Ammattikorkeakoulujen yhdessä tuottamaa palveluliiketoimintaa on mahdollista toteuttaa menestyksekkäästi. Yhteissuunnittelu ja jaettu vastuu toteutuksessa nostavat synergiaedun uudelle tasolle. Yhteissuunnittelu takaa palvelun eheän kokonaisuuden, vaikka toteutuksessa hyödynnetään jaettua vastuuta. Näin voidaan optimaalisesti hyödyntää asiakkaan tarpeista nousevien valmennusteemojen toteutuksissa ammattikorkeakoulujen substanssiosaamista.
Palveluliiketoimintaa korkeakoulujen välisenä yhteistyönä – mitä järkeä?
Jatkuva oppiminen tukee yrityksiä ja organisaatioita työelämävaatimusten päivittämisessä. Alati muutoksessa oleva työelämä vaatii tietoista ja jatkuvaa panostamista osaamisen päivittämiseen ja edelleen kehittämiseen.
Jatkumo -hankkeen tarkoituksena on syventää ammattikorkeakoulujen yhteistyötä niiden keskinäisessä palveluliiketoiminnassa. Tavoitteena on rakentaa toimintamalli, joka edistää korkeakoulujen yhteisiä toimia myydä ja toteuttaa palveluliiketoimintaa, joiden tarjoaminen yksin ei olisi mahdollista tai järkevää. Yhteistoteuttamisessa mahdollistuu palvelun toteutuksen ketteryys ja lisäarvon tuottaminen sekä asiakkaalle että palvelun toteutuksesta vastaaville toimijoille.
Case Raasepori-Hanko kuntakokeilu 2022
Raasepori-Hanko työllisyyden kuntakokeilu käynnistyi 1.3.2021 ja päättyy 30.6.2023. Kuntakokeiluun osallistuvat alueella toimivat TE-palvelut sekä kuntien työllisyyspalvelut. Valtion ja kuntien työllisyyspalvelujen organisaatiot ovat toimineet itsenäisinä operaattoreina aina, jonka myötä toiminnalliset ja kulttuuriset erot ovat muotoutuneet omanlaisikseen. Kahden organisaation toimintojen yhdistyessä eteen tulee väistämättä lukuisa määrä asioita, joiden yhteensovittaminen vaatii huolellista suunnittelua, aikaa ja yhteistä tahtotilaa muutosten sujuvuuden varmistamiseksi.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu kokosi keväällä 2022 viisi AMKia yhteistyöskentelemään valmennuspilotin esivalmisteluja ja kontaktoinnin käynnistämistä varten. Pilotti linkittyi Jatkumo-hankkeeseen ja sen tavoitteeseen kehittää yhdessä toteutettavia palveluliiketoiminnan caseja. Valmistelutyöhön osallistui JAMKin lisäksi Centria AMK, HUMAK, Karelia AMK ja Savonia AMK, joiden kanssa laadimme alustavan suunnitelman valmennusteemoista sekä kontaktoitavista organisaatioista. Esivalmisteluun kuului kontaktoida organisaatioita eli käynnistää myyntityö. Keskusteluyhteyden avaaminen valmennuksesta kiinnostuneisiin toimijoihin kuului suunnitelmaan, koska kokemusten perusteella palvelujen myyminen menestyksellisesti edellyttää keskusteluyhteyden avautumista ja tarjottavan palvelun lähempää tarkastelua.
Raasepori-Hanko työllisyyden kuntakokeilu osoitti kiinnostusta valmennuspalveluamme kohtaan ja halusi tietää tarkemmin tarjoajakonsortiossa mukana olevista ammattikorkeakouluista sekä palvelutarjonnastamme. Neuvottelut etenivät muutaman kuukauden aikana tunnustelusta ja luottamussuhteen rakentumisesta kohti sopimusta. Valmennuspalvelusopimuksen varmistuttua konsortiomme käynnisti yksityiskohtaiset suunnitelmat palvelun toteuttamiseksi yhteistyössä asiakkaan kanssa. Tarvelähtöisiksi valmennusteemoiksi valikoitui asiantuntijaroolit, toimintakulttuurien yhdistäminen ja erityyppiset kokoukset. Kolme valittua valmennusteemaa, joiden toetutukseen oli käytettävissä yhteensä kolme tuntia aikaa verkkototeutuksena eli ns. Live-webinaareina haastoi konsortion viisi osapuolta sopimaan toteutukseen osallistuvat AMKit. Päädyimme ratkaisuun, joka avasi valmennusmahdollisuuden HUMAK, JAMK ja Savonia ammattikorkeakouluille. Yhteisymmärrykseen pääsemistä edisti sujuva yhteistyö konsortiossa, jonka osapuolet tunsivat toisensa Jatkumo-hankkeen aikaisesta yhteistyöstä.
Valmennukset toteutuivat syksyllä 2022 loka-marraskuussa muutamien viikkojen aikana siten, että mukana olleet toimijat vastasivat kukin yhdestä valmennusteemasta. Kyseinen järjestely loi sujuvuutta ja selkeyttä suunnitteluun sekä toteutukseen. Valmennusten päättymistä seurasi palautekysely valmennukseen osallistuneille sekä valmennuksen tilanneelle taholle.
Valmennuksista annetut palautteet käsiteltiin toteutuksessa mukana olleiden toimijoiden sekä palvelun tilanneen organisaation edustajan kanssa. Saamamme palaute antoi selkeän signaalin jatkaa yhteistoimintaa palvelujen tarjoamisessa myös tulevaisuudessa sekä jatkomahdollisuuden uusille valmennuksille Raasepori-Hanko alueen työllisyyspalveluja tarjoaville organisaatioille.
Mitä opimme yhdessä toteutetusta palveluliiketoiminta casesta?
> Päällimmäisenä asiana voi todeta, että palveluliiketoimintaa tekevien yhteistyökumppaneiden tunteminen entuudestaan avaa ovet avoimelle ja luottamukselliselle työskentelylle. Yhteinen tavoite ja tahtotila ovat sujuvasti saavutettavia asioita entuudestaan tuttujen toimijoiden kesken.
> Useamman toteuttajan yhdistäessä osaamisensa ja aikataulunsa voidaan tarvittaessa reagoida asiakkaan esittämien aikataulujen mukaisesti.
> Asiakkaalle tarjottavan palvelun koordinaatio on syytä säilyttää yhdellä toimijalla läpi toteutuksen. Selkeys viestinnässä, aikatauluissa ja riskienhallinnassa toteutuu suuremmalla todennäköisyydellä.
> Yhteistyö onnistuessaan avaa uusia mahdollisuuksia tulevaisuudessa tapahtuvalle palveluliiketoiminnalle tarjoten myös laajemman potentiaalin osallistua mm. suuriin kilpailutuksiin sekä niiden toteutuksiin.
Petri Liukkonen, palveluliiketoiminnan asiantuntija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
petri.liukkonen@jamk.fi
0503429084
Artikkelikuva: Pixabay