Mitkä ovat päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön mahdollisuudet ja haasteet?

Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena on ammatillinen kasvu, joka sidotaan ennalta määriteltyihin teemoihin ja työtehtäviin. Se poikkeaa perinteisimmistä opinnäytetyömalleista kohderyhmältään, tavoitteiltaan ja ajankäytöltään sekä raportointitavaltaan.

Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö mahdollistaa

  • ammatillisen kasvun ja kehittymisen reflektoinnin ja arvioinnin
  • vaiheittaisen etenemisen ja erilaisen ajankäytön
  • toiminnallisen ja käytännönläheisen kehittämisen.

Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä on hyvä huomioida, että

  • opiskelija työskentelee tutkinnon edellyttämissä työtehtävissä 
  • työn ensisijaisena tavoitteena on opiskelijan oma ammatillinen kehittyminen (eli työn tavoitteet eivät ole ulkoa annettuja)
  • kyse ei ole pelkästään raportointitavasta, vaan työn tavoitteista ja lähtökohdista
  • työtä raportoidaan säännöllisesti (päivittäin ja viikoittain), mutta ei takautuvasti eli työ valmistuu pienissä palasissa
  • seurantajakso kestää useimmiten 10–13 viikkoa ja se voi olla yhtäjaksoinen tai jaettu useampaan ajanjaksoon
  • keskiössä ei ole päiväkirjamerkintöjen tekeminen, vaan niistä tehtävät analyysit sekä uuden tiedon, mallien ja parhaiden käytäntöjen (tietoperustan) soveltaminen omaksi osaamiseksi
  • edellyttää säännöllistä (viikoittaista?) ohjausta
  • arvioidaan samoilla arviointikriteereillä.

Esimerkkejä päiväkirjamuotoisista opinnäytetöistä:

Komulainen, J. 2019. Työpöydältä tapahtumaksi. Tapahtumajärjestäjän työkirja tapahtumasuunnittelun työkaluna. Opinnäytetyö, Lapin ammattikorkeakoulu. Viitattu 3.4.2024 http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087959.