Digipedagogiikka on oppimisprosessin suunnittelua verkkoon

Digipedagogiikka on oppimisprosessin suunnittelua verkkoon

Tämä oli otsikkomme Leena Vainion digipedagogiikkaa käsittelevässä webinaarissa 19.1.2021. Digipedagogiikka oli varsin kaivattu koulutusteema opettajien keskuudessa, ja siksi Lapin eAmis -hanke tarttui aiheeseen.

Tässä blogikirjoituksessa esittelen lyhyesti muutamia webinaarissa heränneitä ajatuksiani digipedagogiikasta. Mitä asioita on mm. otettava huomioon digipedagogiikan kannalta, kun suunnittelee oppimisprosessia verkkoon?

Keskeinen digitaito on halu oppia uutta

Kirjoitin muistiin tämän lauseen Vainion webinaarissa. Kuinka tärkeää onkaan halu oppia uutta. Siihen liittyy myös uskallus kokeilla uutta teknologiaa. Vainio kuitenkin korosti, että samalla on muistettava olla itselle armollisia ja edetä pienin askelin. Miksi puhutaankin digiloikasta? Olisiko oikea asenne ja toimintatapa pikemminkin digitöpöttely? Pikkuhiljaa opetellaan uusia asioita. Tärkeintä on, että suunta on kuitenkin oikea.

Uskallusta teknisiin kokeiluihin tuo varmasti Vainion neuvo testata tekniset asiat etukäteen. Muutaman digiopetusvuoden kokeneena voin kuitenkin sanoa, että aina se ei siltikään onnistu. Tekniikka vain on välillä semmoista. Vainion toinen neuvo olikin miettiä aina varasuunnitelmia.

Muista selvät ohjeet etätilanteessa

Selvien ohjeiden merkitystä ei varmaan voi korostaa liikaa etäopetuksessa. Epäselvät tehtävät ja ohjeistukset haittaavat oppimista ja vähentävät oppimismotivaatiota.

Vainio hoksautti mm. seuraavista asioista:

· Kerro, mitä teet nyt ja mitä teet seuraavaksi esim. ”Otan esille hyvän materiaalin. Odottakaa hetki.”

· Esitä ja osoita kysymyksesi selkeästi

· Anna selvä aikataulu työskentelylle ja miten saa apua sen aikana

· Suunnittelu korostuu etäopetuksessa – jaksotus, osallistaminen, tehtävänannot, tauot

· Puheenvuorojen pyyntö ja jako – kerro selkeästi, miten toimitaan

· Yksilöohjaukselle varataan oma aika

Jotta vuorovaikutusta syntyisi tarvitaan turvallinen ilmapiiri

Millainen vuorovaikutus edistää hyvää ilmapiiriä? Tässäkin korostui selkeys, rakenne ja ennakoitavuus. Lisäksi siihen tarvitaan Vainion sanoin rohkaisua, kannustusta, huomaamista ja kiittämistä, kuuntelua sekä ajan ja tilan antamista.

 

Petra Pudas, projektisuunnitelma

Lapin eAmis, Peräpohjolan Opisto