Opinnäytetyössä lähteiden käyttöä ja laatua arvioidaan osana oppimisen taitoja. Hyvässä työssä on käytetty ajantasaista ja monipuolista lähdemateriaalia, joka tukee opinnäytetyön tutkimusongelman ratkaisua. Kiitettävässä työssä on lisäksi suhtauduttu kriittisesti tarkoituksenmukaisen lähdemateriaalin käyttöön sekä määritelty opinnäytetyön kannalta keskeiset käsitteet asiantuntevasti. Raportissa on siis määritelty eri käsitteet useampaa lähdettä hyödyntäen sekä pureuduttu eri aihealueisiin monipuolisesti erilaisia lähteitä hyödyntäen.
Kielen ja viestinnän lehtori eli opinnäytetyön kielenohjaaja vastaa lähdeluettelon laatimiseen liittyvästä (teknisestä) ohjauksesta. Opinnäytetyöohjaajan on kuitenkin läpi kirjoitusprosessin hyvä tarkkailla, kuinka luotettavaa ja ajantasaista lähdetietoa opiskelija käyttää tietoperustansa rakentamisessa. Kun opiskelija on laatinut lähdeluettelonsa Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti, pystyt tunnistamaan jokaisen lähdetyypin lähdeluetteloa silmäilemällä.
Luonnollisesti lähdeluettelosta tulisi löytyä ainakin tutkimusaiheeseen ja koulutusalaan liittyvät perusteokset (ns. tietokirjallisuus). Lisäksi olisi hyvä olla muutamia tutkimusartikkeleita, joilla on syvennetty asian ymmärtämistä. Koulutusalasta ja opinnäytetyön aiheesta riippuen kannattaa kannustaa myös kansainvälisen lähdetiedon hyödyntämiseen. Mikään lähdetyyppi ei välttämättä sellaisenaan ole huono tai väärä opinnäytetyöhön, vaan se ratkaisee, mihin tarkoitukseen kyseistä lähdettä työssä on käytetty. Opinnäytetyön raportointiohjeen luvussa 4.3.2 käsitellään monipuolisten lähdetyyppien käyttöä opinnäytetyössä.
Opiskelija on itse vastuussa tiedonhankinnasta ja tietoperustan laatimisesta. Tyydyttävän arvosanan kriteerinä on, että “lähdemateriaali on niukkaa ja oppikirjamaista”. Jos opiskelija haluaa pyrkiä parempaan arvosanaan, voit ohjaajana kiinnittää lähdeluettelossa huomiosi seuraaviin varoitusmerkkeihin:
- Puuttuvatko kirjalähteet lähes kokonaan?
- Onko lähteinä käytetty sellaisia tekstejä, joiden julkaisijana on taloudelliseen voittoon pyrkivä yritys?
- Onko lähteiden julkaisijana joku sellainen taho, jota et itse tunnista?
- Eihän opinnäytetyössä ole sellaisia (tietoperustassa hyödynnettyjä) lähteitä, jotka ovat opinnäytetöitä tai muita opiskelijan tuottamia oppimistehtäviä?
Voit ohjeistaa opiskelijaa lukemaan lähdekritiikkiin liittyvän luvun 4.3.1 opinnäytetyön raportointiohjeesta. Ohjeiden kautta opiskelijan tulisi saada ymmärrys, mitä kriittinen lähteiden arviointi tarkoittaa nimenomaan opinnäytetyön yhteydessä.