Suomalainen verkkoshoppailija

Suomalaiset ovat tarkkoja kaikessa, mihin ryhtyvät. Oli kyse sitten palveluista, viihteestä, ruokaostoksista tai nettihoppailusta, suomalainen haluaa tietää olevansa turvassa ja että kaupat sujuvat rehelliseltä pohjalta. Suomalainen miettii netissä myös sitä, minne hänen tietonsa joutuvat.

Kun verkkokauppasi kohderyhmään kuuluvat suomalaiset, sinun tulee panostaa laadukkaaseen palveluun, nopeuteen, toimivuuteen, löydettävyyteen ja riittävän monipuoliseen valikoimaan. Suomalainen haluaa tehdä ostoksensa nopeasti ja helposti ja hän on hyvin päättäväinen siitä, mihin rahansa laittaa. Siksi onkin tärkeää huolehtia, että toimintasi nopeuttaa ja helpottaa asiakkaan arkea.

Verkkokauppojen käyttö on lisääntynyt suomalaisten keskuudessa valtavasti viime vuosien aikana. Myös ikäihmiset ovat siirtyneet nettiin, samoin heidän ostotottumuksensa. Auton käyttö vähenee jatkuvasti ja tämä muuttaa ihmisten ostokäyttäytymistä. Ennen suomalaiset olivat valmiita ajamaan pitkiäkin matkoja eri tuotteiden perässä, tänä päivänä monet ovat valmiita hoitamaan päivittäiset ruokaostoksetkin netin välityksellä.

Sosiaalinen media on tärkeässä osassa markkinoinnissa. Mikä tahansa tuotteesi tai palvelusi onkin, yrityksesi on syytä löytyä esimerkiksi Facebookista. Vielä parempaa, jos Facebook-sivusi on hyvin aktiivinen. Markkinointi on viety sosiaalisen median kautta aivan uudella tavalla ihmisen lähelle. Kauppojen someprofiilit tekevät yrityksistä inhimillisempiä ihmisten silmissä. Kuluttajat myös rakastavat erilaisia arvontoja ja jakavat mielellään mielipiteitä sosiaalisessa mediassa.

Hinta ei enää ratkaise, vaikka suomalaiset ovatkin edelleen tarkkoja myös rahoistaan. Vaakakupissa painaa nyt enemmän kokonaisvaltainen kokemus, joka koostuu jo aiemmin mainituista osista. Ostotapahtuman helppous ja hyvä palvelu ovat kuitenkin tässä kärkisijoilla. Myös mielikuva yrityksestä on hyvin painava peruste palata takaisin, joten kannattaa panostaa myös siihen, että olet verkkokauppiaana uniikki ja persoonallinen.

Yksi helpon ja sujuvan kokemuksen kulmakivi on verkossa maksaminen. Suomalainen ei ole edelleenkään innokas luovuttamaan korttitietojaan netissä, mutta verkkopankkimaksaminen ja erilaiset mobiilimaksupalvelut ovat erittäin suuressa suosiossa. Jos asiakkaasi Sampo pankki verkkopankki ei kelpaa kaupassasi maksutavaksi, siirtyy asiakas muualle tekemään ostoksia. Kannattaa siis valita verkkokauppasi maksuliikenteelle toimija, joka tarjoaa mahdollisimman laajan paketin.

Myös asiakaspalvelulla on suuri vaikutus asiakaskokemukseen. Verkkokaupoissa asiakaspalvelun tulee olla saatavilla nopeasti ja asioinnin tulee sujua vaivatta. Sähköposti alkaa olla monien mittapuulla vanhentunut väline ja nykyään monet yritykset panostavatkin asiakaspalvelu-chattiin. Chat-ominaisuus tuo avun saataville välittömästi, mikä on kiireisille ihmisille hyvin tärkeää. Mikäli vastaan tullut ongelmatilanne tai kysymys ratkeaa välittömästi, asiakkaan palaaminen samaan verkkokauppaan on erittäin todennäköistä.

Asiakas äänestää jaloillaan myös verkkokaupassa. Toisaalla hyvä kokemus poikii nykyaikana nopeammin uusia asiakkaita, koska onnistuneet asiakaskokemukset ovat siirtyneet puheista someen. Netistä luetuilla asiakasarvoilla on hyvin paljon vaikutusta yrityksen markkinoinnin kannalta. Asiakas on juuri se henkilö, jolle haluat tuotettasi tai palveluasi myydä. Pidä siis huoli, että hänen kokemuksensa on hyvä.

Suoraselkäinen yrittäjä on aina parempi kuin helppoheikki. Myös verkkokauppayrittäjän itsestään antama kuva on tärkeää asiakkaalle. Asiakas ei ole aina oikeassa ja kaikkia ei voi miellyttää, mutta kohtaamiset asiakkaan kanssa tulee aina hoitaa hienotunteisesti ja kohteliaasti, kuitenkin selkä suorana ja omien sanojen takana seisten. Tällä tavalla myös asiakkaiden pettymykset kääntyvät usein hyviksi kokemuksiksi.

Verkkokauppa ei ole vain varasto, eikä yrittäjä varastomies, vaan julkinen hahmo, jolta odotetaan monia asioita. Hoida perusasiat kuntoon, tutustu asiakkaisiin, panosta markkinointiin ja näkyvyyteen netissä ja ole aktiivinen ja persoonallinen somessa. Moni menestystarina on rakennettu juuri näiden kulmakivien päälle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *