Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena on ammatillinen kasvu, joka sidotaan ennalta määriteltyihin teemoihin ja työtehtäviin. Se poikkeaa perinteisimmistä opinnäytetyömalleista kohderyhmältään, tavoitteiltaan ja ajankäytöltään sekä raportointitavaltaan.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö mahdollistaa
- ammatillisen kasvun ja kehittymisen reflektoinnin ja arvioinnin
- vaiheittaisen etenemisen ja erilaisen ajankäytön
- toiminnallisen ja käytännönläheisen kehittämisen.
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä on hyvä huomioida, että
- opiskelija työskentelee tutkinnon edellyttämissä työtehtävissä
- työn ensisijaisena tavoitteena on opiskelijan oma ammatillinen kehittyminen (eli työn tavoitteet eivät ole ulkoa annettuja)
- kyse ei ole pelkästään raportointitavasta, vaan työn tavoitteista ja lähtökohdista
- työtä raportoidaan säännöllisesti (päivittäin ja viikoittain), mutta ei takautuvasti eli työ valmistuu pienissä palasissa
- seurantajakso kestää useimmiten 10–13 viikkoa ja se voi olla yhtäjaksoinen tai jaettu useampaan ajanjaksoon
- keskiössä ei ole päiväkirjamerkintöjen tekeminen, vaan niistä tehtävät analyysit sekä uuden tiedon, mallien ja parhaiden käytäntöjen (tietoperustan) soveltaminen omaksi osaamiseksi
- edellyttää säännöllistä (viikoittaista?) ohjausta
- arvioidaan samoilla arviointikriteereillä.
Esimerkkejä päiväkirjamuotoisista opinnäytetöistä:
Komulainen, J. 2019. Työpöydältä tapahtumaksi. Tapahtumajärjestäjän työkirja tapahtumasuunnittelun työkaluna. Opinnäytetyö, Lapin ammattikorkeakoulu. Viitattu 3.4.2024 http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087959.