BOSSTAUS2

Lopputulokset hyötykäyttöön…

Noniin, nyt on ensimmäinen virallinen podcast ulkona ja projekti etenee hyvällä mallilla. Tässä blogi postauksessa tulen miettimään, miten saamme projektin lopputuloksen (tässä tapauksessa PODCASTIT) niin sanotusti hyötykäyttöön. Mitä on ne keinot, jotka luovat näkyvyyttä ja herättävät mielenkiinnon ulkoisissa kohderyhmissä. Viestintä on tässä tapauksessa hyvin tärkeässä roolissa kun lähdemme  oikeasti miettimään.

Ensimmäisenä keinona itselleni tulee mieleen juuri nykypäivän suuri ilmiö nimeltä sosiaalinen media. Markkinointikanavana SOMEN merkitys on suurempi päivä päivältä, siksi on todella tärkeää, että siihen juuri panostetaan. Netistä löytyy paljon erilaisia artikkeita ja sivustoja liittyen aiheeseen ja alkuun pääsee kuka vain. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset (MMA) listaa hyvin keinoja miten somessa toimitaan:

Tärkeimpinä mielestäni nousivat esille:
1. Osoita olevasi seuraamisen arvoinen..
Julkaisujen tulee nimenomaan olla mielenkiintoisia ja sen verran jopa omaperäisiä, että saadaan pidettyä seuraajat ja sekä toivottavasti myös hankittua uusia, mahdollisesti jopa asiakkaita. Projektia ajatellen tärkeää olisi saada ihmiset kiinnostumaan ja näin ollen tulokset hyötykäyttöön.
2. Somettaminen on jatkuva prosessi
Tällä tarkoitetaan muun muassa sitä, että se ei riitä,  että kerran vuodessa julkaisee. Vaan jos oikeasti haluat markkinoida esimerkiksi tässä tapauksessa PODCASTIA tulee julkaisujen olla vähintään viikottaisia, ellei jopa päivittäisiä. Tällä maximoidaan näkyvyyden hakeminen ja myös eri kanavien käyttö on tärkeässä roolissa.

 

SOMETUSTA, Unsplash

Viestintää…

Mielestäni Projektin osalta viestintä on onnistunut erittäin hyvin ja sisäinen kommunikaatio muiden projektiryhmän jäsenten välillä on toiminut muun muassa whatsappin välityksellä. Jos mietimme ulkoista viestintää, niin sosiaalisen median on toiminut tärkeimpänä viestintä välineenä. Kohde- ja sidosryhmien kiinnostuksen ylläpitäminen onnistunut muun muassa erilaisten teasereiden julkkaisuina.

Jos mietimme onnistunutta viestintää projekteissa niin mikä itselläni tulee mieleen ensimmäisenä on UUSI LASTENSAIRAALA hanke. Valittiin muun muassa vuoden projektiksi 2018. Oli näkyvästi esillä muun muassa mediassa ja ns. tavalliset kansalaiset tiesivät koko homman olemassa olosta.  Projekti itsessään huipentui järjestettyyn varainkeruu konserttiin, joka televisioitiin livenä. Tämä toi huomattavaa näkyvyyttä projektille.

Uusi lastensairaala hanke on hyvä esimerkki projektista, missä viestintä toimi todella hyvin…

 

 

 

Paljonko €€€€€€€€?

Kysymys kuuluu kuinka paljon rahaa saan kun yrittäjänä myyn yritykseni? Projekti ryhmän (Tuohi Group) tavoitteena on hakea ja löytää vastaukset arvonmääritykseen liittyviin kysymyksiin. Tässä blogissa tavoitteeni on avata aihetta hyvin maanläheisesti eri näkökulmista.

No paljonko se nyt tekee?!!

Mitä ihmettä?

Ensimmäinen sudenkuoppa kun lähdetään arvostamaan yritystä on yrittäjän oma tunne-arvo yritystä kohden. Joku voi huudahtaa, että: ”kyllä tämä on miljoona yritys!” kun todellisuus voi olla jotain aivan muuta.

Totuus on, että ostajalla ei kiinnosta pätkän vertaa maksaa höpöhöpö tunne-arvoista. Vaan vaaditaan realistisia perusteluja, analyyttisia ennustuksia, mitä yritys oikeasti tulisi lähivuosina tuottamaan mahdolliselle uudelle omistajalle.

Myyjän mahdollinen jääräpäisyys voi aiheuttaa lisä päänvaivaa niin ostajalle kuin myös taustatyötä tekeville ammattilaisille. Tämän seurauksena YRITYSKAUPPA prosessi voi olla hyvinkin pitkä ja tuskallinen…

Nykypäivänä internetti tarjoaa monia työkaluja auttamaan arvonmäärityksessä.  Kun asetan itseni eläköityvän yrittäjän (MYYJÄN SAAPPAISIIN), ensimmäinen keino mikä itselleni putkahtaa mieleen on kirjoittaa googleen yrityksen arvon määrittäminen. Heti tulee tarjolle useita sivuja mistä tietoa lähteä hakemaan. Esimerkiksi FINNVERA tarjoaa erinomaisen laskurin, mistä saa jo esimakua tulevasta.

Tottakai myönnettäköön se, että yrityksen arvonmääritys  prosessi on kokonaisuudessaan todella tärkeä ja se vie monesti runsaasti aikaa. Fakta on että, yrityskauppa ei toteudu ilman selkeää arviota yrityksen arvosta…

 

 

Jori Hartikainen