Ohjausryhmä kokoontui toista kertaa 3.3.2016 Torniossa. Projektin ajankohtaisissa asioissa käsiteltiin valmisteilla olevia TNO-toimintakäsikirjaa, TNO-strategiaa ja TNO-palvelutuotteita.
Erityisesti palvelujen tuotteistaminen herätti keskustelua. TNO-palvelutuotteiden tulee olla realistisesti toteutettavissa, ylläpidettävissä ja kehitettävissä organisaatioiden omana toimintana myös projektin päätyttyä. Nyt palvelutuotteita kehitetään ESR:n tuella, mutta katse tulee pitää vahvasti jo vuodenvaihteessa 2017 – 2018.
Lapin TNO-palvelujen neljän alueryhmän rooli nähtiin merkittävänä palvelujen kehittämisessä, käyttöönotossa ja juurruttamisessa. Asiakkaat hyötyvät palveluista vain, kun alueilla työskentelevät yhdistävät voimavaransa, verkoston yhteistyötä alueella tulee tukea.
Vaikka digitalisaatio nähdään Lapin vahvuutena ja mahdollisuutena, painotti ohjausryhmä myös palveluratkaisujen monikanavaisuutta. On tärkeää tunnistaa asiakkaat, jotka hyötyvät henkilökohtaisesta tuesta, ja varmistaa myös heidän pääsynsä tarvettaan vastaaviin palveluihin.