Oppia ikä kaikki!

Erika Tanhua-Piiroinen, Tampereen yliopisto

Oppia ikä kaikki – myös avoimissa ja julkisissa ympäristöissä! Jo varhaisista ajoista lähtien turuilla ja toreilla on opittu ihmisten tavatessa toisiaan ja vaihtaessaan kuulumisten lomassa tietoja. Kun antiikin aikana filosofit keskustelivat ihmisten kanssa kasvotusten ja pitivät puheitaan avoimilla foorumeilla, nykyaikana teknologiset laitteet tuovat ihmiset ja oppisisällöt yhteen. Älypuhelimet ja tabletit kulkevat uskollisesti kansalaisten matkassa, puisto tai bussipysäkki voi hetkeksi tarjota – paitsi levähdyspaikan – myös oppimistilan. Torille tai ostoskeskukseen pystytetty infotaulu näyttää ajankohtaisia asioita ohikulkeville ja lisätietoja saa omaan laitteeseensa vaikkapa QR-koodien ja muiden lisätyn todellisuuden (AR) sovellusten kautta. Tietoja voidaan tarjota ihmisille mobiililaitteilla myös paikkatietoon perustuen heidän kulloisenkin sijaintinsa mukaisesti.

AKTIIVI- ja myöhemmin AKTIIVI Plus -koordinaatiohankkeen alla on vuosien varrella toteutettu lukuisia avointen ja julkisten tilojen oppimisympäristöhankkeita. Julkisissa tiloissa voivat oppia kaikki, kun vain tilojen suunnittelussa huomioidaan erilaiset kohderyhmät. Aikuiset ja lapset eroavat oppimistavoiltaan ja tarpeiltaan toisistaan, jotkut tarvitsevat oppimisympäristöltään erityistä tukea oppimiseensa, toiset oppivat parhaiten kuuntelemalla ja toiset tekemällä itse asioita.

Miten sitten tulevaisuudessa opitaan ja onko oppiminen silloin edes irrotettavissa omaksi toiminnakseen? Muodostuuko oppimisympäristö kannettavista ja puettavista laitteista ja julkisessa tilassa sijaitsevasta digitaalisesta sisällöstä, joiden kanssa oppija kommunikoi laitteellaan – äärimmäisenä muotona jotain sen tapaista kuin Jussi Valtosen vuonna 2014 kirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittaneessa romaanissaan visualisoima iAm-laite?

Mobiililaitteet mahdollistavat oppimisen missä tahansa ja milloin tahansa, ja erilaiset virtuaaliset ja lisätyn todellisuuden ratkaisut tulevat lisääntymään ja laajentamaan oppimismahdollisuuksia julkisissa tiloissa. Museoissa voidaan toteuttaa näyttelykäyntejä jopa kokonaan virtuaalisesti videokuvan ja virtuaalioppaan avustuksella tai kirjastossa kulkiessaan käyttäjä voi saada lisätietoja mobiililaitteeseensa paikkatiedon ja AR-sovellusten avulla.

Älyvaatteet ja päälle puettava teknologia ovat myös yksi tulevaisuuden oppimista tukeva mielenkiintoinen teknologian suuntaus. Toisten käyttäjien asusteiden kanssa kommunikoivat päälle puettavat laitteet ovat pian arkipäivää, mikä tulevaisuudessa lisää mahdollisuuksia oppia myös julkisissa tiloissa. Jos esimerkiksi laitteet viestivät valmennettavan sykkeen perusteella valmentajalle tarpeesta muuttaa urheilijan meneillään olevaa harjoitusta toisen kaupungin pururadalla, niin mistäpä muusta kuin julkisessa tilassa tapahtuvasta oppimisesta silloin on kyse. Ollaan siis aktiivisia ja käytetään oppimisen tilat ja tilaisuudet hyväksemme, toisia ihmisiä unohtamatta!

This entry was posted in Yleinen. Bookmark the permalink.