ITK2018 -konferenssi järjestettiin joka keväiseen tapaan huhtikuussa Hämeenlinnan Aulangolla tänä vuonna teemalla “Digiajan löytöretkeilijät”.
Osallistujia oli enemmän kuin runsaasti! Konferenssin puheenvuorot tarjosivat runsaasti uutta tietoa ja ajattelemisen aihetta, Aulangon kylpylän puitteet puolestaan mukaansatempaavaa “konferenssipöhinää” . Robotiikka, tekoäly, oppimisanalytiikka, osaamismerkit… Muutamia selkeästi pinnalla olevia aiheita mainitakseni. Huiman teknologisen kehityksen keskellä emme kuitenkaan unohda ihmisen läsnäolon tärkeyttä. Oppiaksemme ja opettaaksemme tarvitsemme edelleen kohtaamisia ja yhdessä pohtimista. Moni asia voidaan jo nyt automatisoida, mutta opettajan merkitys oppijan ohjaajana on edelleen tärkeä. Esitysten ja puheenvuorojen keskiössä oli selkeästi nähtävissä myös oppijan yksilöllisten tarpeiden entistä parempi huomioiminen koulutuksessa. Mitkä ovatkaan kunkin yksilölliset vahvuudet? Keskitytään vahvistamaan niitä eikä kaivamaan esiin heikkouksia!
LOVO-hankkeen tärkeänä tavoitteena on ollut osallistamisen ja oppijalähtöisyyden lisääminen eri koulutusasteilla. Nämä teemat nousivat esiin useissa nostoissa myös ITK-konferenssissa.
LOVO-hanke osallistui ITK-konferenssiin omalla posterilla, jota oli esittelemässä hankkeen projektipäällikkö Kirsi. Lapin ammattikorkeakoulun lehtori, LOVO-hankkeen kehittäjäopettaja Anitra Arkko-Saukkonen piti oman foorumi-esityksensä otsikolla: Tutkimusmatka yrittäjyyteen monimediaisin ja verkkovälitteisin keinoin yhteissuunnittelun kautta. Tupa oli esityksen ajan täynnä! Keskustelua ja kysymyksiä heräsi runsain mitoin. Anitran innostus oman työn ja opetuksen kehittämiseen välittyi selkeästi myös kuulijoille!
Esityksen tiivistelmän voit lukea täältä.