Oletko koskaan miettinyt, miltä yrityksesi kuulostaa? Musiikin avulla voidaan luoda brändiä ja jäädään asiakkaiden mieleen. Erilaiset musiikin luomiseen perustuvat tekoälysovellukset tuovat äänibrändäyksen mahdollisuudet myös pk-yrityksille, joissa ei välttämättä ole resursseja ammattimaiseen äänituotantoon. Esimerkiksi Suno-sovellus tarjoaa yrityksille uudenlaisen tavan hyödyntää tekoälyä äänibrändäyksessään – helposti, nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Kuva on luotu Microsoft Copilot -tekoälysovelluksella

Ääni vaikuttaa moneen meistä tiedostamattomalla tasolla. Musiikki voi herättää tunteita, luoda tunnelmaa ja jopa ohjata ostopäätöksiä. Esimerkiksi taustamusiikin avulla voidaan lisätä asiakkaiden viihtyvyyttä ja pidentää heidän viipymistään myymälässä. Musiikin arvo ollaan nähty tärkeänä paitsi asiakaskokemuksen kehittämisessä niin myös henkilöstön työviihtyvyyden parantamisessa. Yrityksen koosta riippumatta on siis järkevää pohtia, miten audiota voisi hyödyntää monin eri tavoin.

Suno – tekoälyllä tuotettua brändiääntä

Suno on tekoälypohjainen sovellus, joka mahdollistaa musiikin ja äänisisältöjen luomisen ilman erityistä musiikillista luovuutta tai osaamista. Tässä artikkelissa esitellään nimenomaan Sunoa, mutta toinen vastaava esimerkki on Udio. Tällaisten sovelluksen avulla yritys voi tuottaa esimerkiksi 1) brändiä kuvaavaa musiikkia mainoksiin, 2) kampanjakohtaisia jinglejä, 3) äänimaisemia verkkosivuille tai vaikkapa 4) introja podcasteihin tai videomateriaaleihin.

Suno hyödyntää generatiivista tekoälyä, joka tuottaa musiikkia käyttäjän antamien ohjeiden perusteella. Tämä tekee siitä erityisen hyödyllisen pk-yrityksille, joilla ei ole resursseja ulkoistaa äänituotantoa. Jo ilmaisversiolla pääsee näppärästi testaamaan, olisiko Sunosta oman yrityksensä tarpeisiin. Jos sovellus tuntuu itselle sopivalta, tulee tietysti hankkia maksullinen käyttöoikeus, jotta luotua musiikkia voi käyttää myös kaupallisiin tarkoituksiin. Testaus on siis kuitenkin ilmaista.

Sunon ja muiden vastaavien sovellusten erityisarvona näkisin sen, etteivät ne vaadi varsinaisesti käyttäjältään mitään promptauksen superosaamista, vaan yrityksen ja erehdyksen kautta pääsee kärryille siitä, miten saa haluamaansa sisältöä. Tästä esimerkkinä on oma kokeiluni, jossa kirjoitin Sunolle seuraavanlaisen melko geneerisen promptin:

Suno generoi aina suoraan kaksi eri vaihtoehtoa, joissa on samat sanat mutta erilainen musiikillinen tyyli. Tästä promptistani syntyi siis kaksi versiota, joista ensimmäinen on kuunneltavissa tästä ja toinen tästä. Esimerkeistä voi huomata, että myös suomenkielinen musiikki kuulostaa jo melko hyvältä tällä sovelluksella tuotettuna. Joitain kielellisiä kömmähdyksiä toki mahtuu mukaan, ja testauksesta itse opin, että ei kannata taivuttaa sovelluksen tai vaikkapa yrityksen nimeä promptissaan. Esimerkkikappaleissani nimittäin Suno-nimi taipuukin muotoon Sunoa, koska olin sen suomenkielisessä promptissani niin kirjoittanut.

Testaa ilmaiseksi, mutta muista käyttöehdot

Tekoälyn luoman musiikin käyttöön liittyy tekijänoikeudellisia rajoitteita. Jos käytät Sunoa ilmaiseksi, et omista luomaasi musiikkia. Tällöin oikeudet tuotoksista jäävät Sunolle, ja käyttö on sallittua vain ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Jos taas olet maksullisen tilauksen käyttäjä, niin omistusoikeus tuotoksista on lähtökohtaisesti sinulla, jolloin myös kaupallinen käyttö mahdollistuu (esim. mainokset, verkkosivusisällöt ja muu markkinointikäyttö).

Kuva on luotu Microsoft Copilot -tekoälysovelluksella

Kuten jokaisen tekoälysovelluksen kohdalla, kannattaa siis aina ensin perehtyä tarkasti sovelluksen käyttöehtoihin. Esimerkiksi SUNO kerää ja käsittelee käyttäjätietoja tietosuojakäytäntönsä mukaisesti. Palvelua käyttämällä siis sitoutuu näihin ehtoihin. Tekijänoikeudellisiin pohdintoihin liittyy myös kysymys siitä, oletko itse laatinut laulun sanat vai vain promptannut ne. Näihin asioihin tulee kiinnittää erityistä huomiota varsinkin, jos haluaa hyödyntää tekoälymusiikkia laajemminkin markkinoinnissaan.

Jätä muistijälki oman musiikin avulla

Ääni on tehokas mutta ehkä vielä hieman alihyödynnetty osa yrityksen markkinointia. Suno-tekoälysovelluksen avulla PK-yritykset voivat ottaa haltuun äänibrändäyksen mahdollisuudet helposti ja kustannustehokkaasti. Musiikki jää ihmisten mieleen, ja toisaalta se voi myös vaikuttaa suoraan asiakkaiden käyttäytymiseen ja ostopäätöksiin. Tällaiset tekoälysovellukset tarjoavat yritykselle kevyen kynnyksen kokeiluja siitä, miltä oma brändi voisi kuulostaa.

Kirjoittaja:
Minttu Merivirta, lehtori, Lapin ammattikorkeakoulu