Miten aktivoin ja motivoin opiskelijaa tekemään opinnäytetyötä?

Opiskelijoiden aktivoimisen ja motivoimisen hyviä käytänteitä

  • ohjaaminen siihen, mikä tehtävässä kiinnostaa ja on merkityksellistä sekä vahvistamaan opinnäytetyöstä ja tutkinnosta saatavia hyötyjä opiskelijalle (sisäisen motivaation vahvistaminen)
  • ohjaaminen opiskelijaa tekemään valintoja ja ratkaisuja opinnäytetyössään, oppimisen ja oivaltamisen tilan tarjoaminen (autonomian ja pystyvyyden vahvistaminen)
  • ohjaaminen tekemään asioita vaiheittain, pienissä osissa sekä sinnikkyyteen
  • kuuntelu, kiinnostuksen osoittaminen sekä kysymyksiin ja kommentteihin reagointi
  • kannustava ja vahvistava palaute
  • sopiminen seuraavasta ohjaustapaamisesta tai ajankohdasta palautukselle
  • mahdollistaminen ja kannustaminen vertaistuen antamiseen ja vastaanottamiseen
    • esim. ryhmäohjaus, opiskelijoiden oma viestintäkanava
  • aktiivinen edistymisen seuranta ja yhteydenotto, mikäli opinnäytetyö ei etene
  • ohjaaminen opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden mukaisesti ja riittävän hyvään (tehty on parempi kuin täydellinen)