Ohjaajan rooli opinnäytetyöprosessissa on
- tunnistaa, millaista asiantuntijuutta tutkinnossa, koulutuksessa ja opinnäytetyössä tavoitellaan, eli mikä on koulutuksen osaamisprofiili, alan työelämän ilmiöt, käsitteet, käytännöt ja ongelmanratkaisustrategiat sekä mitä osaamista opinnäytetyössä hankitaan ja arvioidaan.
- ohjata opinnäytetyöprosessille asetettujen ohjeiden huomioimista ja soveltamista, eli mitä opiskelijalta odotetaan ja miten hänen tulisi toimia prosessin eri vaiheissa.
- ohjata opinnäytetyön sisällöllisiä osa-alueita sekä kehittämis-/tutkimustyön tekemistä.
- vahvistaa yhteistoiminnallisuutta, vuorovaikutteista keskustelua ja avoimuutta.
- edistää ja tukea opiskelijan oman toiminnan reflektiota ja kehittämistä sekä kriittistä ajattelua.
- antaa ohjaavaa palautetta ja kehittävää arviointia opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa siitä, miten opiskelijan työ vastaa ja etenee suhteessa tavoitteisiin sekä mihin hänen kannattaa seuraavaksi keskittyä, jotta työ etenee ja valmistuu.
- arvioida opinnäytetyön vaiheet, opinnäytetyön ja kypsyysnäytteen arviointikriteeristön mukaisesti.
Kielenohjaajan rooli opinnäytetyöprosessissa on
- antaa ohjausta opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa kirjalliseen raportointiin liittyen.
- antaa palautetta ja viimeistelyohjeita kirjallisen raportoinnin osalta.
- arvioida kirjallisen raportoinnin osa-alue opinnäytetyöstä arviointikriteeristön perusteella (AMK-opinnäytetöissä).
- arvioida kypsyysnäyte kielen osalta (AMK-opinnäytetöissä).
Ohjaajan rooli on moniulotteinen, sillä ohjaaja on sekä itse oppijana että arvioimassa opiskelijan tuotosta ja oppimisen lopputuloksia. Parhaimmillaan opinnäytetyön ohjaaminen on vastavuoroista ja reflektoivaa yhteistä oppimista ja jaettua asiantuntijuutta opiskelijan, ohjaajan ja yhteistyötahon kesken.