Startup-henkeä yritysten omistajanvaihdoksiin

Suuryrityksissä on Suomessa jo useita vuosia vaalittu ajatusta saada yritystoimintaan startup-yrittäjiä sparraamaan suuryritysten innovointiajattelua ja toimintaa. Startup-yritysten tulevaisuus on usein epävarmaa. Startup-genressä on vakiintunut 1:10-nyrkkisääntö, jonka mukaan keskimäärin yksi yritys kymmenestä on kannattava.

Photo by Austin Distel on Unsplash

Tosin startup-yritykseen sisältyy tavanomaisesti oletus tarkastelevana olevan konseptin monistettavuudesta eli skaalautuvuudesta, mikä merkitsee parhaimmillaan erittäin suuria tuottoasteita tulevaisuudessa.

Toisaalta startup-yrittäjyydessä menee hukkaan myös resursseja: kaikki aloitetaan nollatilanteesta: ei ole toimivaa tuotetta tai palvelua, ei ole edes prototyyppiä eikä välttämättä tietoakaan maksavasta asiakkaasta. Nämä saadaan kyllä aikaan laadukkaan ideoinnin ja suurten työmäärien jälkeen – tosin tällöinkin lopputulos, eli lähinnä toiminnan kannattavuus, on arvoitus.

 

Vaihtoehtona valmiin yrityksen ostaminen 

Ajallisten, taloudellisten ja henkistenkin resurssien säästämiseksi aloittelevan (startup-) yrittäjän kannattaa pohtia vakavasti myös jo olemassa olevan yrityksen ostamista, jonka puitteissa voisi valmiin asiakaskunnan kanssa myös kokeilla uusia innovatiivisia tuotteita ja palveluita. Tällöin kaikkea ei tarvitse lähteä tekemään alusta alkaen. Yrityksen ostaminen kuitenkin maksaa, mutta tähänkin on olemassa aloituskynnystä helpottavia ratkaisuja; esimerkiksi vähittäinen osaomistuksen kasvattaminen työskentelemällä tietyn ajan vanhan omistajan kanssa tavallaan ”oppipoika-kisälli”-periaatteella. Samalla myös uusi omistaja oppii jo toimivia käytäntöjä ja saa mahdollisuuden testata uusia ideoita kokeneen omistajan, mentorin valvonnassa/ohjauksessa.

Olemassa olevaa yritystä myydessä on kyse myös valuaatiosta. Usein omistajanvaihdokseen liittyy myyjän ikääntyminen. Ilman onnistunutta omistajanvaihdosta yrityksen toiminta voi hiipua ja ennen pitkää loppuu. Vuosien aikana saadut asiakaskontaktit ja asiakaspalautteet, joiden perusteella tuotetta tai palvelua on kehitetty ja saatu myytyä, menevät hukkaan.

Photo by Allie Smith on Unsplash

Pitsauksesta apua omistajanvaihdokseen

Startup-ajatteluun liittyy myös hissipuheet (elevator pitching) eli pitsaus. Suomessa järjestetään vuosittain kymmeniä pitsaustapahtumia, joista suuri osa on jo vakiinnuttanut toimintansa. Osa näistä on valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin tunnettuja, kuten SLUSH-tapahtuma Helsingissä laajuudeltaan ja Polar Bear Pitching Oulussa eksoottisuudeltaan (avantopitsaus).

Pitsauksessa on kyse yleensä uuden liike- tai tuoteidean esittelystä. Esittelijänä voi olla yrityksen perustamista harkitseva henkilö tai jo yritystoiminnan aloittanut, useimmiten kuitenkin yrittäjyydessä alkutaipaleella oleva, yrittäjä. Pitsaus on tullut vähitellen suuren yleisön tietoisuuteen kansainvälisen Leijonan luola -formaatin kautta, josta on ollut omat versionsa niin USA:ssa, Kanadassa kuin Suomessakin, kaikkiaan noin 40 eri maassa. Usein kyse on yrityksen rahoituksen hankinnasta myymällä tietty omistusosuus yrityksestä. Omistusosuuden hinta on riippuvainen yrityksen odotettavissa olevasta kokonaisarvosta eli valuaatiosta, arvosta ennen omistusjärjestelyä.

Miten startup-henkinen (nuori) yrittäjä ja alalla jo pitempään toiminut ”vanha” yrittäjä sitten kohtaavat toisensa? Yksi vastaus voisi olla: pitsaamalla. Nyt kuitenkin pitsaajana olisi ”konkariyrittäjä” ja arvioijana ”nuori yrittäjä”.

Pitsaustapahtumat kärjistäen perustuvat voimavarojen suunnattomaan ”tuhlaamiseen”. Niissä ei ole tarjolla jo kannuksensa uutteralla pitkäaikaisella työllä osoittaneita yrityksiä, vaan ideoijia, joiden ideoista suurin osa (90 %) ei ole kantavia. Pitsaustapahtumiin tulisikin ottaa uusi osasto mukaan: liiketoiminnastaan luopuvien pitsaajien osasto. Usein tämä tarkoittaisi ikääntyneitä pitsaajia, joiden ajatusmaailmaan ei välttämättä ensimmäisenä mahdu 1–10 minuutin hissipuheen pitäminen pitsaustapahtumassa.

Kokeneen yrittäjän pitsaukseen ”opettelu”, ajattelu ja oman yrityksen toiminnan tiivistäminen myös arvojen ja menestystekijöiden tiedostamisen kautta voisi kuitenkin tuoda yrittäjälle uutta ajattelua. Näin pitsaustapahtumia voisi viedä myös tähän suuntaan. Samalla onnistuessaan säästetään puolin ja toisin huomattavat määrät ”hikeä, verta ja kyyneleitä”.  Onnistuessaan tällä tuetaan ja edesautetaan myös omistajanvaihdosten etenemistä ja toteutumista.

Rauno Rusko
yliopistonlehtori, johtamisen oppiaine, erityisesti yrittäjyys
Lapin yliopisto

(Artikkeli julkaistu 17.3.2020)

 

Pysyvä linkki tähän artikkeliin: https://blogi.eoppimispalvelut.fi/restartup/startup-henkea-yritysten-omistajanvaihdoksiin/

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error

Piditkö lukemastasi? Jaa se muiden kanssa :)