Ei siltä välty tänä vuonnakaan, sähköposti huutaa kohta hoosiannaa (pun intended) kaiken maailman pikkujouluista. Viimeistään marraskuun puolessa välissä, kun raahaudut jälleen kerran perinteisen joulupöydän ääreen ties kuinka monennessa yhdistyksen, seuran, yhteistyökumppanin tai työpaikan pikkujouluissa, herää ajatus – voisiko näitä tehdä jotenkin toisin? Kyllä voi! Tervetuloa Digitiimin etäpikkujouluihin!
Etätyöskentely ja sen välineet
Tänä vuonna Digitiimi järjestää hieman pikkujoulu-teemaa mukaillen kolme eri webinaaria 12.-15.12. välisenä aikana. Hankkeen tavoitteen mukaisesti näissä webinaareissa keskitytään etätyöskentelyn tuomiin mahdollisuuksiin (ja haasteisiin), työvälineisiin ja toiminnan organisointiin kinkun syömisen sijasta.
Webinaareissa tarkastelemme digiteknologian ja etätyöskentelyn työtapoja sekä pohdimme yhdessä osallistujien kanssa, millä toimenpiteillä etätyöskentelyä voidaan tukea, mitä se vaatii organisaatiolta ja millaista osaamista tapaamisen organisoijalta.
Kolmenlaista työaikaa
Työaika on työaikaa ja muu on vapaa-aikaa, eikö niin? No, työaikaakin voidaan tarkastella hieman tarkemmin. Me kaikki osaamme samaistua niin sanottuun operatiiviseen työaikaan, eli siihen työaikaan, joka väännetään ”sorvin ääressä” – tämä on työn perustehtävän hoitamista. Mutta mitä ajatuksia se herättää sinussa, jos kerron, että operatiivisen työajan lisäksi työyhteisössä tulisi työaikaa tarkastella myös reflektiivisen ja sosiaalisen työajan näkökulmasta?
Tässä yhteydessä reflektiivisellä työajalla viitataan työaikaan, joka tukee oman ja työyhteisön toiminnan kehittämistä ja kehittymistä. Reflektiivinen työaika nähdäänkin tutkivana, pohtivana ja ratkaisuja hakevana aikana, jossa vuorovaikutus ja yhteistyö on keskiössä. Kun operatiivisella puolella hommat tökkii ja työntekijällä menee jälleen niin sanotusti ”huuruun”, voi ratkaisuja lähteä hakemaan reflektiivisen työajan avulla. Sosiaalinen työaika puolestaan nähdään ihmisten välisenä kanssakäymisenä, jonka tavoitteena on rakentaa työyhteisön luottamusta ja yhteisöllisyyttä.
Työaikaakin voidaan siis tarkastella muutamasta eri näkökulmasta ja työyhteisön onkin hyvä pohtia, kuinka näitä kolmea työajan näkökulmaa voidaan hyödyntää juuri sinun työyhteisössä. Miten teillä operatiivista aikaa voidaan tukea? Miten teidän työyhteisössä huolehditaan reflektiivisestä ajasta? Miten sosiaaliseen aikaan panostetaan? Ja ennen kaikkea – kuinka tämän kaikki tehdään etänä?
Milloin, mitä ja missä?
Digitiimi päätti itsekin ottaa oman ajankäytön tarkasteluun ja päätimme, että joulukuussa pidämme kolme eri webinaaria, joissa käsittelisimme edellä mainittuja teemoja niihin liittyvien työtapojen ja -välineiden avulla.
Maanantaina 12.12. klo 08:00 järjestämme ”aamupalaverin” ja pohdimme operatiivisen työajan näkökulmia. Agendalla on ainakin operatiivista työaikaa ja työntekijän autonomiaa tukevat pelisäännöt sekä etätyöskentelyä ja -palavereita koskevat käytänteet.
Keskiviikkona 14.12. klo 11:00 pidämme reflektiivisen työajan näkökulmalla lounastauon, koska kuten tiedämme, reflektiivistä työaikaa ei ikinä ole liikaa. Tässä webinaarissa käsittelemme (etä)työskentelyyn liittyvän reflektiivisen työajan hyötyjä, käytänteitä ja välineitä.
Torstaina 15.12. klo 17:00 onkin sitten afterworkin aika. Sosiaalinen aika on merkittävä osa toimivan työyhteisön toimintaa ja tällä kertaa se hoidetaan etänä, työpäivän jälkeen. Agendalla sosiaalisen aikaan liittyvää keskustelua ja katsotaanpa jos saisimme raahattua linjoille jonkun huumoripohjaisen ohjelmanumeronkin.
Digitiimi toivottaa sinut tervetulleeksi Digitiimin pikkujouluihin reflektoimaan kulunutta vuotta ja luomaan katseita edessä häämöttävään vuoteen.
Tervetuloa mukaan! Ilmoittaudu vieraslistalle sähköisellä lomakkeella.
Lähteet: Roininen, M. (toim.) 2019. Työn muotoilu mobiilissa ja monipaikkaisessa työssä. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 261. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Ladattavissa: https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167408.pdf