Tuleeko ymmärtää mitä asiakas tarvitsee, vai saada asiakas ymmärtämään mitä hän tarvitsee? – Case Luontomatkailu 

“Jos yritys ei ymmärrä asiakkaitaan ja heidän tarpeitaan, vie asiakkuuden kohta joku muu, joka palvelee heitä paremmin.”  

Liiketoiminnassa perusidea on tarpeiden kohtaaminen. Yritys tuottaa tiettyjä palveluita, tai tuotteita sillä ajatuksella, että joku sitä tarvitsee ja haluaa siitä maksaa. Matkailuliiketoiminnassa menestyksen tekee se, että matkailupalveluita tehdään tietyn alueen imagoon sopivaksi, räätälöitynä potentiaalisille alueen vierailijoille. Kuka nyt perustaisi esimerkiksi ympärivuotisen ulkoilmauimalan Rovaniemelle?  

Asiakkaan pitää kokea saavansa jotain hyötyä palvelusta/tavarasta, josta aikoo maksaa, kyseessä voi olla; 

  1. Taloudellinen hyöty, jolloin tavoitellaan omien/yrityksen kustannusten laskua tai liiketoiminnan kasvua.  
  1. Toiminnallinen hyöty on päivittäisen työn/elämän helpottamista, esimerkiksi ajansäästöllisesti.  
  1. Emotionaalinen hyöty, kun ostopäätöksellä tuetaan asiakkaan henkilökohtaisia tavoitteita, tunteita ja motiiveja. 
  1. Symbolinen hyöty, kun pyrkimyksenä on osoittaa muille valinnoistaan, jotka kuvaavat arvomaailmaa. 

Nämä neljä esimerkkiä osoittavat mitkä hyödyt voivat johtaa asiakkaan ostopäätökseen. Yrityksen ymmärrys asiakkaita, heidän ostopäätöksiänsä ja tarpeita kohtaan on tärkeä menestyksen kannalta, tätä kutsutaan asiakasymmärrykseksi. Asiakasymmärrys vaatii palveluntarjoajalta jatkuvaa tutkimusta kohderyhmästään ja heidän tarpeistaan, mikä on tarpeen koko ajan muuttuvassa maailmassa. Tulee olla koko ajan askeleen edellä, osata ennustaa mikä on tulevaisuuden markkinarako. Asiakasymmärryksen haasteena on tunnistaa asiakkaan käyttäytymismalli sekä motiivi. Asiakkaan valinnat pohjautuvat tunteisiin. Kun yritys ymmärtää asiakkaan valinnan taustalla olevat motiivit, asiakas luottaa tulevaisuudessa hänen saamaan palveluun sekä arvoihin.  

Rovaniemen, ja koko Lapin potentiaali on kauniissa pohjoisessa luontoympäristössä. Luonto ja maisemat ovat ainutlaatuisia. Lapin matkailijat ovat suurelta osin ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita luonnosta. Luontomatkailupalvelut ovat siis hyvä esimerkki siitä, mitä varmasti täällä saadaan myydyksi, kunhan tiedetään miten toimia. Luontoyhteys ja ekologisuus ovat tällä hetkellä pinnalla olevia asioita. Kaupunkilaisetkin ovat alkaneet ymmärtää vieraantumisensa luonnosta, metsä tuntuu monelle jopa pelottavalta asialta. Myös syrjäisemmillä kylillä asustavat ovat huomanneet, kuinka teknologian kehitys on saanut maalaisetkin enemmän tietokoneiden ja puhelimien ääreen. Ihmiset, erityisesti nuorempi kansa viettävät tuntikausia ruutujen ääressä, unohtaen mitä hienoa ympärillä ja ulkona tapahtuu. Ekologisuus on tärkeässä roolissa tänä aikana, kun ilmastonmuutos huolestuttaa valtaosaa. Tulevaisuuden näkymät eivät näytä kovin valoisilta. On tärkeää muistaa kuinka jokainen meistä voi pienillä valinnoillaan vaikuttaa mihin suuntaan tämä maailma on menossa.  

Luontopalvelut yhdistävät meitä takaisin sinne mihin kuulummekin, ja saavat meidät aistimaan ympäristöä kuten joskus oli. Nykyteknologia ja hienot vempeleet eivät tuo onnea, kulutusyhteiskunta on saanut aikaan, että koko ajan on saatava jotain uutta ja hienoa, mitä kalliimpaa ja teknologisempaa, sen parempaa. Mutta vain hetkellisesti, kohta ollaan taas haluamassa jotain uutta. Matkailupalvelujen myyjien olisi hyvä korostaa sitä, mistä se onni oikeasti voi löytyä, hyvinvoinnista ja luonnosta. Ihminen ei oikeasti tarvitse paljoa ollakseen onnellinen, johon kuitenkin kaikkien tulisi elämässään pyrkiä, nykyisin sitä etsitään hieman väärillä tavoilla ja hetkellisiä onnentunteita tavoitellen.  

Miten saadaan jatkossa markkinoitua Lappia, ja sen luontoa asiakaslähtöisemmin? Miten saada ihmiset ymmärtämään luonnon merkityksellisyys vieläkin paremmin? Miten viestiä ja markkinoida kuitenkin niin, että ihmisten mielenkiinto herää ja säilyy, jotta he olisivat valmiita maksamaan tarjoamistamme luontopalveluista?  

Toivottavasti teksti herätti uusia ajatuksia ja ideoita. Älkää epäröikö kommentoida, mikäli mieleen tuli kehitysideoita, kritiikkiä tai muita ajatuksia! :) 

Lähteet: 

Hanni-Vaara, P. 2019. Powerpointesitys Asiakasymmärryksestä. Lapin Ammattikorkeakoulu. Rovaniemi. 

Ruohola, M. 2011. Asiakastiedosta asiakasymmärrykseen.