Mahdollisimman korkealaatuista tietoa, neuvontaa ja ohjausta (TNO) – Palvelujen ja tuotteiden kehittämistä verkostossa

Helena Kangastie, opetuksen kehittämisen koordinaattori, aikuiskoulutuksen ja TNO-palvelujen kehittäjä ja kouluttaja

Lapin korkeakoulukonserni on perustamisestaan lähtien ollut aktiivinen aikuiskoulutuksen kehittäjä. Olemme toimineet osaajina alueen kehittäjäverkostoissa edistääksemme kansainvälisiä, kansallisia ja erityisesti alueellisia elinikäisen oppimisen ja ohjauksen tavoitteita. Tavoitteiden saavuttamiseksi kehittämistyötä on tehty asiakkaiden palvelun parantamiseksi, henkilöstön osaamisen kehittämiseksi ja eri tahojen yhteistyöverkoston toiminnan tiivistämiseksi.

Verkostoyhteistyössä olemme saaneet paljon aikaan, mutta vielä meillä on tehtävää. Kehittämisen tarpeeseen vaikuttaa erityisesti yhteiskunnan muutokset, jotka vaativat eri tahojen taloudellisten resurssien vähetessä, tiivistämään yhteistyötä ja verkoston toimintaa Lapin alueen ja sen asukkaiden hyvinvoinnin ja osaamisen turvaamiseksi. Lapissa on lähes 50 000 ihmistä edelleen ilman perusasteen tutkintoa ja korkeakoulutettujen työttömyys on koko ajan kasvussa. Erilaiset siirtymät työelämän ja koulutuksen välillä ovat lisääntyneet. Esimerkiksi yksittäiselle ihmiselle työttömyydestä voi seurata tarvetta syventää osaamista työllistymisen edistämiseksi.

Niin yksittäisten ihmisten kuin työelämän organisaatioiden osaamisen kehittämisessä tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluilla (TNO-palvelut) on tärkeä merkitys. Toimivat ja ajanmukaiset TNO-palvelut vaikuttavat osaltaan siihen, että siirtymät koulutukseen ja työhön nopeutuvat, koulutuksen keskeyttämiset vähenevät, yritykset saavat osaavaa ja sitoutunutta työvoimaa, alueen kilpailukyky paranee ja alueen asukkaiden hyvinvointi paranee.

Tulevina vuosina toimimme edelleen aktiivisesti osana verkostoa kehittääksemme alueen asukkaiden ja elinkeinon aikuiskoulutus- ja TNO-palveluja. ESR-rahoitteisessa Lapin TNO-palvelut hankkeessa (2015–2017) toimimme osatoteuttajina edistääksemme hankeen tavoitteita tehdä asiakkaille palvelut näkyviksi ja käytettäviksi. Tämän saavuttamisessa keskeinen toimenpide on tuotteistaa helposti saavutettavia ja käytettäviä palveluja. Olemme mukana kehittämisverkostossa jakamassa omaa osaamistamme ja oppimassa uutta.