![Kaikkien rahoittajien logot Kaikkien rahoittajien logot](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/02/kaikki-logot_1.png)
MIKÄ LED?
LED-VERKOSTO
MITÄ ON KOULUTUSVIENTI?
Case: Tutkintoviennin vaiheet
VISIO 2030
OTA YHTEYTTÄ!
![tutkintovienti korkeakoulu Tutkintovienti kuvituskuva](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/tutkintovienti_korkeakoulu.png)
CASE: TUTKINTOVIENNIN VAIHEET
Alla on esitettynä esimerkki tutkintovientiin liittyvästä nelivaiheisesta prosessista. Esimerkin pohjana on aito Lapissa toteutuneen korkeakoulun tutkintovientiin liittyvä koulutusvientitapaus.
Voit lukea tutkintoviennin vaiheista tarkemmin TÄÄLTÄ .
YLÖS
Ennen koulutusviennin
aloittamista
Neuvottelut ja
sopimukset
Opiskelu
VAIHE IV:
Jälkimarkkinointi ja
suhteiden ylläpito
VAIHE I: Ennen koulutusviennin aloittamista
![esivaihe](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/esivaihe.png)
Esivaihe: Päätös aloittaa koulutusvientitoimintaa organisaatiossa
a) Strategisten tavoitteiden määrittely / selvitys
b) Koulutusviennin kärkituotteiden ja painopistealueiden määrittely
![alkukartoitus](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/alkukartoitus_1.png)
Alkukartoitus
a) Asiakaskartoitus, kulttuurintuntemus ja asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
b) Markkinoiden tuntemus ja asiakasprofiilin laadinta
c) Sisäisten verkostojen tunnistaminen
d) Toimintaa ohjaavat lait ja asetukset
e) Omien reunaehtojen tunnistaminen (huom. korkeakoulujen ja ammatillisten koulutusten eroavaisuudet mm. lainsäädännössä)
![tuotteistaminen](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/1.png)
Tuotteistaminen
a) Oman ainutlaatuisen osaamisen tunnistaminen ja muuntaminen tuotteeksi
b) Asiakkaan tarpeiden syvällinen tunnistaminen
c) Sujuvat prosessit suunnitteluun, markkinointiin, myyntiin ja operatiiviseen toimintaan
d) Palvelumuotoilun hyödyntäminen tuotteistamisessa -> katso esim. Lapin yliopiston avoin verkkokurssi Johdatus palvelumuotoiluun
![myynti ja markkinointi](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/myynti-ja-markkinointi.png)
Myynti ja markkinointi
a) Ainutlaatuisen myyntiväittämän muotoilu, USP Unique Selling Proposition
- miksi saapua juuri meille?
- Mitä meillä on, mitä ei ole missään muualla?
- mitä kohderyhmää tämä asia puhuttelee?
b) Mitä, missä, kenelle ja miten myydään?
c) Tarinallistamisen hyödyntäminen
VAIHE II: Neuvottelut ja sopimukset
![kiinnostus](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/kiinostus.png)
Kiinnostuksesta sopimuksen laadintaan
b) Yhteistyökumppaneiden valinta ja sitouttaminen
c) Sisällön tarkempi suunnittelu / valmiin tuotteen räätälöinti
d) Hinnoittelu ja tarjouksen tekeminen
e) Sopimusneuvotteluiden alkaminen
![sopimus](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/sopimus.png)
Sopimusvaihe
b) Laaditaan sopimuksen tarkempi sisältö
c) Maksuehdot ja -aikataulu
d) Sopimuksen allekirjoitus
VAIHE III: Opiskelut
![ennen maahantuloa](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/ennen-maahan-tuloa_3.png)
Ennen opiskelijoiden maahantuloa
b) Opiskelijavalinnat
c) Asumisen järjestäminen
d) Henkilökunnan koulutus esim. kulttuuriset ja pedagogiset asiat
e) Sisäisten prosessien selvittäminen (esim. järjestelmiin kirjaamiset)
![opiskelijoiden maahantulo](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/opiskelijoiden-maahantulo_2.png)
Opiskelijoiden maahantulo
b) Lennot
c) Vakuutukset
d) Huomioidaan kulttuuritekijät (kuinka Suomessa eletään, toimitaan ja opiskellaan)
![opiskelu](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/opiskelu.png)
Opintojen aloitus ja toteutus
a) Orientaation järjestäminen ja ohjaavat opettajat
b) Tukipalvelut opiskelijalle (esim. opiskelutuutorointi )
c) Mahdolliset lisäpalvelut asiakkaalle (esim. kielitaitopreppaus ennen maahantuloa / opintojen aikana, opiskelukulttuuriin integroituminen)
d) Mediatiedotus koulutusviennin näkyvyyden lisäämiseksi (esim. organisaation verkkosivut, paikallismedia, somekanavat)
![opinnot paattyy](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/opinnot-paattyy.png)
Opintojen päättyessä
b) Sisäiset prosessit, kuten järjestelmiin kirjaamiset
c) Palautteet ja arviointi
d) Jatkosopimukset ja jatkotuotteistaminen
VAIHE IV: Jälkimarkkinointi ja suhteiden ylläpito
![aftersales](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/aftersales.png)
Suhteiden ylläpito ja jälkimarkkinointi
→ Jälkimarkkinoinnin (“after sales”) tarkoituksena on vahvistaa asiakastyytyväisyyttä ja ylläpitää (esim. lisämyynnin avulla) myös asiakaspysyvyyttä.
→ Jälkimarkkinointi voi olla esim. palautteiden käsittelyä asiakkaan kanssa:
- Uutiskirjeellä palveluun liittyvistä tai ajankohtaisista asioista tiedottamista
- Kaupantekoa samasta tai uudesta koulutusvientituotteesta
- Verkostojen ja asiakkuuksien ylläpitoa esim. muussa kansainvälistymistoiminnassa (hanketoiminta tmv.)
![reflektio](https://blogi.eoppimispalvelut.fi/globaleducationlapland/files/2022/03/reflektio.png)
Case-oppien kerääminen ja reflektointi omassa organisaatiossa ja LED-verkostossa
a) Toteutetun koulutusviennin palvelupolun tai prosessin auki kuvaaminen, josta käy ilmi projektin toteuttamiseen liittyvät kriittiset pisteet.
b) Kokemusten ja oppien kerääminen: onnistumiset, kompastuskivet, tietoa sopimuskumppanin tulevista koulutustarpeista jne.
→ Jakamalla oppeja toteutetuista koulutusvientiprojekteista myös verkoston muut kumppanit pystyvät kehittämään palveluitaan sekä sisäisiä koulutusvientiin liittyviä prosessejaan.