Culinary Seasons - makumatkailijan Lappi
Toteutusaika: 1.5 2025 – 30.4.2027
Rahoitusohjelma ja rahoittaja: EAKR, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Budjetti: 307 083 euroa, josta EU-tuen osuus on 80%
Hankkeen tavoitteena on tasoittaa matkailun kausivauhteluita ja tukea paikallista elinkeinoelämää luomalla uusia, lähi- ja sesonkiraaka-aineisiin perustuvia tuotteita lumettomalle sesongille. Tuotteet voivat olla esimerkiksi raaka-aineisiin liittyviä innovaatioita, reseptiikkaa, menuja tai ohjelmapalvelukokonaisuuksia. Lisäksi hankkessa luodaan Lapin Makumatka visio ja toimenpiteet sekä yhteinen viesti ja markkinointimateriaalia lappilaisen ruokamatkailun edistämiseksi.
Hankkeen tuloksena syntyy 3-9 uutta testausvaiheeseen vietyä tuotetta tai palvelua, palvelupakketteja hiilijalanjälkilaskelmia, uusia verkostoja luonnonvara-alan sekä matkailu ja ravintola-alan yritysten välille sekä ruokamatkailun visio ja viesti.
Tutustu hankkeen nettisivuihin
Lisätietoja: Sanna Tarssanen, sanna.tarssanen@lapinamk.fi
Hyvinvoivat esihenkilöt työyhteisöjen voimavarana (HYVE)
Toteutusaika: 1.5.2024-31.10.2026
Toteuttaja: Lapin AMK
Rahoitusohjelma ja rahoittaja: Euroopan sosiaalirahasto plussa (ESR+), Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Budjetti: Kokonaisbudjetti 178 792 €, josta EU-tuen osuus 143 036 € (80%)
Hankkeen kehittämistavoitteena on vahvistaa esihenkilö- ja johtamistehtävissä sekä yrittäjinä toimivien eettisen johtamisen osaamista ja työyhteisöjen toimintatapoja hyvän työelämän kehittämiseksi.
Tavoitteena on:
– selvittää työyhteisöön ja johtamiseen liittyviä eettisiä dilemmoja/ongelmia/haasteita, joita esihenkilö- ja johtamistehtävissä ja yrittäjinä toimivat kohtaavat arjen johtamistyössään
– kartoittaa, millaista eettistä kuormittuneisuutta johtamistyössä muodostaa, miten esihenkilöt sen kokevat ja millaiset eettiset periaatteet ohjaavat heidän työtään
– vahvistaa kohderyhmän valmiuksia eettisen kuormituksen vähentämiseen
– edistää kohderyhmän yhteistyötä kehittämällä ja jakamalla yhdessä eettisen johtamisen käytänteitä organisaatioiden uudistumisen ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi
– edistää kohderyhmän työssäjaksamista, työhyvinvointia, työterveyttä, työturvallisuutta, työn ja yksityiselämän yhteensovittamista
– tukea monimuotoisen ja inklusiivisen työyhteisön muodostumista – edistää välillisesti myös koko työyhteisön työhyvinvointia ja tuottavuutta vahvistaen organisaatiotasolla uudistumista ja kilpailukykyä.
Hankkeen tuloksena on vahvistettu esihenkilö- ja johtamistehtävissä sekä yrittäjinä toimivien eettisen johtamisen osaamista ja työyhteisöjen toimintatapoja hyvän työelämän kehittämiseksi.
Hankkeen tuloksena on:
– selvitetty työyhteisöön ja johtamiseen liittyviä eettisiä dilemmoja/ongelmia/haasteita, joita esihenkilö- ja johtamistehtävissä ja yrittäjinä toimivat kohtaavat arjen johtamistyössään
– kartoitettu, millaista eettistä kuormittuneisuutta johtamistyössä muodostuu, miten esihenkilöt sen kokevat ja millaiset eettiset periaatteet ohjaavat heidän työtään
– vahvistettu kohderyhmän valmiuksia eettisen kuormituksen vähentämiseen – edistetty kohderyhmän yhteistyötä kehittämällä ja jakamalla yhdessä eettisen johtamisen käytänteitä organisaatioiden uudistumisen ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi
– edistetty kohderyhmän työssäjaksamista, työhyvinvointia, työterveyttä, työturvallisuutta, työn ja yksityiselämän yhteensovittamista
– tuettu monimuotoisen ja inklusiivisen työyhteisön muodostumista
– edistetty välillisesti myös koko työyhteisön työhyvinvointia ja tuottavuutta vahvistaen organisaatiotasolla uudistumista ja kilpailukykyä.
