten tunteita.  Psyykkistä kuormittumista aiheuttaa muun muassa opiskeluun ja työhön liittyvä stressi. Esteettömällä psyykkisellä opiskeluympäristöllä on mahdollista vaikuttaa positiivisesti psyykkiseen hyvinvointiin.

Lue psyykkisestä esteettömyydestä lisää tästä linkistä: https://www.vates.fi/tietopaketit/tyoelaman-saavutettavuus/sosiaalinen-ja-psyykkinen-esteettomyys.html