MATERIAALIPANKKI
Voit tutustua hankkeessa laadittuihin materiaaleihin ja hankkeen toteuttajien kirjoittamiin artikkeleihin tällä sivulla.
Hankkeessa tuotetut artikkelit
Tutustu hankkeessa tuotettuihin artikkeleihin painamalla otsikkoa tai kuvaa. Artikkelit avautuvat uudelle välilehdelle.
Ammattikorkeakoulujen yhteistyöllä lisää innovointikyvykkyyttä työelämälle
Sami Niemelä, kehittämispäällikkö, Oamk
Kirjoitus julkaistaan elokuussa Oamk Journalissa.
Ammattikorkeakoulujen palveluliiketoiminta – kaikki sitä tekevät, mutta eri tavoin
Konsta Ylimaunu, TKI-asiantuntija, Humak
Kaikki suomalaiset ammattikorkeakoulut tekevät voittoa tuottavaa maksullista palveluliiketoimintaa. Tahtotila ja innostus liiketoiminnan kehittämiseen ja esimerkiksi koulutusvientiin on ammattikorkeakoulujen rahoitusympäristön jatkuvasti muuttuessa kasvanut.
Korkeakoulut työllisyyden kuntakokeiluja tukemassa
Anniina Hannila, asiantuntija, Lapin AMK
Keskustelu työttömyydestä on aktiivista. Pula työntekijöistä on kasvanut suurten ikäluokkien siirryttyä eläkkeelle. Toisaalta kohtaanto-ongelma on johtanut siihen, että työttömien on vaikea työllistyä. Joulukuussa 2022 työttömiä työnhakijoita oli 260 400 henkilöä.
Ammattikorkeakoulut jatkuvan oppimisen tukena
Jani Rättyä, palvelupäällikkö, Centria AMK
Jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan koko elämänkaaren aikaista, eri elämänalueille ulottuvaa oppimista. Jatkuva oppiminen onkin tärkeässä asemassa yhteiskunnan kehittämisessä ja yksi ministeriön kärkitavoitteista.
Palveluliiketoiminta kirkastamaan
ammattikorkeakoulujen
kärkiosaamista
Minna Hietanen, asiakkuuspäällikkö, LAB AMK
Tässä artikkelissa käsittelen JATKUMO-hankkeen näkökulmasta palveluliiketoiminnan kehittämistä. Palveluliiketoiminnalla tarkoitetaan erilaista maksullista koulutustarjontaa, jota
myydään ja kehitetään yritysasiakkaiden tarpeisiin. S. 14-22.
Jatkuva oppiminen kuuluu kaikille
Tuuli Tikkanen, asiantuntija, Lapin AMK
Jatkuvan oppisen merkitys korostuu yhteiskunnassamme tulevina vuosina enemmän kuin uskommekaan. Miten mahdollistamme kaikille mahdollisuuden kehittää osaamistaan elämän eri vaiheissa?
Yhteisen ymmärryksen aikaansaaminen ja ylläpito yhteishankkeessa on vaativaa työtä
Riia Valvimo, asiantuntija, Lapin AMK
Sini Seppä-Kortelainen, lehtori, Laurea AMK
Jari Kyrö, innovaatioaktivisti, Laurea AMK
Yhteisen ymmärryksen aikaansaaminen monen toimijan hankkeessa on vaativaa työtä ja sen ylläpito voi olla vaikeaa. Ilman yhteisen ymmärryksen jatkuvaa ylläpitoa joudumme jatkuvasti kysymään itseltämme ”mistä tässä olikaan kyse”.
Ammattikorkeakoulujen erityisosaamisesta apua yritysten jatkuvan oppimisen tarpeisiin
Riia Valvimo, asiantuntija, Lapin AMK
Angelika Polak, projektipäällikkö, XAMK
JATKUMO – Korkeakoulut yritysten jatkuvan oppimisen tukena -hankkeessa kymmenen ammattikorkeakoulua muotoilee yhteistä yritysten ja organisaatioiden jatkuvan oppimisen tarpeisiin vastaavaa palvelumallia.
Ammattikorkeakoulut yritysten jatkuvan oppimisen tukena
Lapin AMK
Ammattikorkeakouluilta edellytetään yrityslähtöisiä palvelumalleja ja älykästä erikoistumista strategisesti valittuihin osaamisalueisiin, mistä syystä ne ovat kehittäneet erilaisia palvelumalleja.
