Opiskelijoiden aktivoimisen ja motivoimisen hyviä käytänteitä
- ohjaaminen siihen, mikä tehtävässä kiinnostaa ja on merkityksellistä sekä vahvistamaan opinnäytetyöstä ja tutkinnosta saatavia hyötyjä opiskelijalle (sisäisen motivaation vahvistaminen)
- ohjaaminen opiskelijaa tekemään valintoja ja ratkaisuja opinnäytetyössään, oppimisen ja oivaltamisen tilan tarjoaminen (autonomian ja pystyvyyden vahvistaminen)
- ohjaaminen tekemään asioita vaiheittain, pienissä osissa sekä sinnikkyyteen
- kuuntelu, kiinnostuksen osoittaminen sekä kysymyksiin ja kommentteihin reagointi
- kannustava ja vahvistava palaute
- sopiminen seuraavasta ohjaustapaamisesta tai ajankohdasta palautukselle
- mahdollistaminen ja kannustaminen vertaistuen antamiseen ja vastaanottamiseen
- esim. ryhmäohjaus, opiskelijoiden oma viestintäkanava
- aktiivinen edistymisen seuranta ja yhteydenotto, mikäli opinnäytetyö ei etene
- ohjaaminen opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden mukaisesti ja riittävän hyvään (tehty on parempi kuin täydellinen)