Opiskelija kysyy työnsä otsikoista – mitä vastaan?

Vaikka alkuvaiheessa opiskelija voi otsikoinnilla hahmottaa opinnäytetyön kokonaisuutta, niin työn viimeistelyvaiheessa tulee huomioida, että opinnäytetyön otsikoinnilla on lukijaa ohjaava tehtävä. Otsikointi luo työn punaisen langan. Otsikoiden tulisi olla lyhyitä, nasevia ja käsiteltävän asian kattavia toteavia ilmaisuja. Tyypillisempi haaste on, että opinnäytetyön otsikointi on liian laveaa kuin liian tarkkaa, ja esimerkiksi yhden sanan otsikoissa harvemmin saa esitettyä sekä käsiteltävää aihetta että sen näkökulmaa.

Koko työn (pää)otsikossa tulisi näkyä työn keskeinen aihe ja rajaukset. Sen tulee siis kertoa lukijalle, mitä on käsitelty, mistä näkökulmasta ja minkälaisin rajauksin. Pääotsikon lisäksi mahdollisella alaotsikolla voidaan tarkentaa käsittelyn näkökulmaa.

Opinnäytetyön pää- ja alalukujen otsikoinnissa tulisi näkyä, mitä aiheita käsitellään, missä järjestyksessä ja ennen kaikkea miten eri osiot liittyvät toisiinsa. Esimerkiksi tietoperustaa käsittelevien lukujen kohdalla voi helposti käydä niin, että eri pääluvuissa käsitellään samaan aiheeseen liittyviä eri temaattisia kokonaisuuksia. Useammin parempi ratkaisu voisi olla, että muodostetaan yksi laajempi tietoperustaluku, jossa eri teemat istuvat yhden pääkäsitteen alle.

Varsinkin otsikoinnin hierarkia voi aiheuttaa opiskelijalle harmaita hiuksia, joten ohjaaja voi auttaa hahmottamaan, mitkä ovat tietoperustan ja tulosten pääkäsitteitä (pääluvut) ja mitkä niille alisteisia alakäsitteitä (alaluvut). Myös kielenohjaaja auttaa näissä asioissa opiskelijaa tarvittaessa.

Yleisesti kannattaa myös huomioida lukujen ja kappaleiden osalta pituussuositukset ja -edellytykset. Vaikka ohje sanoo, että jokaisessa luvussa tulee olla vähintään kaksi kappaletta, niin kahden tekstikappaleen luku on yhä todella lyhyt. Jos huomaat, että opiskelijan työssä alkaa olemaan useita otsikoita per sivu tai jos jokaisen sivun kohdalta alkaa uusi luku, niin kannattaa ohjeistaa opiskelijaa teemoittelemaan asiasisältöä laajempien otsikoiden alle. Liian lyhyet luvut tekevät työstä helposti lukijan näkökulmasta pirstaleisen. Lyhyet luvut myös kertovat, ettei mihinkään yksittäiseen teemaan ole perehdytty syvällisemmin.

Lapin AMKin opinnäytetyön raportointiohjeessa on annettu ohjeita selkeään otsikointiin. Ohjaa siis opiskelijaa perehtymään oman korkeakoulunsa opinnäytetyön raportointiohjeeseen.