Ammattikorkeakoulut työllisyyden kuntakokeilujen vauhdittajina
Paula Oja, koulutuspäällikkö, Centria AMK
Anne Prepula, palveluliiketoiminnan koordinaattori, Karelia AMK
Jatkuvan oppimisen uudistuksella vastataan työelämän muuttuviin osaamisiin työuran eri vaiheissa. Myös työllisyyden hoito on suuressa muutoksessa, ja työvoima- ja elinkeinopalvelut (TE-palvelut) ovat siirtymässä kunnille vuoden 2024 aikana.
Jatkuva oppiminen osaksi ammattikorkeakoulujen kumppanuuksia
Mirva Juntti, palvelupäällikkö, Lapin AMK
Jatkuva oppiminen on tärkeässä roolissa yhteiskunnan osaamistarpeiden muutoksessa ja myös yksi valtioneuvoston kärkitavoitteista. Ammattikorkeakouluilta edellytetään yrityslähtöistä tarjontaa ja älykästä erikoistumista, minkä seurauksena ammattikorkeakouluissa on luotu erilaisia palvelumalleja.
Hankkeen tuloksia
Hankkeessa tuotettu käsikirja esittelee hankkeen keskeisimmät tulokset palvelumallin, toimintamallin ja arviointimatriisin. Tulokset toimivat työkaluina palvelumyynnin parissa työskenteleville henkilöille ja tukevat ammattikorkeakoulujen välistä yhteistyötä palvelumyynnissä. Työkalujen luomisessa on hyödynnetty hankkeessa järjestettyjä koulutuskokeiluja.
Palvelumalli kuvaa asiakkaan ja ammattikorkeakoulun välistä vuorovaikutusta ja ohjaa keskittymään asiakaskokemukseen. Palvelumalli on luotu palvelumuotoilun menetelmin. Palvelumallissa kuvataan korkeakoulun ja asiakkaan kohtaaminen ja mallinnetaan vaiheita, joita on huomioitava palvelumyyntiä tehdessä, koulutustuotteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä koulutuksen toteutuksen jälkeen.
Toimintamalli edistää ammattikorkeakoulujen välistä yhteistyötä palvelumyynnissä. Se kokoaa toimijat yhteen ja ohjeistaa kriittisimmissä toimissa, joita tulee huomioida yhteistyön onnistumisessa. Toimintamalli koostuu Palvelutoimijoiden verkostosta, joka kokoaa yhteen ammattikorkeakoulujen palvelumyyntiä toteuttavia henkilöitä, Osaamistietopankista, joka havainnoi ammattikorkeakoulujen osaamisalueita ja Toimintaohjeesta, joka määrittelee keskeisimmät toimet, jotka tulee tehdä, jotta yhteistarjouksen laatiminen onnistuu.
Arviointimatriisi toimii keskustelun tukena ja auttaa palvelujen toteuttajia saavuttamaan yhteisen ymmärryksen palvelun toteutuksesta. Arvointimatriisilla voidaan myös arvoida toteutuksen jälkeen sen vaikuttavuutta ja onnistumista. Arviointimatriisin lopputuloksena syntyy dokumentoitu keskustelu ja matriisiin asemoitu toimenpide.
Voit tutustua käsikirjaan pdf muodossa tai saavutettavana versiona täällä.
Hankkeessa tunnistettiin ammattikorkeakoulujen kyvykkyyksiä, joiden pohjalta luotiin visuaalinen esite. Esitteessä on esitelty kolme esimerkkiä jokaisen Jatkumo toteuttaja-ammattikorkeakoulun osaamiskärjistä.
Hankkeessa luotiin kuntakokeilukunnille suunnattu koulutustarjotin. Koulutustarjotin kokoaa Jatkumossa toteuttajina olleiden ammattikorkeakoulujen sellaiset koulutukset, jotka ovat sopivia työllisyyden kuntakokeilukunnille.
Tutustu hankkeeseen
Jatkumo – korkeakoulut yritysten jatkuvan oppimisen tukena
Webinaarien materiaalit
Ammattikorkeakoulut kuntakokeilujen vauhdittajina 23.9.2021