Laatuun johtaminen

0 of 32 lessons complete (0%)

5. Toiminnan jatkuva parantaminen

5.4 RCA-prosessi

This is a preview lesson

Register or sign in to take this lesson.

Tutustut RCA-prosessiin eli juurisyyanalyysiin. Sen avulla tunnistetaan ongelmien perussyitä sekä niiden vakavuusaste ja esitetään parannushedotuksia, jotta ongelmat eivät enää toistu.


Kesto: 30 min

Tehtävä: Osaat nimetä RCA-prosessin tavoitteet ja neljä vaihetta.

RCA-prosessi eli juurisyyanalyysi (Root Cause Analysis) on systemaattinen prosessi, joka keskittyy ongelmien syiden tunnistamiseen, niiden vakavuuden määrittämiseen ja parannusehdotusten esittämiseen. Tavoitteena on tunnistaa perussyyt, jotka johtavat virheisiin tai ongelmiin, eikä ainoastaan käsitellä niiden oireita.

Esimerkiksi, jos tuotannossa on jatkuvasti kriittisiä laitteita, jotka menevät rikki, voi olla houkuttelevaa keskittyä korjaamaan tai korvaamaan laitteet aina, kun ne hajoavat. Tämä ei välttämättä ratkaise ongelman juurisyytä, joka saattaa olla huono huolto, laitteiden virheellinen käyttö, huonolaatuiset komponentit tai jokin muu syvemmällä oleva syy. Edellä mainittuja työkaluja, kuten 5 Whys tai kalanruotokaavio, käytetään usein auttamaan tässä prosessissa. Kun juurisyy on tunnistettu, organisaatio voi sitten suunnitella ja toteuttaa korjaustoimenpiteitä, jotka käsittelevät ongelman syitä perusteellisesti, mikä parantaa todennäköisyyttä, että ongelma ei toistu.

RCA-prosessi koostuu yleensä neljästä vaiheesta

  1. Ongelman tunnistaminen: Tässä vaiheessa kerätään dataa ja tietoa siitä, missä, milloin ja kuinka ongelma ilmenee.
  2. Ongelman syiden analysointi: Tässä vaiheessa käytetään työkaluja, kuten kalanruotokaaviota tai 5 Whys -menetelmää, joiden avulla voidaan tunnistaa ongelman mahdolliset syyt.
  3. Juurisyiden tunnistaminen: Tässä vaiheessa analysoidaan kaikki mahdolliset syyt ja tunnistetaan ongelman juurisyy tai -syyt.
  4. Toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus: Kun juurisyy on tunnistettu, suunnitellaan ja toteutetaan toimenpiteitä ongelman poistamiseksi.