Markkinointi haltuun 

Palvelut eivät tavoita käyttäjiä ilman tehokasta markkinointia. Markkinointi on kokonaisvaltaista ihmisten käyttäytymiseen vaikuttamista. Markkinointi ajatellaan usein liian kapea-alaisesti pelkkänä mainontana. 

Strategisen markkinoinnin ensiaskeleita ovat keskeisimpien käyttäjäryhmien tunnistaminen sekä yrityksen oman identiteetin määrittely. Ketä asiakkaamme ovat, miksi he haluavat käyttää palvelujamme, mitä he haluavat meiltä ja tuotteiltamme, ketkä tai mitkä ovat kilpailijoitamme, mitä haluamme tarjota ja mitä voimme tarjota. 

Mitä se markkinointi oikein on?

Markkinointi käsitteenä sisältää mm. mainonnan, myynnin, jakelun ja monia muita osa-alueita. Voidaan sanoa, että yrityksen markkinointi johdetaan asiakkaista, valituista asiakasryhmistä ja heidän tarpeistaan. Asiakkaiden tarpeet pyritään täyttämään mahdollisimman hyvin, ja markkinoinnin tehtävänä onkin valita vallitsevaan tilanteeseen nähden tehokkain markkinointimix, eli markkinointikeinojen yhdistelmä. Esimerkiksi markkinointitutkimuksella ja ympäristöanalyysillä voidaan selvittää asiakkaiden tarpeet, kilpailutilanne sekä muita yrityksen ulkopuolisia tekijöitä. (Anttila & Iltanen 2001, 12.) 

Markkinointi ei ole pakkomyymistä eikä kulutushysterian luomista, vaan sen päätehtävinä voidaan pitää kysyntään vaikuttamista ja kysynnän tyydyttämistä. Markkinointiohjelmia suunniteltaessa pyritään analysoimaan kuluttajien ostokäyttäytymistä, ostopäätösten tekoa, tuloja, perheen kokoa, ja muita vastaavanlaisia seikkoja, jotta voitaisiin havaita yhtenäisiä kuluttajaryhmiä, ja asemoida heidät tietyn tuotteen tai palvelun kohderyhmäksi. Näiden keinojen avulla voidaan saavuttaa kilpailuetua muihin vastaavanlaisen tuotteen-/palveluntarjoajiin nähden. (Anttila & Iltanen 2001, 19.) 

Markkinoinnin keinot

On olemassa neljä peruskilpailukeinoa, joiden avulla yritys pyrkii menestymään asiakkaiden luomilla kysynnän markkinoilla. Nämä keinot ovat tuote, hinta, jakelu ja viestintä. 

Asiakkaita on erilaisia, ja niin on myös asiakkuuksia. Kuluttajamarkkinoilla erilaisia asiakkuuksia on määrällisesti paljon enemmän kuin yritysmarkkinoilla, joiden asiakkuudet taas ovat usein monisäikeisempiä kuin kuluttajamarkkinoilla. Molemmilla markkinoilla tavoite on kuitenkin sama: yrityksen tehtävänä on tuottaa arvoa asiakkaalle. Jos tämä ei onnistu, asiakassuhde ei tule olemaan pitkäikäinen. 

Asiakkaalle jokainen kaupankäyntikokemus on uusi ja ainutkertainen. Jos myyjä- osapuoli tekee siitä hänelle elämyksen, myönteinen mielikuva kulkee asiakkaan mukana vuosia. Ensikohtaaminen on aina ratkaiseva. Elämyksellisyydellä erotutaan, ja usein se rakentaa myös luottamusta. Näin voi syntyä hyvin pitkäkestoinen asiakassuhde. 

 Tapoja markkinoida

Vaihtoehtoiset markkinointitavat kasvavat entistä yleisemmäksi yritysten oivaltaessa, kuinka suuri rooli internetillä on markkinoinnissa. Uusien markkinointimuotojen työkalut, kuten sissimarkkinointi, sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi, perustuvat kustannustehokkuuteen ja aktiivisempaan asiakaslähtöiseen viestintään. Näillä keinoilla erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset hyötyvät, kun resursseja ei ole perinteisten markkinointikampanjoiden toteuttamiseen. Yhdistettynä yrityksen muuhun markkinointiin, vaihtoehtoisilla markkinointimuodoilla pystytään hyvin kohdistetun viestin lisäksi myös luomaan syvempiä ja tärkeämpiä suhteita asiakkaisiin. (Castronovo & Huang 2012.) 

Asiakkaille, joille tuotetta tai palvelua halutaan myydä, tulee määritellä heihin kohdistettavan markkinoinnin strategia. Jokaiselle asiakasryhmälle suunnitellaan omanlaisensa strategia ja päätetään tavoitteista ja toimintaperiaatteista. Tavoitteiksi voidaan määritellä mm. se, minkälaisiin asiakkuuksiin panostetaan, miten erityyppisille asiakkaille tuotetaan arvoa, minkä tyyppisiä asiakkuuksia pyritään säilyttämään ja mistä halutaan hankkiutua eroon, sekä miten yrityksessä toimitaan asiakkaiden tyytyväisyyden ja uskollisuuden takaamiseksi. Jotta näitä tavoitteita päästään täyttämään, tulee myös toimintatapojen olla mietittyinä ja kunnossa, ja eri asiakasryhmät kunnolla kartoitettu. (Bergström & Leppänen 2002, 191.) 

 

 

Lähteet 

Bergström, S. & Leppänen, A. 2002. Markkinoinnin maailma. Edita Prima Oy, Helsinki. 

Anttila, M. & Iltanen, K. 2001. Markkinointi. Ws Bookwell Oy, Porvoo. 

Castronovo, Cristina & Huang, Lei 2012. Social Media in an Alternative Marketing Communication Model.