Jatkumo-hanke järjesti 6.10.2022 Jatkuvalla oppimisella kilpailukykyä organisaatiolle -webinaarin. Webinaari oli suunnattu erityisesti organisaatioiden johdolle, esihenkilöille ja HR-henkilöstölle ja keräsi kuulolle niin organisaatioiden edustajia, ammattikorkeakoulun henkilöstöä, että ELY-keskusten ja TE-toimistojen henkilökuntaa.

Webinaarissa puhujina olivat projektipäällikkö Milma Arola JOTPA:lta, erityisasiantuntija Helena Kangastie Lapin ammattikorkeakoulusta, tutkimus- ja kehityspäällikkö Antti Iire Savonia ammattikorkeakoulusta, operatiivinen johtaja Jani Rahko Tietoevryltä sekä henkilöstöpäällikkö Henna Nurminen LähiTapiola Lapista.

 

Osaamisen tunnistaminen

Milma Arola avasi webinaarin puheenvuorot kertomalla osaamisen tunnistamisesta ja sen esilletuomisesta. Hän kertoi nousevasta termistä osaamisindentiteetistä. Arolan mukaan vahvan osaamisidentiteetin omaava ihminen osaa tunnistaa ja soveltaa omaa osaamistaan ja löytää innostusta uuden oppimiselle. Osaamisidentiteetti on edellytys jatkuvalle oppimiselle.

Sitran tekemässä Elinikäinen oppiminen Suomessa 2019 -kyselyssä havaittiin, että suomalaiset oppivat läpi elämän eri tavoilla erilaisissa tilanteissa. Moni suomalaisista kuitenkin koki, ettei osannut kertoa omasta osaamisestaan. Oman osaamisen esilletuomisen esteitä ovat itsekriittisyys, nolostelu ja se, ettei osaamisesta ole konkreettista todistetta kuten tutkintoa.

Muut ihmiset auttavat meitä huomaamaan osaamistamme tilanteissa, jossa pystymme auttamaan muita tai tuomaan sellaista osaamista esille, mitä muilla ei ole.

 

Jatkuvan oppimisen strategia

Arolan puheenvuoron jälkeen Helena Kangastie esitteli Pitkospuilta revontulille – Lapin jatkuvan oppimisen strategian vuosille 2021-2025. Strategiaa tehdessä määriteltiin työelämän osaamistarpeita, niiden tunnistamista ja ennakointia. Strategian luomisvaiheessa osallistettiin eri tahoja ja järjestettiin muun muassa erilaisia työpajoja ja tavattiin yrittäjiä. Työn pohjalta strategialle rakennettiin visio. Visio kantaa nimeä Osaava, osallistava ja hyvinvoiva – mahdollisuuksien Lappi.

Kangastie kertoi, että tärkeimmät strategiassa esitetyt jatkuvan oppimisen kehittämisen painopistealueet, joihin tulisi fokusoida olivat työelämälähtöisyyden ja -läheisyyden kehittäminen, oppilaitokset ja työpaikat oppimisympäristöinä sekä jatkuvan oppimisen polut tutkintokoulutuksissa ja töissä.

Pääset tutustumaan Lapin jatkuvan oppimisen strategiaan tarkemmin tästä.

 

Ammattikorkeakoulujen palveluliiketoiminta yritysten tukena

Ammattikorkeakoulut voivat osaltaan tukea organisaatioiden osaamisen kehittämistä ja tästä syystä Antti Iire esitteli ammattikorkeakoulujen palveluliiketoimintaa ja sen tuomia mahdollisuuksia organisaatioille. Iire kertoi ammattikorkeakoulujen yrityksille suunnatusta tarjonnasta, joka voidaan jakaa kolmeen osaan.

Ensimmäisenä tarjonnassa on ammattikorkeakoulujen tarjoamat palvelut henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Tähän kuuluvat muun muassa alemman ja ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinnot ja jatkuvan oppimisen palvelut sisältäen avoimen AMK opinnot ja erilaiset osaamiskokonaisuudet yrityskohtaisesti räätälöitynä.

Toisena tarjonnassa on ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta TKI, johon kuuluvat hankkeet. Hankkeet ovat keino kehittää mukana olevien yritysten liiketoimintaa ja lisäarvon tuottokykyä. Iire kertoi, että kaikkien suomalaisten ammattikorkeakoulujen hanketoiminta yhteenlaskettuna tekee ammattikorkeakouluista valtakunnan suurimman yrityskehitystoimijan.

Kolmantena tarjonnassa on liiketoimintana myytävät asiantuntija- ja TKI-palvelut. Näihin lukeutuvat ammattikorkeakoulujen asiantuntijoiden järjestämät konsultointi- ja valmennuspalvelut. Lisäksi ammattikorkeakouluilla on kehittämisympäristöjä eli laboratorioita.

 

Kumppanuus

Ammattikorkeakoulut ovat työelämälähtöisiä ja tekevät tiivistä yhteistyötä organisaatioiden kanssa. Kokemuksista kumppanuudesta ammattikorkeakoulun kanssa olivat puhumassa Jani Rahko Tietoevryltä ja Henna Nurminen LähiTapiola Lapista.

Rahko kertoi Lapin AMK ja Tietoevryn kumppanuuden alkaneen vuonna 2001. Yhteistyötä on tehty muun muassa opiskelijaharjoittelujen, kehittämishankeyhteistyön ja yhteismarkkinoinnin muodoissa. Lisäksi Tietoevryn asiantuntijat ovat vierailleet Lapin AMK luennoilla. Rahko kertoo yhteistyön olleen hyvää ja saaneen positiivista palautetta Tietoevryn henkilöstöltä.

Nurminen puolestaan puhui LähiTapiola Lapin näkökulmasta kumppanuudesta Lapin AMK kanssa. Kumppanuussopimus laadittiin vuonna 2021 ja yhteistyön hyödyt ovat olleet moninaisia. Opiskelijoiden mielikuvat LähiTapiolasta ovat muuttuneet myönteisemmäksi. Yhteistyö on myös tuonut LähiTapiolalle opiskelijaharjoitteluja, opinnäytetöitä, luentovierailuja ja osallistumista erilaisiin Lapin AMK järjestämiin tapahtumiin. Lisäksi yhteistyö on mahdollistanut LähiTapiolan esihenkilöiden oman osaamisen kehittämisen YAMK-tutkintojen muodossa ja pyrkimyksenä on myös muun henkilöstön osaamisen kehittämisen mahdollistaminen Lapin AMKin koulutustarjonnalla.

Lämmin kiitos kaikille webinaariin osallistuneille!

 

Anniina Hannila, projektityöntekijä
Lapin ammattikorkeakoulu
anniina.hannila@lapinamk.fi
040 621 5394

Artikkelikuva: Pixabay