Laatuun johtaminen

0 of 32 lessons complete (0%)

5. Toiminnan jatkuva parantaminen

5.2 Demingin PDCA-sykli

This is a preview lesson

Register or sign in to take this lesson.

Tutustut Demingin Plan-Do-Check-Act eli PDCA-sykliin, joka tarjoaa rakenteen ja työkaluja laadun parantamiseen.


Kesto: 30 min

Tehtävä: Osaat nimetä PDCA-syklin periaatteet ja kuvata, miten ne auttavat parantamaan laatua.

Laadun jatkuva parantaminen perustuu useisiin periaatteisiin ja työkaluihin, kuten Demingin PDCA-sykliin (Plan-Do-Check-Act), Lean-menetelmiin ja Six Sigma -menetelmiin. Nämä lähestymistavat tarjoavat rakenteen ja työkaluja laadun parantamiseen. Keskeistä laadun jatkuvassa parantamisessa on myös organisaation kulttuuri ja sitoutuminen parantamiseen kaikilla tasoilla.

Demingin PDCA-sykli

Yksi laadun jatkuvan parantamisen perusperiaatteista on suunnitella (Plan). Tämä tarkoittaa prosessien, tuotteiden ja palveluiden tarkkaa suunnittelua ja määrittelyä. Suunnitteluvaiheessa otetaan huomioon asiakasvaatimukset ja tavoitteet. Suunnitelmassa määritellään myös mittarit ja tavoitteet, joiden avulla parannusten onnistumista voidaan arvioida.

Toinen periaate on tehdä (Do). Tässä vaiheessa suunnitellut parannustoimenpiteet ja muutokset toteutetaan käytännössä. Prosessien suorittamista ja työn tekemistä valvotaan ja seurataan. Laadun jatkuva parantaminen edellyttää, että organisaatio kykenee tunnistamaan ja korjaamaan havaitut poikkeamat ja virheet välittömästi.

Kolmas periaate on tarkistaa (Check). Tässä vaiheessa arvioidaan suoritusta ja tuloksia suhteessa suunniteltuihin tavoitteisiin. Mittaustuloksia analysoidaan ja verrataan asetettuihin tavoitteisiin ja laatustandardeihin. Tarkistusvaiheessa arvioidaan myös tehokkuutta, asiakastyytyväisyyttä ja muita merkittäviä mittareita.

Neljäs periaate on toimia (Act). Tässä vaiheessa havaittuihin poikkeamiin ja tulosten arviointiin perustuen toteutetaan tarvittavat toimenpiteet ja parannukset. Korjaavat toimenpiteet suunnitellaan ja pannaan täytäntöön, ja tuloksia seurataan uudelleen arvioinnin jälkeen. Toimintavaiheessa myös dokumentoidaan oppiminen ja jaetaan saadut kokemukset koko organisaation kanssa.