Tutustu hankkeen nettisivuihin
Lisätietoja:
Jenni Kemi, jenni.kemi@lapinamk.fi
Mari Angeria, mari.angeria@lapinamk.fi
Lapin matkailuyritysten riskienhallinnan ja resilienssin kasvattaminen osana strategista johtamista 2024-2026 (Matrix 2)
Toteutusaika: 1.9.2024-31.8.2026
Toteuttaja: Lapin AMK
Rahoitusohjelma ja rahoittaja: EAKR, Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027, Lapin liitto
Budjetti: Kokonaisbudjetti 292 515 €, josta EU-tuen osuus 230 008 €
Hankkeen tavoitteena on kehittää yhteistyössä yritysten ja matkailun alueorganisaatioiden kanssa Lapin matkailuelinkeinolle resilienssiä ja kasvupotentiaalia edistävä digitaalinen strategiatyökalu ja vahvistaa yritysten ennakoivaa strategisten riskien hallintaa Future Risk Lab -työskentelyn kautta.
Hankkeen tuloksena syntyy digitaalinen strateginen liikeriskienhallintatyökalu sekä ennakointitietoa ja -työkaluja matkailuyritysten strategisen johtamisen tueksi. Lisäksi syntyy Future Risk Lab -toimintamalli. Matkailuelinkeinon strateginen liiketoimintariskienhallinta ja johtamisosaamisen vahvistuu, mikä tukee yritysten kilpailukykyä, jatkuvuutta, kasvu- ja innovaatiopotentiaalia. Yritysten ja TKI-toimijoiden yhteistyö tiivistyy.
Tutustu hankkeen nettisivuihin
Lisätietoja: Eeva Helameri, eeva.helameri@lapinamk.fi
Matkailuosaamisen lisääminen maaseudulla
Toteutusaika: 1.6.2024 – 31.5.2026
Toteuttaja: Lapin AMK
Rahoitusohjelma ja rahoittaja: JTF 2021-2027, Ely-Keskus
Kokonaisbudjetti: 228 953 €
Matkailuosaamisen lisääminen maaseudulla –hankkeessa edistetään vastuullista ja kestävää matkailua, jossa huomioidaan niin taloudelliset, sosio-kulttuurilliset kuin ympäristöllisetkin osa-alueet. Hankkeen kehittämistavoitteena on maaseudun elinvoimaisuuden tukeminen lisäämällä alueen väestön osaamista matkailuliiketoiminnassa. Tavoitteena on luoda maaseudulle yhä tiiviimpiä, toisistaan hyötyviä maaseudun yritysten toimijaverkostoja. Tavoitteena on uuden matkailuliiketoiminnan synnyttäminen ja uudistaminen maaseudulla ja saada alueen yrittäjät ja paikalliset näkemään olemassa oleviin resursseihin liittyvät ansaintamahdollisuudet.
Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeessa-sitoutetaan ja ryhmäytetään hankkeen kohderyhmä sekä luodaan verkostoja-toteutetaan valmennus, joka sisältää koulutuksia ja sparrauksia-tuotetaan esimerkkikuvaus matkailutuotteen tuotekehitysprosessista. Hankkeen tuloksena maaseudulle syntyy uutta yritystoimintaa ja verkostoja, joiden kautta alueet pysyvät elinvoimaisina. Maaseudun eri toimijat (asukkaat, yritykset) myyvät ja tuottavat palveluita toisilleen ja muodostavat alueillaan omat verkostot. Tuloksena syntyy innovatiivisia ideoita ja matkailutuotteita, jotka tuottavat maaseudulle lisäarvoa.
Lisätietoja: Sini Kestilä, sini.kestila@lapinamk.fi
Merkityksellinen työntekijäkokemus vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla (MERIT)
Toteutusaika: 1.9.2024-31.8.2026
Toteuttaja: Päätoteuttaja on LAB-ammattikorkeakoulu. Osatoteuttajia ovat Lapin AMK ja Tampereen AMK
Rahoitusohjelma ja rahoittaja: Euroopan sosiaalirahasto plussa (ESR+), Keski-Suomen ELY-keskus
Budjetti: Lapin AMKin kokonaisbudjetti on 135 387€, josta EU-tuen osuus on 108 309€ (80 %).
Hankkeen päätavoitteena on vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan veto- ja pitovoiman vahvistaminen merkityksellisen työntekijäkokemuksen ja siihen liittyvän johtamisosaamisen avulla, erityisesti Y- ja Z-sukupolvien näkökulmasta.
