Ennakointi

Millaisia ovat tulevaisuuden avoimet oppimisympäristöt? Millaisia tietoja ja taitoja aktiivinen kansalainen tarvitsee kehittääkseen omaa asiantuntijuuttaan tulevaisuuden avoimissa oppimisympäristöissä?

Tulevaisuuden yhteiskunta, työelämä sekä koulutus edellyttävät kansalaisilta vahvaa osaamista, osallistumista, verkostoitumista sekä oman asiantuntijuuden jatkuvaa päivittämistä, uuden oppimista. Teknologian kehittyminen luo uudenlaisia toimintaympäristöjä sekä asettaa haasteen ihmisten taidoilla toimia noissa ympäristöissä.

AKTIIVI Plus -koordinaatiohankkeen yhtenä tärkeänä tehtävänä oli koota relevanttia ennakointitietoa ja tarjota tätä hankkeiden ja sidosryhmien toiminnan tueksi. Hankkeessa tulevaisuutta arvioitiin mm. seuraavien teemojen kautta: yhteisöllisyyden kasvava vaatimus, työ avoimena jatkuvasti muuttuvana oppimisympäristönä, teknologian nopea kehittyminen sekä oppimisen ja koulutuksen muutokset.

Ennakointityöstä on syntynyt hankkeessa kaksi julkaisua:
Avoimet oppimisympäristöt tulevaisuuden suunnannäyttäjinä (Saloniemi, K. 2014)
Aktiivinen kansalaisuus ja avoimet oppimisympäristöt tulevaisuudessa (Saloniemi, K. 2011).

Ennakointiteemaa käsiteltiin myös mm. tuotteistamisen puitteissa. Verkostolle järjestettiin tuotteistamiskoulutusta eli selkeitä työkaluja siihen, kuinka hankkeissa syntyneet hyvät käytännöt saadaan muokattua selkeästi määritellyiksi tuotteiksi ja palveluiksi. Jotta hankkeissa kehitetyt tuotteet todellakin jäisivät elämään pidemmäksikin aikaa eivätkä heti vanhentuisi, tulee niissä huomioida tulevaisuuden muutosvoimia. Tärkeänä perusteluna aktiivisille kansalaisille on se, mitä hyötyä tuotteesta tai palvelusta on nyt ja tulevaisuudessa. Tätä kautta voidaan palvelulle löytää myös uusia mahdollisia käyttäjiä.

Lisätietoja AKTIIVI Plus -hankkeen ennakointityöstä antaa Kirsi Saloniemi (etunimi.sukunimi@lapinamk.fi)