Plagioinnin tarkastuksen ohjauksessa on keskeistä ohjata opiskelijaa huomioimaan hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Plagiointitarkastuksessa on hyvä ohjata opiskelijaa
- tarkistamaan teksti avoimessa plagioinnin tarkastuksessa ennen varsinaista/lopullista plagiointitarkastusta. Kaikille avoin Moodle-työtila löytyy nimellä “Avoin plagioinnin tarkastus LUC-opiskelijoille”. Tarkastuksen voi tehdä useaan kertaan kirjoitusprosessin aikana.
- lähettämään työnsä viralliseen plagiointitarkastukseen Wihissä koulutuksen käytänteiden mukaisesti.
- huomioimaan analyysin tulos ja palaute opinnäytetyön viimeistelyssä.
Opinnäytetyön ohjaajan tehtävänä on tutustua plagiointitarkastuksen analyysiraporttiin, antaa opiskelijalle palautetta sekä hyväksyä tai hylätä plagiointitarkastus.
Plagiointitarkastuksessa on hyvä huomioida seuraavat:
- Tavoitteena on tunnistaa mahdollinen plagiointi eli toisen tekstin luvaton lainaaminen tai anastaminen (myös itseplagiointi).
- Analyysin tulos ja analyysiraportti näkyvät Wihissä ainoastaan vastuuarvioijalle. Tarvittaessa analyysiraportin voi tallentaa ja jakaa opiskelijalle ja/tai kielenohjaajalle.
- Prosenttiluku itsessään ei kerro plagioinnista, vaan samankaltaisuuksien prosentuaalisen määrän eli kuinka paljon opinnäytetyössä ja tekstissä on yhtäläisyyksiä muiden lähteiden kanssa.
- Plagioinnin tunnistaminen edellyttää analyysiraporttiin tutustumista ja tunnistettujen samankaltaisuuksien vertailua.
- Analyysiraportin tuloksista voi suodattaa pois mm. lähdeluettelon, sitaatit, suorat lainaukset ja pienet samankaltaisuudet. Voit valita tarkastettavat kohteet analyysiraportin asetuksista.
- Opinnäytetyöraportin mallipohjasta tulee väistämättä samankaltaisuuksia.
Katso UKK-osiosta, miten tulee toimia, jos epäilet opinnäytetyössä vilppiä tai huomaat plagiointia.
Ohjaa opiskelijaa perehtymään plagioinnin eri muotoihin esimerkiksi Helsingin yliopiston Vilppi ja plagiointi -sivun kautta, ks. kohta ”Plagioinnin muotoja”.