Kesto: 1 h
Tehtävä: pohdinta
Katsottuasi tallenteen ja luettuasi artikkelin pohdi työntekemisesi käytäntöjä aivojen hyvinvoinnin ja kognitiivisen ergonomian näkökulmasta. Laadi itsellesi huoneentaulu, hyvien käytäntöjen lista tai malli toimivasta viikko-ohjelmasta. Käytä apuna seuraavia kysymyksiä.
Miten tuet keskittymistäsi etätyössä?
- Multitaskaatko vai teetkö yhden asian kerrallaan?
- Mitä tekniikoita voisit käyttää keskittymisen tukena (esim. Pomodoro, tehtävälista, työtehtävien priorisointi)?
- Voitko vaimentaa ilmoituksia ja hälyääniä?
- Miten hyödynnät kalenteria ajoittamalla työtehtäviäsi (esim. sähköpostien ja viestien luku suunnitellusti tiettyyn aikaan)?
- Mitä viestimiä käytätte eri tilanteissa (esim. kiireelliset asiat)?
Miten huolehdit tauoista työpäivän aikana?
- Kuka tai mikä muistuttaa sinua tauoista?
- Millaista liikettä työpäiviisi sisältyy tai voisi sisältyä? (esim. tee ”tikusta asiaa” ja vie/hae/tuo jotain)
- Katso ympärillesi: mikä tukee hetken siirtymää pois työn parista? (näkymä ulos, kuva seinällä, taustanäyttö, esine, äänet…)
Miten toimitte työyhteisönä myös etätyössä?
- Miten huolehditte yhteisestä tiedonkulusta?
- Miten kohtaatte etänä ja läsnä?
- Missä vaihdatte kuulumiset, kysytte, vastaatte, ideoitte?
- Missä on aikaa ja tilaa vapaamuotoisille kohtaamisille, tutustumiselle?
Millaiset foorumit sopivat eri tilanteisiin ja tarpeisiin?
- Missä ja milloin tapahtuvat epäviralliset, vapaamuotoiset kohtaamiset?
- Missä ja miten viralliset, asiapitoiset, tehokkaat tapaamiset?
- Minkälaiset työskentelytavat ja tilat tukevat erilaisia tavoitteita ja sujuvoittavat työn tekemistä, jos kyse on suunnittelusta, ideoinnista, keskustelusta, päätöksenteosta tai tiedottamisesta?
Miten rakennat työpäivän ja työviikon?
- Milloin suunnittelet työsi ja työpäiväsi?
- Miten järjestät itsellesi työrauhaa keskittymistä vaativille tehtäville? Milloin ideoit, suunnittelet, opit, kokeilet uutta?
- Onko teillä yhteisiä käytäntöjä työrauhan varmistamiseksi? (esim. palaverittomat päivät, yhteiset lounastauot vapaina kokouksista, rinnakkain työskentely etänä)
- Kiireiset siirtymät töihin, kotiin, palaverista tai työtehtävästä toiseen kuormittavat paljon. Millaisilla hyvillä käytännöillä otat siirtymät haltuun?