Millaiset pedagogiset menetelmät tukevat opinnäytetyön ohjausta?

Opinnäytetyöohjauksen hyviä käytänteitä

  • toiminnan selkeä organisointi ja jäsennelty oppimisympäristö
    • esim. vaiheittain etenevä ja aikataulutettu toteutus- ja ohjaussuunnitelma, joka luo raamin opiskelijan ja ohjaajan työskentelylle
    • esim. oppimateriaali opinnäytetyön keskeisistä teemoista ja osa-alueista (aiheen valinta ja rajaus, tietoperusta, menetelmät, raportointi, tulokset, jne.), mikä mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun ja ohjaustapaamiseen valmistautumisen
    • esim. teemoitetut ja aikataulutetut ryhmäohjaustapaamiset, joissa käsitellään opinnäytetyön tekemiseen liittyviä ajankohtaisia teemoja, onnistumisia ja haasteita avoimesti, vuorovaikutteisesti ja luottamuksellisesti (oman toiminnan reflektio, dialoginen keskustelu, vertaistuki, yhteistoiminnallisuus)
    • esim. teemaan tai vaiheeseen liittyvien kysymyksien koonti ohjaustapaamisen alussa, jonka jälkeen näitä voidaan ryhmitellä ja käsitellä tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä (oleelliseen keskittyminen, opiskelijalähtöisyys)
  • henkilö-/työkohtainen opinnäytetyön aloitustapaaminen, jossa keskustellaan opiskelijan henkilökohtaisista tavoitteista, työtavoista, mahdollisista haasteista, tms. (käynnistäminen, sitoutuminen)
  • kysymyksillä ohjaaminen (pohdinta, kriittinen ajattelu)
    • esim. aiheeseen virittävät ohjauskysymykset, joihin vastataan esim. chatissa tai POLLissa
    • esim. Miten päädyit tähän ratkaisuun? Missä onnistuit? Minkä koet haasteelliseksi? Mikä auttaa tässä tilanteessa? Mikä oli keskeinen oivallus keskustelusta? Mitä teet seuraavaksi?
  • oppimista ja ohjausta tukevat työkalut
    • yhteistoiminnallinen suunnittelutyökalu
      • esim. Lapin AMKin restonomikoulutuksessa on käytössä opiskelijoiden yhteinen suunnittelutyökalu, johon hahmotellaan ja kuvataan opinnäytetyön keskeisiä osa-alueita (tehtävä ja tavoite, keskeiset käsitteet, menetelmät) suunnitteluvaiheen aikana. Taulukossa jokaisella opiskelijalla/työllä on oma rivi, johon hän täydentää tietoja oman opinnäytetyönsä näkökulmasta ohjaustapaamisen aikana tai itseohjautuvasti. Taulukko auttaa opiskelijaa hahmottamaan eri osa-alueiden välisiä suhteita ja tekemään omaa ajattelua näkyväksi kirjoittamalla. Opiskelija myös näkee, mitä muut opiskelijat ovat tekemässä. Taulukko auttaa ohjaajia hahmottamaan opiskelijan ajattelua ja ohjaamaan työtä ja työskentelyä.
    • tarkistuslista opinnäytetyön raportoinnin viimeistelyyn