Tavoitteena on:
– tunnistaa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan toimialakohtaiseen ja merkitykselliseen työntekijäkokemukseen liittyvät kehittämistarpeet.
– vahvistaa esihenkilöiden osaamista työn merkityksellisyyden johtamisessa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla. osatavoitteena on vahvistaa työntekijäymmärrystä ja soveltaa asiakasajattelua työntekijäkokemuksen johtamisessa.
– vahvistaa erityisesti Y- ja Z-sukupolvien työssä olemisen edellytyksiä ja yritysten rekrytointiosaamista vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla (veto- ja pitovoima) sekä jalkauttaa hankkeessa kehitetyt toimintamallit ja työkalut keskeisten sidosryhmien käyttöön.
MERIT-hanke on Tulevaisuuden työmarkkinat -koordinaatiohankkeen alahanke ja tärkeä osa työmarkkinoiden kohtaantoa edistävää hankeperhettä.
MERIT-hankkeen tuloksena:
– tunnistetaan vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan toimialakohtaiseen, merkitykselliseen tyontekijäkokemukseen liittyvat kehittämistarpeet.
– vahvistetaan esihenkilöiden osaamista työn merkityksellisyyden johtamisessa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla.
– vahvistetaan tyontekijäymmarrystä ja sovelletaan asiakasajattelua työntekijakokemuksen johtamisessa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla.
– vahvistetaan erityisesti Y- ja Z-sukupolvien työssä olemisen edellytyksiä ja yritysten rekrytointiosaamista vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla (veto- ja pitovoima) seka jalkautetaan hankkeessa kehitetyt toimintamallit ja työkalut keskeisten
sidosryhmien käyttöön.
– toteutetaan hankkeen organisointi ja siihen liittyvät toimenpiteet, viestintä sekä dokumentointi, mikä edesauttaa hankkeen toiminnan ja tulosten levittämisessä ja saavutettavuudessa valtakunnallisesti.
Tutustu hankkeen nettisivuihin
Lisätietoja:
Jenni Kemi, jenni.kemi@lapinamk.fi
Mari Angeria, mari.angeria@lapinamk.fi
Tekoäly matkailun myynti- ja markkinointiprosessien tukena
Toteutusaika: 1.9.2024 – 31.3.2027
Toteuttaja: Lapin AMK
Rahoitusohjelma ja rahoittaja: EAKR Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027, Lapin liitto
Budjetti: Kokonaisbudjetti 454 474 €, josta EU-tuen osuus 363 579 €
Projektin päätavoitteena ja kehittämisen keskiössä on tukea matkailuyritysten ja -toimijoiden tekoälyteknologiaosaamista ja -hyödyntämistä markkinointi- ja myyntiprosesseissa vastuullisesti ja kestävästi sekä näin ollen edistää matkailuyritysten innovointivalmiuksia, elinvoimaa ja kilpailukykyä.
Tulokset: Projektin myötä lappilaisten matkailualan yritysten ymmärrys tekoälyn mahdollisuuksista myynnin ja markkinoinnin eri vaiheissa on kasvanut ja alueen yritykset ovat rohkeampia hyödyntämään erilaisia tekoälysovelluksia myynnissä ja markkinoinnissa.
Tutustu hankkeen nettisivuihin
Lisätietoja: Mirva Tapaninen, mirva.tapaninen@lapinamk.fi
Uusi luksus palvelupolkujen innovointi (LUPPO)
Toteutusaika: 1.4. 2025 – 31.5.2027
Toteuttaja: Lapin AMK
Rahoitusohjelma ja rahoittaja: EAKR Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027, Lapin liitto
Budjetti: Kokonaisbudjetti 271 760 €, josta EU-tuen osuus 80%
Hankkeen tavoitteena on yhdessä yritysten kanssa muotoilla uudistavan luksuksen periaatteiden mukaisia palveluja sekä tuottaa tietoa ja työkaluja lukustuotteiden tuotekehitykseen, asiakaskokemuksen ja työntekijäkokemuksen johtamiseen sekä myyntiin ja markkinointiin.
Hankkeen tuloksena syntyy teoreettinen viitekehys ja työkalu uudistavan lukusmatkailun periaatteiden mukaiseen matkailuliiketoimintaan sekä sarja webinaareja uuden lukuksen erityispiirteistä mm. markkinoinnissa, myynnissä ja työntekijäkokemuksen johtamisessa
Lisätietoja: Sanna Tarssanen, sanna.tarssanen@lapinamk.fi